Riječ je o umjetničkom smanjivanju trošarina. Neće se puno toga promijeniti, osim što će se na cestama povećati broj rabljenih vozila, a to baš i nije dobro, kaže nam prometni stručnjak Željko Marušić.
Jučer su na snagu stupile izmjene i dopune Zakona o posebnom porezu na motorna vozila, a time će građani plaćati manje trošarine državi prilikom kupnje rabljenih vozila, dok isto vrijedi i za nabavu novih. To bi, prema procjenama, trebalo smanjiti davanja državi čak i za nekoliko tisuća kuna. Umjesto poreza plaćat će se upravna pristojba koja će se izračunavati prema starosti i snazi vozila.
Novi auti su sigurniji
Tako se ranije za VW Golf VII star tri godine plaćao porez oko 5000 kuna, a od jučer za isti auto pristojba će koštati oko 3080 kuna. Za Renault Megan star osam godina porez je do sada iznosio oko 2500 kn, a sada će se plaćati pristojba od 990 kuna. Što je auto stariji, to je i pristojba niža pa tako za Opel Corsu staru 13 godina pristojba košta 510 kuna, a prije 1. siječnja porez za taj auto je bio oko 1250 kuna.
Država je isto tako smanjila i trošarine na kupnju novog automobila ne bi li time potaknula građane. Tako bi za novi automobil od 120.000 kuna, trošarine trebale biti manji i do 2500 kuna. Međutim, Marušić procjenjuje kako građani i dalje neće imati novca za kupovinu novih, sigurnijih automobila.
Povećat će se uvoz vozila
- Po meni, trebalo bi u potpunosti ukinuti trošarine za nova vozila ekološke kategorije Euro 6B i koja imaju pet zvjezdica prema Euro NCAP mjerilima sigurnosti. To su vozila koja izuzetno povećavaju sigurnost u prometu i nisu štetna za okoliš. To su automobili s automatskim kočenjem, sustavima za izbjegavanje sudara i raznim sustavima upozorenja - ističe Marušić i dodaje kako su takvi auti preskupi za građane pa će oni i dalje kupovati rabljena vozila. Ulaskom u EU povećao se i uvoz rabljenih vozila iz Njemačke i drugih država.
Pristojba je dobra
Pojednostavljenim procesom i manjim trošarinama očekuje se još veće povećanje uvoza. Marušić kaže da to nije dobro.
- Postat ćemo deponij rabljenih vozila. Nijemci dizelaše stare više od deset godina masovno izvoze u Hrvatsku i njih će pristizati sve više. Oni potiču kupovinu novih auta zbog svoje autoindustrije, a isto moramo napraviti i mi zbog svojih autosalona i opće sigurnosti na cesti - kaže Marušić koji pozdravlja uvođenje pristojbe i pojednostavljenje procesa.
- Puno je bolje to što će se sad sve moći obaviti samo u stanici za tehnički pregled, a pozitivno je i to što se sad plaća upravna pristojba umjesto poreza - zaključio je Marušić.
Od 1. siječnja trebalo bi pojeftiniti i polaganje vozačkog ispita koje je do sad stajalo oko 7200 kuna, a od jučer autoškole same mogu odrediti cijenu.