Učionica Jukke Sinnemäkija i njegovih učenika puna je sportske opreme, mreža za ljuljanje, visokih ormarića i penjalica. I učenici ih sve koriste tijekom sata. Dok uče, ljuljaju se, leže, kuhaju si čaj, hodaju na traci...
POGLEDAJTE VIDEO:
Kako kaže ovaj nagrađivani finski učitelj, otkako je prije deset godina u učionicu unio sprave za vježbanje, djeca postižu sve bolje rezultate i izuzetno su motivirana za učenje.
- Učionicu sam uredio te je mijenjam u dogovoru i prema preporukama svojih učenika. I ona tako i izgleda, kako se oni osjećaju - kaže za 24sata Jukka (44), koji u osnovnoj Kršćanskoj školi u gradu Jyväskylä na zapadu Finske radi zadnjih 18 godina, a cijelu karijeru je u obrazovanju, što kao ravnatelj, što kao učitelj.
Koncept učionice u kojoj se sjedi na podu ili u ležaljkama te je prostor ispunjen didaktičkim elementima, dok djeca gradivo usvajaju radeći zajednički, u svojem ritmu, odavno se primjenjuje u mnogim obrazovnim sustavima. Brojnih primjera ima već i u Hrvatskoj, a Jukka Sinnemäki kaže kako je, vjerojatno kao i većina svojih kolega u razvijenim zemljama, shvatio da je djecu potrebno više uključiti u proces učenja.
- Polazna točka je sigurno i poticajno okruženje u kojemu se djeca usude pokazati svoje osjećaje, što stvara neophodan temelj za uravnoteženi razvoj. Nažalost, prečesto razgovor o dobrobiti učenika počinje kad je dijete već u problemu. Ja u svojem poslu imam mogućnost pogriješiti i uspjeti bez straha, i to mora biti dostupno baš svima u zajednici. Poštovanje i vrednovanje djece stvara čvrsti temelj da se izgradi povjerenje neophodno za njihov razvoj. To poštovanje ne bi smjelo ovisiti o njihovim postignućima. Njihovo dostojanstvo je osnovno ljudsko pravo. Stoga bi se škole morale fokusirati na jačanje njihovih osobnosti i identiteta - kaže Juka, ističući kako sav njegov entuzijazam ne bi bio dovoljan da nema podršku okoline.
- Ništa ne bih mogao da me kolege ne podržavaju i vjeruju mi te da školski sustav nije dovoljno fleksibilan za provedbu ideja. Jednako je nezamjenjiva podrška učenika i roditelja - dodaje.
- Dobio sam mnogo kritika, no djeca zaslužuju poštovanje i uvažavanje njihova razmišljanja. Učenje je višedimenzionalno iskustvo koje se temelji na povjerenju. Upravo mi učitelji možemo izgraditi pozitivnu kulturu učenja. Jednostavno je saznati u kojem je stanju dijete, ono što je teško je unijeti promjene, a tome se moramo posvetiti. Oni koji uče su jezgra svake zajednice - kaže Jukka.
'Djeci danas najviše nedostaje rutina'
Djeca danas ne mogu zadržati koncentraciju dulje od 15 do 20 minuta i to je postao problem u svim razvijenim zemljama. Stoga, kaže ovaj učitelj, nema koristi od nastave koja se svodi na ex-katedra predavanje, gdje su djeca pasivizirana. Ako se ne kreću, ne mogu ni čitati ni pisati, a fizička aktivacija ih potiče da razmišljaju. Također, djeca su toliko izložena vanjskim podražajima da ih hvata panika kad ostanu sama sa svojim mislima. Nažalost, kaže Jukka Sinnemäki, prevelika upotreba tehnologije nije jedini problem.
- Ja jako volim tehnologiju, no moje iskustvo govori da djeci danas najviše nedostaje redovit životni ritam, rutina. Gledam djecu koja na satove dolaze preumorna, neispavana. No i roditelji su strašno rastrgani. Ne može se na njih potpuno prebacivati odgovornost za kaotični način života kojemu smo izloženi. Smatram da mi u školama možemo itekako utjecati na suočavanje s ovim izazovima - kaže Jukka.