Marie-Paule Benassi, direktorica Glavne uprave za pravosuđe i zaštitu potrošača pri Europskoj komisiji, u petak je na okruglom stolu o pravima potrošača održanom u Zagrebu kazala kako je kontroverza oko razlike u kvaliteti Nutelle ponajprije rezultat različitih recepata u proizvodnji, kao i tradicije te ukusa potrošača.
Proteklih su godina različite studije u nekim državama članicama ukazale da postoje razlike u sastavu i karakteristikama istih robnih marki između, uglavnom, tržišta istočnih i "starih" članica. Prema mišljenju Komisije, njihovi rezultati zbog različitih načina prikupljanja uzorka, ispitivanja i tumačenja podataka nisu usporedivi.
Na panel diskusiji pod nazivom Consumer Dialogue - Dijalog o pravima potrošača koja je u petak održana u Zagrebu, u organizaciji Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta i Predstavništva Europske komisije u Hrvatskoj, velika je pažnja bila posvećena problemu dualne kvalitete proizvoda na europskim tržištima. Tijekom razgovora, raspravljalo se i o kontroverznom slučaju razlike u kvalitete Nutelle.
"Razgovarali smo s Ferrerom, vlasnikom proizvoda Nutelle, te su nam objasnili kako imaju dva recepta. Originalni je recept, onaj iz Italije, dostupan je u svim zemljama članicama, osim u Njemačkoj. Ondje se koristi drugačiji recept", odgovorila je direktorica Benassi na upit o problematici dualne kvalitete proizvoda na europskom tržištu, vezano za slučaj Nutelle.
"Ferrero odsad radi na promjeni recepta sa ciljem približavanja talijanskog recepta svim potrošačima. U Hrvatskoj će biti dostupan originalni talijanski recept, kao u Francuskoj i ostalim zemljama članicama", dodala je Benassi.
Benassi je također napomenula kako ne postoji jasna definicija kvalitete u Europskoj uniji te kako puno toga ovisi o tradiciji i ukusu ljudi. Napomenula je kako u Europskoj uniji postoji široka zakonodavna osnova koja štiti prava potrošača, premda je za taj proces kao najvažniju istaknula svijest potrošača o vlastitim pravima.
Izvješće koje je u rujnu prošle godine u Europskom parlamentu predstavila Biljana Borzan pokazalo je kako se kvaliteta istih proizvoda, među kojima je i Nutella, razlikuje ovisno o tome prodaju li se na tržištima starih ili novijih članica Europske unije.
Nutella koja se prodavala u Hrvatskoj sadržavala je veći udio sirutke, koja je jeftinija sirovina od obranog mlijeka, čiji je udio bio veći u njemačkoj Nutelli. U Hrvatskoj je javnosti slučaj potaknuo val negodovanja.
"Evidentno je da dvojna kvaliteta proizvoda utječe na zdravlje. Nitko ne može reći da neko dijete ili beba od tri mjeseca može imati ukus. Ne radi se o nikakvim lokalnim ili regionalnim ukusima, radi se o tome da tražimo jednakost", upozoravala je u rujnu ove godine Dubravka Šuica u Europarlamentu.
Europska je komisija je u travnju predložila novi sporazum, poznatiji i kao New Deal, za potrošače u EU-u kojime bi se osigurali jednaki standardi za sve europske potrošače i objavila skup smjernica za primjenu propisa Europske unije o hrani i pravima potrošača na prehrambene proizvode dvojne kvalitete, na koji se na panelu referirala i direktorica Benassi.
Zakon EU-a o potrošačima zabranjuje nepoštene trgovačke prakse poput navođenja kupaca da vjeruju da su određeni proizvodi jednaki u svim zemljama jer se, primjerice, nalaze u identičnoj ambalaži i pod istim nazivom, iako su bitno različiti po sastavu i karakteristikama.
"Jedinstveno tržište ne treba biti tržište proizvoda dvostruke kvalitete. Sve države članice trebaju imati proizvode jednake kvalitete ukoliko se radi o istom trgovačkom proizvodu", rekla je Ivona Bačelić Grgić, voditeljica sektora za trgovinu Hrvatske
gospodarske komore.
"Cilj nije stvaranje unificiranih proizvoda na tržištu", rekla je Bačelić Grgić te dodala kako kvaliteta treba biti unificirana za proizvode koji nose isti naziv.
Ivana Soić, pomoćnica ministra gospodarstva, poduzetništva i obrta, najavila je kako će u Hrvatskoj uskoro početi s radom portal koji će biti specijaliziran za prava potrošača.