Taj program dio je paketa Vladinih mjera za ublažavanje rasta cijena energenata, a provodi se u suradnji s HAMAG-BICRO-om.
Program je namijenjen mikro, malim i srednjim poduzetnicima s godišnjom potrošnjom plina na pojedinačnim obračunskim mjernim mjestima do deset gigavatsati. Riječ je o potporama male vrijednosti za smanjenje računa za potrošnju plina u iznosu od 15 lipa po kilovatsatu potrošenog plina. Ukupni projicirani iznos ove Vladine mjere je 600 milijuna kuna.
Poduzetnici će se za potporu prijavljivati kroz online aplikaciju koja će biti dostupna na web stranici agencije HAMAG - BICRO, od 1. travnja od osam sati.
Postupak prijave bit će jednostavan i brz te u potpunosti digitaliziran, kažu u Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja.
Za ulazak u aplikaciju bit će potrebno upisati OIB i broj jednog obračunskog mjernog mjesta. Većina podataka bit će unaprijed unesena u aplikaciju, a poduzetnici će trebati utvrditi njihovu valjanost, unijeti iznos dosad iskorištene de minimis potpore, dati GDPR privolu te podnijeti zahtjev.
Nakon unosa potrebnih podataka kreirat će se odluka o dodjeli potpore i vaučer na iznos ukupne potpore koji se određuje prema referentnoj potrošnji pojedinog korisnika. Odluku o dodjeli potpore e-mailom dobiva poduzetnik (korisnik potpore), a opskrbljivaču plinom dostavlja se vaučer. Cijeli je postupak lišen papirne dokumentacije.
Program ostvarenja potpore provodit će se tako da poduzetnik svaki mjesec plaća iznos naveden na računu, a Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja plaća subvencionirani iznos direktno opskrbljivaču plinom. Poduzetniku će se s njegovog vaučera automatski odbijati razmjerni mjesečni subvencionirani iznos zaključno s računom za ožujak 2023. ili ranije, ako iskoristi cijelu potporu definiranu odlukom o dodjeli potpore.
Prijavitelji nad kojima je pokrenut stečajni postupak i/ili je za prijavitelja ili ovlaštenu osobu pokrenut postupak, ili je donesena osuđujuća presuda za sudjelovanje u zločinačkoj organizaciji ili za djela korupcije, neće imati pravo na dodjelu potpore.
Prihvatljivost za subvenciju neće se provjeravati u odnosu na to ima li prijavitelj dugova prema opskrbljivaču plinom, kao niti je li u blokadi, a subvencija će se isplaćivati kroz vaučer iskoristiv samo za plin. Drugim riječima, navodi se, ne postoji mogućnost da se subvencija koristi u bilo koju drugu svrhu osim smanjenja troška za isporučeni plin.
Predložene izmjene Zakona o javnoj nabavi s ciljem skraćivanja postupaka žalbi
Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja poslalo je u četvrtak u javnu raspravu prijedlog izmjena i dopuna Zakona o javnoj nabavi s ciljem rješavanja problema dugotrajnih žalbenih postupaka pri javnim nabavama koji često usporavaju realizaciju raznih investicijskih projekata.
Kako se navodi u obrazloženju nacrta prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o javnoj nabavi, postojeći propis, koji je na snazi od početka 2017. godine, usklađuje se s odgovarajućim EU direktivama, a u obzir su uzete i preporuke Državne komisije za kontrolu postupaka javne nabave, vezane uz izjavljivanje žalbe u postupcima javne nabave.
Kao novina predlaže se uvesti e-žalbu kao obvezan odnosno isključivi način izjavljivanja žalbe kako bi se skratilo vrijeme provedbe žalbenog postupka. Sada, naime, izjavljivanje žalbe u postupcima javne nabave elektroničkim sredstvima komunikacije podrazumijeva e-žalbu kao mogućnost za žalitelja, ali ne kao obvezu.
Nadalje, radi sprječavanja mogućnosti da se izjavljivanjem žalbe na dokumentaciju o nabavi zaustavi postupak javne nabave bez stvarne namjere za ostvarivanjem pravne zaštite, predlaže se omogućiti naručiteljima da postupak nabave ne zaustavljaju, odnosno da javno otvaranje ponuda ne odgađaju u slučaju kada izjavljena žalba nije dopuštena ili je očito nepravodobna.
Naime, prema postojećem zakonu, pravodobnom žalbom na dokumentaciju o nabavi zaustavlja se postupak javne nabave, ali on se zaustavlja i u slučaju nepravodobnih i nedopuštenih žalbi, sve dok Državna komisija ne odluči o žalbi.
Naručitelji javne nabave, pak, obvezni su po završetku žalbenog postupka produžiti rok za dostavu ponuda, čime se omogućava žaliteljima koji nemaju za cilj ostvariti pravnu zaštitu, da izjavljivanjem žalbi izvan zakonom propisanih rokova (nepravodobnih žalbi) zaustave postupak nabave i dovedu do produljenja roka za dostavu ponuda i na taj način odugovlače postupke javne nabave. Kako ističu iz Ministarstva, to predstavlja osobit problem u postupcima javne nabave koji su financirani iz EU fondova zbog potrebe poštivanja rokova koji su određeni za povlačenje predmetnih sredstava.
Praksa Državne komisije pokazuje učestale žalbene predmete pojedinih žalitelja, koji vješto koristeći važeće zakonske odredbe, izjavljuju žalbe bez žalbenih navoda, prisiljavajući Državnu komisiju da traži uređenje žalbe u tom dijelu. Na taj način produljuje se žalbeni postupak, a time i sam postupak javne nabave. Također, recentna praksa je pokazala da pojedini gospodarski subjekti žalbe ne ulažu s ciljem da ostvare pravnu zaštitu od nezakonitog postupanja naručitelja, već iskorištavaju naprijed važeće zakonske odredbe kao i niske žalbene naknade kako bi zaustavili postupak javne nabave i odgodili otvaranje ponuda, navodi se u obrazloženju zakonskog prijedloga.
Ministarstvo predlaže i izmjenu koja će osigurati da se žalba koja ne sadržava žalbene navode, odnosno opis nepravilnosti i obrazloženje, može odbaciti kao neuredna, bez pozivanja žalitelja na uređenje žalbe u tom dijelu. Također, predlaže urediti iznose žalbenih naknada na način da se postigne ravnoteža između procijenjene vrijednosti nabave i prava na pristup žalbi.
Javna rasprava traje do 23. travnja.