Ako će zaključne ocjene biti "na granici", gledat će se rezultati nacionalnih ispita. Više roditelja potužilo nam se da su tako kazali učenicima osmih razreda u njihovim školama. Nacionalne ispite prošli su tjedan pisali učenici četvrtih razreda, a jučer su započeli i za oko 40.700 učenika osmih razreda. Oni će kroz sljedeća tri tjedna pisati ispite iz osam predmeta. Iako je bilo najava, rezultati neće utjecati na zaključne ocjene, niti će biti uvjet za upis srednje škole. Stoga su roditelji zabrinuti zbog najava u nekim školama da će se rezultat ipak gledati za zaključnu ocjenu. Iz Nacionalnog centra za vanjsko vrednovanje obrazovanja odlučno ističu kako to nije po pravilima.
Problemi s rasporedom
- Nacionalni centar od početka provedbe nacionalnih ispita jasno komunicira prema školama i učiteljima da ne koriste rezultate prilikom zaključivanja ocjena jer rezultat na nacionalnim ispitima nije objektivno usporediv sa zaključnom ocjenom na kraju nastavne godine. Ovim ispitima se vrednuju trajno stečena znanja za čitavo četverogodišnje razdoblje bez prethodne pripreme učenika, a zaključna ocjena nastaje kontinuiranim pisanim i usmenim provjerama učenika za što učitelji pripremaju učenike, kao i praćenjem napretka učenika tijekom nastavne godine - ističe ravnatelj NCVVO-a Vinko Filipović.
Osim toga, rezultati ispita u škole stižu pred kraj školske godine, u lipnju, kad su osmašima ocjene već zaključene. Škole i ravnatelje, pak, muče drugi problemi. Organizacija nastave u sljedeća tri tjedna bit će zahtjevna jer se ispiti pišu svaki drugi dan, obavezno u 9 sati, a učenici koji ih pišu taj dan ne bi trebali pisati druge testove ili odgovarati. Jučer se, primjerice, pisao hrvatski jezik, koji je potrajao do 12,30 sati. Uz to, osmaši su prilično nezainteresirani za ispit.
Roditelji opravdavaju izostanke
- Što se tiče neke razine napetosti kod osmaša, moj osoban stav jest da i ne doživljavaju to posebno stresno. Svjesni su činjenice da im rezultat ne ulazi u prosjek ocjene i da im neće utjecati na upis željene srednje škole pa je dio njih čak vrlo ležeran. Prvi tjedan u kojem se pišu testovi iz hrvatskog i engleskog jezika čak prođe u redu, ali kako vrijeme odmiče, sve nam je teže zadržati ih na samim ispitima. Dio učenika čak ne pokazuje volju da uopće nešto napišu, ostave prazno, motivacija im je slaba. Učitelj je tu da ih pokuša aktivirati, ali zaista osjetimo taj manjak motivacije - kaže nam Katarina Zelić, ravnateljica OŠ Brda iz Splita koja broji 400 učenika, od kojih je 60 osmaša u tri razredna odjeljenja.
Slično nam kažu i ravnatelji u drugim hrvatskim školama. Dio učenika jednostavno predaje prazne testove. U pojedinim školama bilježi se i veći broj izostanaka nego što je to prosjek. Neki roditelji su i sami prijavili da su im djeca bolesna. Ravnateljica Zelić kaže kako oni takvih situacija nisu imali. Učenici četvrtih razreda lijepo su to odradili sa svojim učiteljicama, jer su u dobi kada takav zadatak još prihvaćaju kao obvezu, kaže ravnateljica.
Iz NCVVO-a kažu kako će broj učenika koji su pristupili nacionalnim ispitima u 4. razredu znati nakon obrade koja je u tijeku.