To je to što me zanima!

'Moj život je ples na visini, a osjećaj straha brzo nestane...'

U vertikalnom plesu surađujem s dragim ljudima iz GSS-a. Dok ja izvodim svoje akrobacije, oni u mraku paze da konopci ne popuste. Bez njih je ovo nemoguće, kaže Marija Šćekić (42)
Vidi originalni članak

Osjećaj straha je trenutačan. On nestane čim počnem plesati jer tad više ne razmišljam o strahu nego o koreografiji i umjetničkoj izvedbi, priča nam koreografkinja Marija Šćekić (42), začetnica vertikalnog plesa u Hrvatskoj.

Plesanje po okomitim stijenama i fasadama zgrada opasan je i potencijalno smrtonosan posao jer se u ritmu glazbe tijelo plesača giba na nekoliko desetaka metara visine. Ova vrsta plesa u svijetu postoji posljednjih tridesetak godina, no kad se Šćekić time počela baviti 2011. godine, nije ni znala da pleše vertikalni ples. Do iste je ideje, naime, došla sama i pokušavala je to “isfurati” u Hrvatskoj uz brojne pokušaje i pogreške.

- Radila sam 2011. godine predstavu ‘Mala tragedija’ s visinskim elementom. Trebala sam s jednog višeg platoa ‘preletjeti’ na niži, nisam tad ni znala da postoji to što zapravo radim - prisjeća se Marija svojih početaka. Ubrzo se za pomoć obratila Kaskaderskom društvu Zagreb, a onda je slijedila nova avantura za Mariju.

Zamijenila je kazališne daske stijenama kanjona Velike Paklenice, gdje je započelo stvaranje prvog profesionalnog vertikalnog plesnog projekta “Vrata Velebita”. Krenulo se tad u pravo umjetničko-tehničko istraživanje o vezanju konopima, što ju je dovelo do zadarskih pa osječkih GSS-ovaca od kojih bi Marija izdvojila suradnju s Davorom Divkovićem, Ivicom Galcem i Željkom Njegovanom.

- Njima sam doslovno povjerila život u ruke. S dečkima iz GSS-a to je bio pun pogodak! Herojski su ušli u akciju, a imaju dobar sluh za glazbu i osjećaj za ritam. Prije njih sam surađivala s nekoliko držača konopa bez sluha i to nije išlo. Ako me puste bez osjećaja, ja padam, uže se zateže, osjeti se podrhtavanje i to više nije ples nego katastrofa. Zato predstavu koju radim s GSS-ovcima nazivam kvartetom, jer koliko god gledatelji gledali mene dok plešem, jednako su bitna njih trojica u mraku - govori Marija i odmah nastavlja s pohvalama na račun svoga “kvarteta”.

-Meni je vrlo važno povjerenje koje imam u ljude koji drže užad. To bezuvjetno povjerenje, hrabrost, rizik, predanost, kreativna improvizacija i debeli smisao za crni humor bili su mi najljepši aspekti rada na projektu. A ta trojica gorskih spasilaca, moram reći, zaista imaju sluha, ali imaju i muda - smije se Marija.

S dečkima ne surađuje na dnevnoj bazi, ali kad se nađu, kao da se nikad nisu rastali. Predstava je izvedena, dva put u Zagrebu, tri put u Paklenici i jednom na zadarskoj Kapetanovoj kuli. Iako je show predstava vizualno atraktivna, nova u Hrvatskoj i često posjetiteljima oduzima dah, ne pljušte im pozivi za suradnjom.

- Ljudima je virtualni ples nedostupan jer košta. Zovu nas, ali novac koji nam ponude jedva da pokrije putne troškove i dnevnice. A ne mogu ja zvati dečke o kojima mi život ovisi da rade besplatno. Jer, mi moramo nekoliko puta doći na teren, obaviti tehničku pripremu da bude bez greške i obaviti rekoreografiranje budući da svaki novi prostor iziskuje izmjenu koreografije. To znači bar tjedan, ako ne i deset dana prije predstave dolaziti nekoliko puta na teren - kaže zračna plesačica, koja je jednom imala i opasnu situaciju na stijenama:

- Prije par godina sam u kanjonu Paklenice gojzericom zapela u pukotinu stijene na koju sam doskočila. Pitanje je bilo hoću li uspjeti iščupati gojzericu ili će s njom izletjeti i gležanj, ali to sve moram improvizirati u trenutku. Ipak sam visjela na 50 metara visine i situacija je bila nepredvidiva. Sve je, nasreću, dobro završilo - kaže Marija.

Koliko ova pionirka vertikalnog plesa živi za njega, najbolje opisuje situacija sa zadarskog nastupa.

- Na Kapetanovoj kuli u Zadru fizioterapeut je bio sa mnom gore na vrhu. Masirao mi je leđa i lijepio trakice po njima jer su mi se bila ukočila i liječnik mi je zabranio nastup. Nastup je već bio dogovoren i meni je bilo neprihvatljivo ne odraditi ga. Bila sam doslovno napola ukočena i neke elemente sam morala izbaciti jer ih jednostavno nisam mogla izvesti - rekla nam je koreografkinja.

Osim plesom, Marija se bavi podučavanjem ove discipline:

- Svoje polaznike učim ‘nuli’, da im nestane ego i sve obrazovanje koje su dotad prikupili, da ponovo “ne znaju ništa” i da u glavi nemaju misli. Tek u visokoj koncentraciji, u okrenutosti sebi možete doživjeti autentičnost. Kad ne postoji niti jedina veza s gravitacijom, niti s potporom, tad se osjećam kompletno - kaže nam za kraj ova visinska plesačica.     

Idi na 24sata

Komentari 5

  • djanjani 27.11.2017.

    pleše ko ranjena divokoza

  • dvadesetčetverosatnivirusić 26.11.2017.

    ova kao pleše po stijenama..dva derpića žele dijete..treći bi ženio magarca.....ode svijet u racku

  • jopet_1 26.11.2017.

    Glupost, a GSS troši vrijeme i opremu za ispunjavanje nečijeg hira

Komentiraj...
Vidi sve komentare