To je to što me zanima!

Nastavnici sve češće na meti učenika: 'Napadaju nas i đaci i roditelji, drhtimo od straha'

• Godinama slabi njihov autoritet • Potrebna je edukacija, kako učenika, tako i roditelja i svih zaposlenih u školama • Stanje je zabrinjavajuće, ocjenjuje struka
Vidi originalni članak

Profesor izlazi i to je to, to je sve što trebate znati. Pravno ne znamo koliko će mu točno vremena trebati, no u 13.30 sati predsjednica sudskog vijeća Lidija Viđak prihvatila je žalbu tako da će profesor danas, vjerujem, kući, rekao nam je odvjetnik Veljko Miljević o zagrebačkom profesoru (61), kojemu je zbog fizičkog obračuna sa srednjoškolcem u razredu bio određen istražni zatvor u trajanju od mjesec dana.

KOMENTAR: ALEN GALOVIĆ U naopakoj zemlji naopaki ljudi vladaju: Tu ministri nekažnjeno gaze ljude, a žrtve idu u zatvor

Podsjetimo, društvenim mrežama prije nekoliko dana proširila se snimka fizičkog obračuna učenika i nastavnika nastala prošlog tjedna. Na njoj se muškarac i mladić hrvaju. Sukus svega - učenik je zadobio lakše tjelesne ozljede, razmatra se izricanje disciplinskih mjera, a dugogodišnji profesor završio je u istražnom zatvoru, nakon čega je uvažena žalba na tu mjeru. Ovaj incident nije prvi ni jedini takav slučaj, to nije izolirani incident, nego, nažalost, postaje sve češća praksa, upozoravaju na to brojni nastavnici, ravnatelji i ostali pripadnici obrazovne struke.2

- S godinama je došlo do slabljenja autoriteta svih karika u lancu, i roditelja i nastavnika. Našim mladima su autoriteti nepoznati ljudi, influenceri, idoli koje ne poznaju u fizičkom svijetu. To je veliki problem, ali nije nerješiv. Roditelji, ali i općenito svi u obiteljima, kao i nastavnici i zaposleni u školama moraju raditi na tome da se taj autoritet ponovno uspostavi. Jako je važno kod učenika da se znaju pravila i granice te da se one prema svima jednako odnose, kao i da će svi oni koji prekrše ta pravila i granice snositi određene posljedice - objašnjava nam Suzana Hitrec, predsjednica Udruge hrvatskih srednjoškolskih ravnatelja, a ujedno i ravnateljica Upravne škole Zagreb.

Problem je, dodaje, što pedagoške mjere učenicima ne znače puno.

'Trebao je prijaviti problem'

- Primjerice, smanjene ocjene vladanja nekad ne znače puno ni roditeljima. Generacije su nove, ponekad je jako teško raditi u školi i rješavati sve te situacije koje nastaju. Međutim, apsolutni je prioritet da nam škole budu sigurne za sve, dakle i za zaposlenike i za učenike te da imamo uvjete za rad - kaže Hitrec.

Dodaje kako se nastavnik, ako je postojao problem s učenicima, trebao obratiti stručnoj službi i ravnatelju.

ZAVRŠIO U ISTRAŽNOM ZATVORU ANKETA Je li zagrebački učitelj koji je udario učenika nakon provokacije trebao ići u zatvor?

- Oni onda trebaju razgovarati i s učenicima i s profesorom, pojačano ići na nastavne sate i kod njega i kod drugih. S druge strane, učenici trebaju imati radionice o komunikaciji primjerenoj rješavanju sukoba jer čini se da to nije počelo taj dan, nego postoji od prije. Ako se nastavnik nađe u situaciji da ne može uspostaviti pozitivnu disciplinu u razredu, to ne znači da je nesposoban za svoj posao. Adolescenti su ti koji ispituju granice, a ponekad idu do krajnjih granica - ističe Hitrec.

TUČNJAVA U ZAGREBAČKOJ ŠKOLI Odvjetnik Miljević potvrdio: 'Profesor izlazi van, večeras će spavati u svom krevetu'

Nakon što je snimka okršaja profesora i učenika dospjela u medije, pojavile su se i pozadinske priče kako ovo nije prvi incident kod spomenutog profesora, odnosno da je isti s učenicima imao međusobne nesuglasice te da je prošlotjedni događaj samo kulminacija situacije koja se "kuhala" već neko vrijeme. Navodno je profesor već neko vrijeme "na piku" imao jednog učenika kojeg je zadirkivao zbog boje kose. Oni su njega, s druge strane, indirektno zadirkivali da je četnik i pijanac, a slična rasprava bila je kap koja je tog dana prelila čašu. Profesor je porekao da je tijekom nastave bio pod utjecajem alkohola, a svoju reakciju je, kao i ostatak struke, nazvao neprimjerenom.

'TKO ĆE NAS ZAŠTITITI' Ovako su nastavnici pisali još prije pet godina: 'Učenik mi je poslao sliku svog penisa...'

- Trebao je jednostavno izaći iz razreda - smatra Nada Lovrić, predsjednica Nezavisnih sindikata zaposlenih u srednjim školama, pa dodaje: "Zapravo, i pokušao je izaći iz razreda, ali ta planirana provokacija učenika nije dalje ništa dozvolila. Na snimci se vidi da mu učenici priječe izlazak iz razreda. Strašno je to bilo za vidjeti, koliko je mučna reakcija učenika, toliko je teško gledati".

'Nastavnici glume heroje'

Kako nam priča dalje, realno stanje je da nastavnici, nažalost, pokušavaju izdržati situaciju kako bi dokazali da mogu raditi u bilo kakvim razredima.

- Ali nastavnici glume heroje. Nismo mi zaduženi da bismo rješavali sve probleme. Ako roditelji i sustav ne prepoznaju da se treba raditi prije ovakvih incidenata, a ne nakon njih, onda nam je uzalud sve - kaže Lovrić, koja je čak 27 godina provela kao nastavnica informatike u strukovnoj školi.

- Moramo prestati nositi obrazovni sustav na svojim leđima. Pozicija nastavnika bila je poljuljana nizom odluka nadležnog resora i to nije nastalo odjednom. Postupak urušavanja autoriteta traje godinama, od mogućnosti žalbe na ocjenu, nemogućnosti da se dijete koje ometa nastavu može iz iste isključiti, učenicima se mora obraćati biranim riječima... - kaže Lovrić pa objašnjava kako stvari treba nazvati pravim imenom.

- Djeca odrastaju, testiraju granice, ali sustav ne smije stati protiv nositelja obrazovnog sektora. Nijedan nastavnik neće reći da je ovo bila dobra reakcija, ali snimka nam je osvijestila ono o čemu nastavnici progovaraju, a to je da smo i mi žrtve. Moramo stati i početi raditi na edukaciji roditelja, nastavnika i učenika - zaključuje Lovrić.

Klinička psihologinja i psihoterapeutkinja Gordana Buljan Flander kaže nam kako je u zadnje vrijeme uočila da sve više nastavnika prijavljuju da ih roditelji i djeca napadaju, što fizički, što emocionalno, prijete inspekcijama, novinarima...

- Definitivno se urušava autoritet, a nastavnici kažu da ne mogu ništa jer su izloženi prijetnjama. Nažalost, čini mi se da nastavnici odustaju od svoje odgojne uloge. Pritom nisu djeca odgovorna za urušavanje autoriteta, u cijelom sustavu je urušen autoritet, i struke i institucija. Veći autoritet od nastavnika imaju društvene mreže. Mislim da bi se svaka situacija bilo kojeg oblika nasilja trebala prijaviti isti čas, i isto tako reagirati isti čas - smatra Gordana Buljan Flander.

Objašnjava kako to znači da treba reagirati na svaku, pa i najmanju provokaciju, uključujući i međuvršnjačko nasilje.

- Bitno je pokazati da je svaki i najmanji oblik nasilja neprihvatljiv. Previše puštamo da nasilje eskalira. Autoritet je problem, ali još veći problem je što nastavnici iza sebe nemaju svoje nadležne institucije. 

Idi na 24sata

Komentari 157

  • Put u zivot 23.12.2023.

    Puno jače i više na djecu djeluje okruženje u kojem žive, ljudi s kojima žive, društveni odnosi ( u najširem smislu riječi) koje svakodnevno gledaju!Ne razumijem, čemu prenaglašavanje (lošeg) utjecaj medija na djecu, jesu li odnosi u društvu moralniji od medijskih sadrzaja? Meni se čini kako nisu! Prikazivanje medija kao svemoćnog čimbenika odgoja, kao da postaje neka nova odgojna paradigma! Na, kraju krajeva, ljudi su ti, roditelji su ti, bake, djedovi...nastavnici....koji djeci nude medije, umjesto sebe i svoga, " dragocjenog"  vremena.

  • 23.12.2023.

    Zakaj ravnateljica nije sazvala učiteljsko vijeće u roku od 24 sata učenici koji su sudjelovali u napadu i tučnjavi moraju biti izbačeni iz škole po kratkom postupku jer nemaju opravdanje ama baš nikakvo potom treba socijalnu službu uključiti a snimatelje i ostale koji su poticali razvoj događaja ukor pred isključenje zakaj nitko nije probao smiriti situaciju pošto ništa nije poduzeto znaci da netko vuce konce sa višeg položaja ravnateljici momentalni otkaz i objavite više ime i prezime

  • Put u zivot 23.12.2023.

    Nitko, bas nitko, osim samog nastavnika, ne moze nastavniku izgraditi  autoritet. Nikakva Stručna služba, ravnatelj/ica, Ministarstvo... inspekcija...Informirati Stručno - razvojnu službu, nastavnik mora, ali samo u mjeri u kojoj to zakon nalaže, sve sto je više od toga, urušava odnos između  učenika i nastavnika, urušava povjerenje i kvalitetnu komunikaciju. Nastavnik za kvalitetan rad mora biti kompetentan, to ne znači samo stručan, on mora biti kompletna osoba:dobar stručnjak,dobar psiholog, dobar pedagog,uzoran čovjek: dosljedan, pravedan, autentičan, netko kome i učionici i roditelji vjeruju, na temelju, ne riječi, već i svih njegovih/njenih postupaka  ...to mora biti osoba koja dobro poznaje svakog učenika i sa svakim znati uspostaviti odnos, u kojem je on/ona ta/taj koji "vodi", to mora biti osoba koja ne nasjeda na provokacije, već se intelektualno i moralno zna izdići u svakoj situaciji i u svakom odnosu...to je nesto sto ne moze svatko ..... nastavnik nije (više) lako biti, jer ne možeš primijeniti silu, već um i emocije.

Komentiraj...
Vidi sve komentare