Incident u školi u Čakovcu razotkrio je koliko su profesori nemoćni te nedostatak mehanizama za borbu protiv nasilnika.
Prošlog utorka su dva učenika drugih razreda bravarskog smjera ometala nastavu i nastavnika gađala kredom. Nepoštovanje autoriteta Franjo Dragičević više nije mogao trpjeti. Iako je iza njega gotovo 40 godina staža i još samo godinu dana do mirovine, ovo je bila kap koja je prelila čašu.
Profesor je izlazeći iz razreda gurnuo, a potom uhvatio za vrat i udario po glavi jednog učenika, a drugog je najprije ošamario nekoliko puta te s maltretiranjem nastavio u kabinetu.
Nema mjesta nasilju
- Sram me je toga što sam napravio, ali bih opet to napravio. Bio sam izazvan. Njima se daju opomene, negativne ocjene, ali to nema nekog efekta sve dok ne dođe do ukora pred isključenje. Molio sam, prijetio, držao predavanja kao da sam svećenik, ali ništa nije pomoglo - ispričao je novinarima Franjo.
Javnost se podigla na noge, počela je intenzivna rasprava o nasilju u školi. Profesor je dobio upozorenje ravnatelja, a škola se počela pitati kako pomoći njemu i učenicima. Školske stručne službe u incidentnim situacijama mogu pružiti psihološku pomoć učenicima.
- Ministarstvo je ponudilo pomoć svojega tima, ali mi zasad nismo tu ponudu iskoristili. Odlučit ćemo o tome kasnije, a vjerojatno će i prosvjetna inspekcija donijeti nekakve odluke, pa ćemo onda odlučiti. Dosad nije bilo takvih incidentnih situacija u našoj školi, a bilo je izricanja pedagoških mjera prema učenicima. No zbog nekih propusta razrednika uglavnom bi te mjere padale u vodu. To je poput začaranog kruga - rekao je Dražen Blažeka, ravnatelj Tehničke škole u Čakovcu.
Žrtvu treba zaštititi
- Škola je uvijek bila i bit će odraz stanja u društvu, koliko god je čuvali u zaštićenom prostoru, no moralni relativizam se događa u školi. Nemamo efikasne mehanizme kako škole trebaju reagirati. Žrtvu trebamo zaštititi - objašnjava Zvonimir Bošnjak, sociolog i ravnatelj Privatne klasične gimnazije u Zagrebu.
- Najlakše je napisati regulativu, ali treba reagirati u razumnom roku. Treba zaštititi i počinitelja i žrtvu. U ovoj situaciji nedostaje normativni okvir za razvoj mlade osobe. Moramo razmisliti o uvođenju suspenzije, ali ne na način kazne, nego da se s počiniteljima i roditeljima radi tako da im se pomogne - objašnjava prof. Bošnjak navodeći kako je nužna zaštita i žrtve i počinitelja. Smatra kako je nasilje uvijek pretjerana reakcija.
Nastavnici su predani
- Koliko god razumijemo burnu reakciju, ali mi nastavnici smo odrasli. Naravno da moramo pokazati da smo ljudi, ali apsolutno ne podržavam njegovo ponašanje. Djeca se ponašaju kako se ponašamo mi. Naši nastavnici su preopterećeni, ali ne smiju reagirati nasilno. Međutim, nemaju dovoljno dobru podršku - i ne samo prema unutra, već prema van. Nema razreda gdje nema barem dvoje ili troje djece s problematičnim ponašanjem. Disgrafija, disleksija, najčešće su povezani s ADHD-om. Dobar dio profesora se najčešće oslanja na improvizaciju - upozorava prof. Bošnjak dodajući kako nemaju sve škole jednaku kvalitetu stručne podrške i pomoći za takvu djecu. Dodatno su i roditelji u brizi kad dijete krene u školu jer nisu sigurni hoće li ih ondje dočekati stručnjaci i hoće li biti suradnje među njima.
- Ako imamo dijete koje ima ADHD ili izrazitu sklonost remećenju nastave i drugih, stručne službe moraju omogućiti konstruktivne savjete - ponuditi adrese stručnjaka, napraviti zapisnike o tome da su roditelji obaviješteni. Znam da rade predano i kažu - nama su ruke zavezane, ali zato može savjetovati roditelje i unijeti u zapisnik da je roditelj savjetovan - kazao je prof. Bošnjak.
Smatra da je provedba takvih odluka na osnivačima, ali da Ministarstvo obrazovanja mora izraditi okvir za funkcioniranje stručnih službi te omogućiti školama da se mogu osloniti na njih.
Mreža specijalista
- U Zagrebu ćete se još moći osloniti na stručnjake, ali nema jednolike distribucije stručnjaka. Nema učinkovitog, racionalnog, efikasnog sustava, i sve ovisi o improvizaciji. Škola će uvijek reproducirati ono što se događa u društvu. Moramo biti efikasni i sustavno raditi mrežu ljudi specijalista koji će pomoći počiniteljima i žrtvama. Riječ je o djeci koja će postati ljudi i njihova budućnost je i naša budućnost - kazao je prof. Bošnjak zaključujući kako treba postojati suradnja na relaciji roditelj - škola - dijete te da struka treba pomoći u održavanju te suradnje.