Vladajuća svita uopće ne poštuje mišljenje struke. Uzalud javno savjetovanje, tematska sjednica koju smo imali i prvo čitanje, vi šumom, mi drumom. Vama na jedno uho unutra, na drugo van. Zakon ne valja, njime se neće riješiti sigurnost na cestama, a napravit će se nemjerljive štete zdravstvu i zdravlju građana, poručila je SDP-ova Andreja Marić, inače i liječnica po struci, govoreći o Zakonu o sigurnosti prometa na cestama koji će u petak u Saboru biti izglasan unatoč brojnim kritikama struke.
Hrvatska udruga za promicanje prava pacijenata i Koordinacija hrvatske obiteljske medicine (KOHOM) organizirale su i peticiju "Reci NE ovakvom zakonu." Naime, prema ovim izmjenama se obiteljskim liječnicima nalaže da obavijeste MUP zbog postojećeg ili promijenjenog stanja pacijenta nakon čega mu se u trenu može oduzeti vozačka dozvola. Time se, upozorava Udruga za promicanje prava pacijenata, krši pravo na povjerljivost, kao i pravo na privatnost iz Zakona o zaštiti prava pacijenata.
Resorno ministarstvo, ističe KoHOM, nije definiralo koja su to zdravstvena stanja koja trajno ili privremeno utječu na zdravstvenu sposobnost vozača za sigurno upravljanje motornim vozilom.
- Zakonski se sva odgovornost prebacuje na liječnike, pa će ih i osiguravajuće kuće moći teretiti u slučaju prometne nesreće. Obveza da liječnici ubuduće o zdravstvenom stanju moraju obavijestiti policiju mogla bi u potpunosti narušiti odnos liječnik-pacijent. Navedeno zakonsko rješenje u praksi će dovesti da će pacijenti, u strahu da ne ostanu bez vozačke dozvole, izbjegavati odlazak liječnicima čime će posljedično ugroziti svoje zdravlje - upozoravaju iz KOHOM-a.
'Zakon ne valja. Odgovornost MUP-a se prebacuje na liječnike'
Tragikomično je da prometni stručnjaci, policija i pravosuđe nisu u stanju riješiti problem prevelikog broja nesreća na cestama nego to prebacuju na obiteljske liječnike, istaknula je SDP-ova Marić.
- Ukoliko pacijenta ne prijave, podliježu mogućoj prekršajnoj odgovornosti. Naravno da pacijenta treba upozoriti i navesti u karton, ali ne i prijavljivati policiji kako je to sad zamišljeno - poručila je.
Da je Zakon u potpunosti nekvalitetan i da ga treba vratiti na još jednu ozbiljniju doradu, mišljenja su i iz Domovinskog pokreta.
- Podsjetit ću da imamo brojnu braniteljsku populaciju koja zbog PTSP-a prima određene farmakoterapije, koje bi liječnike obiteljske medicine mogle navesti da zatraže od MUP-a oduzimanje vozačke dozvole - istaknuo je Davor Dretar.
Na odavanje povjerljivih podataka o pacijentima upozorio je i Dario Zurovec, predsjednik Fokusa, upitavši tko će željeti biti obiteljski liječnik koji će drukati svoje pacijente policiji.
- Svatko mora biti odgovoran za svoje ponašanje u prometu, ako obiteljski liječnik nešto i propiše opet pacijent može uzeti neki lijek na svoju ruku i ugrožavati sigurnost u prometu. Nama nedostaje temeljne policije, tko će provjeravati sve te nesavjesne vozače? Još ćemo si ovim Zakonom napraviti 10-ak problema. Odbit ćemo struku i imati dodatan odlazak liječnika iz zemlje - poručio je i pozvao vladajuće da Zakon dorade.
'Ljudi će još manje ići na preglede, a prometne nesreće se neće smanjiti'
Da će ljudi zbog ovog ići još manje liječnicima na preglede, a prometne nesreće neće se smanjiti, ukazali su i IDS-ov Emil Daus te Marina Opačak Bilić iz Kluba Socijaldemokrata.
- Određen broj lijekova, koji također utječu na sposobnost upravljanja vozilom, može se dobiti i bez liječničkog recepta i to prolazi mimo znanja liječnika - rekao je Daus, a na isto ukazao i Miroslav Škoro u ime Kluba za pravednu Hrvatsku.
- Malo je lijekova u kojima nema upozorenja da ne utječu na sposobnost upravljanja vozilima - rekao je naglasivši kao problem uvođenje kazne za liječnike od 5000 do 10.000 kuna.
- Samim tim ste otvorili švedski stol za osiguravajuće kuće koje će onda kriviti liječnike za puno toga što se dogodilo, a pri tome nemate ono što je nužno, a to je statistički podatak koliko je nesreća uzrokovano konzumacijom lijeka - poručio je Škoro.
Osim problema s odgovornošću koja se nameće liječnicima, Daus ističe kako se izmjenama uopće ne utvrđuje područje zdravstvene sposobnosti starijih vozača te njihov periodični pregled, ali upozorava i na prometnu infrastrukturu koja ne prati nove trendove, prvenstveno za vozače romobila i bicikla.
- Liječnici će morati postati špijuni i dolaziti u koliziju s liječničkom tajnom - ustvrdio je i Mostov Zvonimir Troskot upitavši zašto se nije išlo na britanski model u kojem postoji interdisciplinarna agencija koja obuhvaća i medicinu rada i policiju i osiguravajuće kuće, a koje donosi odluku tko je sposoban za vožnju, a tko ne.
- Ovaj Zakon je i diskriminatoran jer ne regulira odnos privatnih klinika i Domova zdravlja, što znači da će netko tko je boljeg imovinskog statusa moći otići i kupiti svoju dozvolu dok netko tko nema će se bojati otići u Dom zdravlja na pregled, a već je izračunato da će ovim biti pogođeno 30 posto građana u Hrvatskoj, kako običnih vozača, tako i vozača Hitne pomoći i javnog prijevoza - rekao je i naglasio kao ministarstvo nije propisalo koje su to dijagnoze i lijekovi za koje će liječnik obiteljske medicine trebati izdati zabranu sudjelovanja u prometu.
- Sve se to sad svelo na subjektivni doživljaj liječnika i nikakvu zaštitu nemaju - dodao je.
'Nikakva nova obveza liječnicima nije uvedena'
Predloženi model da obiteljski liječnici budu produžena ruka policije, naglasio je Suverenist Željko Sačić, ne postoji gotovo nigdje u Europi.
- Ova odredba je u koliziji s našim ustavnopravnim vrednotama i s drugim zakonima jer su liječnici vezani liječničkom tajnom. Povucite ovaj prijedlog - dodao je.
Nezavisni Hrvoje Zekanović upitao je kritičare iz oporbe što bi napravili da im se dogodilo ono što se dogodilo jednom gospodinu Marjanu kojeg je auto s leđa pregazio kad je vozač imao napad epilepsije koji nikome nije bio prijavljen.
- Može vas sve skupa biti sram, čovjek je danas pokojni - rekao je.
Jedno su epilepsija i kronična stanja, a drugo privremena stanja, odgovorila mu je SDP-ova Marić.
Ovim zakonskim izmjenama se, također, kazna za brzinu neprilagođenu uvjetima na cesti povećava s 500 na 1000 kuna te se regulira sudjelovanje u prometu osobnih prijevoznih sredstava, kao što su električni romobili, električni monocikli, segwayi i slično. Za korištenje slušalica u oba uha tijekom vožnje tim prijevoznim sredstvima kazna se ipak smanjuje s 1000 na 300 kuna. Izmjenama Zakona će sve popularniji električni romobili, umjesto u svojstvu pješaka, u prometu imati prava i obveze biciklista, a vozači će morati nositi zaštitnu kacige pri vožnji, kao što moraju činiti i svi drugi vozači osobnih prijevoznih sredstava. Ako pak biciklističkih staza ili trakova nema, romobilisti će se moći kretati i u pješačkoj zoni, ali jednako brzo, odnosno sporo kao pješaci.
- I sadašnjim odredbama je propisano da svi liječnici, tako i privatni, imaju obvezu dostavljati MUP-u obavijesti o promjeni zdravstvenog stanja koje utječe na sposobnost sigurnog upravljanja vozilom. Nikakva nova obveza liječnicima nije uvedena - tvrdi državni tajnik MUP-a Žarko Katić.
Naveo je kako do današnjeg datuma 16 manje poginulih u prometu u odnosu na isto razdoblje lani.
- I ove promjene idu u pravcu dodatnog smanjenja tog broja - dodao je.
'Onaj tko je ovo pisao je idiot'
Onaj tko je pisao ovaj Zakon je idiot, poručio je HSS-ov Željko Lenart i objasnio zašto.
- Zaprežnim vozilima na državnim i županjskim cestama može upravljati osoba koja ima 16 godina, na ostalim cestama osoba koja je navršila 14 godina. Te ceste su i one u gradu i tamo zaprežnim vozilom može upravljati 14-godišnjak. A u članku 16. se kaže da u prometu na cesti na jahaćoj životinji smije sudjelovati osoba koja je navršila 16 godina. Onaj tko je ovo pisao stvarno je, reći ću pravom riječju, idiot. Ja mislim da je lakše upravljati konjem nego s osam konja i zaprežnim vozilom - rekao je.
Istaknuo je i kako nema osobe koja ne konzumira ponekad Normabel, a sad će se liječnike tjerati da to prijave MUP-u.
- Mislim da ljudi koji su ovo pisali očito ne idu liječniku redovnim putem, ne sjede u čekaonici i ne vide koliko posla obiteljski liječnik ima - dodao je i naglasio kako mnoga ruralna područja uopće nemaju reguliranu prometnu infrastrukturu, a to se ne rješava.
Predsjednica GLAS-a Anka Mrak Taritaš pozdravlja obvezu nošenja zaštitne kacige i na romobilima za sve dobne skupine, a ne kako je bilo u prvom čitanju, do 16 godina starosti.