Državi ponudite na natječaju dobru cijenu, budete izabrani kao najpovoljniji ponuđač i tako joj uštedite milijune kuna. Kada potpišete ugovor i isporučite robu, država vam dođe u tvrtku, kaže da su cijene bile preniske i onda vas kazni.
Upravo to se dogodilo LMG Autokući iz Velike Gorice, zastupniku japanskog diva Mitsubishija. S Mitsubishijevim terencima pobijedili su na natječajima za Ministarstvo unutarnjih poslova, državnoj, HEP-ovoj tvrtki HOPS i državnoj agenciji za telekomunikacije HAKOM. Ukupno su lani ugovorili isporuku 67 vozila, a cijena im je bila 17,5 milijuna kuna s PDV-om.
Moraju platiti porez, a prijeti im i kazna
A onda su im ove godine u tvrtku došli inspektori Carinske uprave Ministarstva financija. Utvrdili su da su vozila na spomenutim natječajima ponudili po nižoj cijeni nego što su prijavili Ministarstvu financija. Zato su im obračunali posebni porez na motorna vozila po višoj cijeni, onoj koju inspektori smatraju tržišnom. Sada LMG Autokuća mora platiti dodatne 777,3 tisuće kuna poreza i kamata za vozila koja je prodala na državnim natječajima. Uz to im prijeti i kazna do tri milijuna kuna jer odmah nisu sami obračunali porez po višim cijenama.
- To je protivno Zakonu koji kaže da je osnovica za porez prodajna cijena. Oni su na temelju nepoznatih kriterija odredili višu cijenu od one po kojoj smo prodali aute. Teško ćemo preživjeti kada dobijemo i kazne. Ne znam kome je u cilju da država na natječajima ne dobije povoljnije cijene - kaže Branko Kondić, izvršni direktor LMG Autokuće.
Dopuna pravilnika o oporezivanju vozila
Da su na natječaju ponudili terence po cijeni koje carina smatra tržišnima i razumnima, policija i državne tvrtke platile bi 2,13 milijuna kuna više. Kondić kaže da ipak nisu nudili dampinške cijene iako su bili jeftiniji od konkurencije, te da su i zaradili. Kao razlog konkurentnosti navodi da se za svaki natječaj pripremaju u koordinaciji direktno s proizvodnjom u Japanu. Zato mogu ponuditi bolju cijenu, a vozilo je specifično i prilagođeno uvjetima natječaja. Cijena je bila niža i zbog velikog broja vozila koja su se kupovala u paketu.
Do ovog apsurda došlo je jer je u ožujku Ministarstvo financija dopunilo pravilnik o oporezivanju vozila. Ukratko, iako Zakon kaže da je tržišna cijena ona po kojoj se novi automobil prodaje, oni imaju pravo doći, utvrditi da ona nije razumna i naplatiti porez na višu cijenu i dodatno kazniti prodavača.
- Odredba je po nama potpuno nezakonita i protuustavna. Bojimo se da je iza svega želja da nas spriječe da i dalje sudjelujemo na natječajima. Kada ponudimo nižu cijenu, oni nas naknadno mogu kazniti – zaključuje Kondić. Sumnjaju i da se konkurencija u sprezi s Carinom pokušava riješiti njih i još jednog distrubutera automobila.
Carina: Sve je po zakonu
Zato smo i pitali Carinu i Ministarstvo financija koji su još distributeri kažnjeni na isti način, primjenom istog pravilnika i zakona. Odgovorili su nam da nam podatke o tome ne mogu dati zbog porezne tajne. Ali u Carini tvrde da rade po zakonu, nisu usmjereni protiv nikoga, a upravo nadzorom pokušavaju spriječiti porezne prijevare.
Unatoč svemu, Carinska uprava nam kaže da oni uopće ne određuju cijenu, iako su odredili višu na koju se plaća porez.
Distributer prijavljuje svakih 30 dana cijenu automobila. Tvrde da su modeli koje su ponuđeni na nabavi u biti identični onima za koje su prijavljene više cijene, ali im je promijenjeno ime.
- Trgovac može mijenjati svoju cijenu, ali nikako ne na račun posebnog poreza. Sistem prijave cijena koje vrijede kao porezna osnovica je nužan radi neutralnosti poreza te sprečava da se cijene vozila i pripadajući porez prilagođava privilegiranim odnosima kupaca i prodavatelja - odgovorili su iz Carine.
Kažu kako su i primijetili baš taj način izbjegavanja posebnog poreza. U biti, isti automobil se proda jeftinije pod drugim imenom i zato su naplatili veći porez.
Međutim, Branko Kondić kaže kako nije riječ o istim modelima, a to se tvrdi i u pismu Mitsubishija iz Japana.
Država uštedjela milijune
Inače, krajem 2013. godine 24sata otkrili su aferu kad je MUP htio kupiti 132 Toyote koje su bile skuplje za čak 31 milijun kuna od Mitsubishija. Propisali su da karoserija i šasija moraju biti spojeni vijcima, a ne zavareni. Samo Toyota je mogla tome udovoljiti. LMG Autokuća sve je prijavila DORH-u, a MUP je poništio svoj izbor i na novom natječaju su prošli jeftinije jer nisu postavljali uvjete o šasiji. I tada su državi ušteđeni milijuni.
Šutnja Carine o tome koga su još kaznili po pravilniku, uz tu činjenicu, baca drugačije svjetlo na ovaj slučaj.