Sirovine za proizvodnju baterija mogle bi biti norveški adut u pregovorima s EU-om o sniženju carina na uvoz norveških baterija, signalizirali su ministri vlade u Oslu.
Prema sporazumu EU-a i Britanije o trgovini nakon brexita, električni automobili u njihovoj trgovinskoj razmjeni morat će od 2027. sadržavati baterije proizvedene u Britaniji odnosno u EU.
Na automobile s baterijama proizvedenima u drugim zemljama plaćat će se carina od 10 posto.
To će Norvešku dovesti u nezgodnu situaciju budući da nije članica EU-a, a proizvodnju baterija uvrstila je na listu prioriteta u prijelazu na zelenu ekonomiju.
- Za Norvešku je bilo jako loše što je ta odredba uvrštena u dogovor čiji mi nismo potpisnik i ako je moguće riješiti taj problem, uložit ćemo maksimalne napore - izjavio je za Reuters norveški premijer Jonas Gahr Stoere.
- Cilj mi je da riješimo taj problem ili da osiguramo kompenzaciju kako bi norveški proizvođači baterija imali jednak pristup tržištu kao i oni u Europi - dodao je ministar industrije Jan Chrstian Vestre.
Uvjeren je da će naći rješenje, podsjetivši da je Norveška početkom godine prvi puta pozvana na ministarski sastanak Europskog saveza za baterije, udruge koju su osnovali Europska komisija i drugi važni akteri.
Norveška nudi i pristup mineralima i metalima koji su važna karika u nabavnom lancu i uvjet za ostvarenje europskih ciljeva o održivoj industriji baterija, podsjetio je Vestre.
Norveška je zauzima drugo mjesto na ljestvici dobavljača plina i nafte u Europi, nakon Rusije, ali želi proširiti industrijsku bazu, oslanjajući se na inženjersko znanje, stečeno u sektoru nafte i plina, i na bogate obnovljive izvore energije.
Nekoliko tvornica baterija već je u pripremi, uključujući projekte Morrowa, Freyra, Beyondera i Corvusa i Hydrovoltov pogon za recikliranje i Vianodovu tvornicu za proizvodnju sirovina, navodi Reuters.