U studiju 24sata naša urednica Boljeg obrazovanja Ana Dasović ugostila je učenicu vinkovačke Turističke gimnazije i autoricu otvorenog pisma nastavnicima Anu Novosel te Ivanu Valjak Ilić, profesoricu njemačkog jezika iz OŠ Dubrava. Tema razgovora bila je kako riješiti nasilje u školama.
POGLEDAJTE VIDEO:
- Kada sam objavila otvoreno pismo, željela sam da u javnost izađu stvari iz moje perspektive i druga strana priče. Nisam mislila da će podići toliko prašine. Gledala sam što se događalo s tim profesorom, osjećala sam potrebu ispričati drugu stranu priče, iznijela sam je najprofesionalnije što mogu. Žao mi je što su se neki ljudi usudili reći da ja to nisam mogla napisati. Nismo svi neodgojeni, sva djeca nisu ista. Potaknula me činjenica da ako će se pričati o nastavnicima, ako oni imaju pravo izraziti svoje nezadovoljstvo, i učenici imaju pravo izraziti svoje nezadovojstvo, kritike i želje koje žele ostvariti u reformi. Bila sam svjesna činjenice da je sve što se događa izazvano našim školskim sustavom. Sve se vrti u krug. Nastavnici su ograničeni na 45 minuta nastave i imaju 24 učenika koje ne mogu na isti način shvatiti neko gradivo. Uvijek će biti slabija i jača strana, nemaju svi isti tempo - rekla je Ana.
' Želimo započeti dijalog, ma koliko on težak bio'
Od prijatelja i kolega dobila je silnu potporu i uglavnom riječi hvale za hrabrost i inicijativu. Priznaje da su je neki komentari zaboljeli.
- Bilo mi je žao što sam pročitala neke komentare. Nisam se obazirala na njih, ali mi je bilo ružno pročitati da ja sa 15 godina ne bi trebala imati mišljenje i stav. Rečenica da to sad nije moje vrijeme pogodila me u živac. Jer, kada ću ako neću sad? Tko će ako nećemo mi? I učenici i profesori moramo dići glas o školskom sustavu - rekla je Ana.
Profesorica Valjak Ilić, jedna od organizatora velikog prosvjednog skupa o sigurnosti u školama istaknula je kako joj je čast sjediti kraj Ane.
- Čast mi je sjediti kraj ove mlade hrabre žene. Zbog Ane smo bli na danas na zagrebačkom trgu, Ana je djevojka zbog koje se isplati dići glas. Ovo je skup, želimo započeti dijalog, ma koliko on težak bio. Prošle srijede sam podijelila u grupi link kako je prof. Dragičević izmlatio učenike. Nisam mogla zamisliti kakvu će lavinu proizvesti ta grudica - rekla je Valjak Ilić naglašavajući da svatko tko je bio žrtva zlostavljanja zna da sitnica može baciti preko ruba.
'Tražimo status službenih osoba'
O slučaju profesora Franje raspravljali su u grupi.
- Raspravljali smo o reakcijama ministarstva, medija.. Nama je inbox bio prepun prijava opisa za život opasnih radnji. Kad vam roditelj kaže da za vas ima mjesta na groblju, to je strašno - rekla je Ilić te dodala da je ideja o skupu krenula iz želje da se ukaže koliko nasilja u školama ima i da Franjo nije jedini.
- Problem je što je teško pedagoškom mjerom učenike podučiti o pravilima ponašanja. To je kao da ste napravili prekršaj, policajac kaže da ćete dobiti samo opomenu i nikome ništa. Ako dobijete mjeru pa se to ubilježi u e-maticu, to je već nešto drugo. Ako imate pedagošku mjeru suspenzije koja dozvoljava da učenik cijeli dan ne može pohađati nastavu, šaljete poruku da je to ponašanje neprihvatljivo - rekla je Ilić i ustvrdila da se štiti nasilna manjina.
- Postoji vječna mantra da je osnovna škola obavezna, da se djetetu uskraćuje pravo na obrazovanje. A što je s ostatkom razreda koji ne mogu pratiti nastavu? Gdje je njihovo pravo? Štititi se nasilna manjina. Mnogo toga se zataškava zbog očuvanja ugleda škole. Čula sam iskustvo učenika da je razrednica opravdavala sve izostanke da bi imala bolju sliku razreda. Ovim prosvjednim skupom željeli smo poručiti da škole moraju biti sigurna mjesta za one koji u njoj borave. Kako ja mogu zaštiti učenika ako ne mogu zaštiti sebe? Ako mene netko napadne, ja mogu jedino podnijeti privatnu tužbu. Zato tražimo da imamo status službenih osoba, jer njihove napadače institucije gone po službenoj dužnosti. Škola neće dizati tužbu u vaše ime - kaže Ilić.
Problem ističe i u političkim podobnostima ravnatelja. Neki su doživotni kao faraoni, a drugi se politički postavljaju.
'Govorili su nam da smo đubrad'
- Politički podoban ravnatelj neće talasati, slati dopise u Ministarstvo u kojima prijavljuje probleme sa vršnjačkim nasiljem, nasiljem nad profesorima. Prije šest godina proveli smo jednu inicijativu za uvođenje pedagoških mjera. Primjerice, dijete nešto ošteti, mora to i popraviti. Prikupili smo 8600 potpisa. U Ministarstvu su nam se samo zahvalili i na tome je ostalo. Šest godina kasnije govorimo o istoj - rekla je Ilić te upitala Anu je li točno da se sve profesore trpa u isti koš.
- Ja sam se obratila sustavu i profesorima. Ne podupirem niti jedan oblik nasilja. Postoji i nasilje između učenika i nastavnika. To je problem sustava koji treba rješavati. Svoje pismo temeljila sam i potkrijepila primjerima iz osmogodišnje škole. Bilo je slučajeva verbalnog nasilja nad nama učenicima od strane profesora. Bili smo đubrad jer nismo naučili puno gradiva u kratkom vremenu. Svatko izgubi želju i volju za radom kada nakon uloženog truda povratno dobijemo da smo loši - rekla je Ana.
Zaključak razgovora je da je školovanje privilegij. Dvije žene poručile su da žele pružiti ruke za dijalog i svi zajedno smisliti rješenje da im se pomogne.