Srpska stjuardesa Vesna Vulović imala je 22 godine kad je preživjela pad aviona s više od 10.000 metara. Bilo je to na današnji dan, 26. siječnja 1972. godine.
Ušla je i u Guinnessovu knjigu rekorda kao jedina koja je preživjela pad s više od 10.000 metara bez padobrana. Bila je klinički mrtva četiri sata, a nakon pada htjela se vratiti na posao stjuardese, ali nisu joj dali.
Pogledajte video: Jedina preživjela pad aviona
Taj dan nije ni trebala raditi, mijenjala je kolegicu...
Vulović je radila za JAT, čiji je avion eksplodirao i prepolovio se na dva dijela iznad Čehoslovačke.
Nije ni trebala raditi taj dan
Nakon sat vremena u zraku bomba je eksplodirala u prtljagi i 27 od 28 putnika i članova posade je umrlo - neki od inicijalne eksplozije, drugi od niskih temperatura u zraku ili udarca u tlo. Srušili su se na granici između Čehoslovačke i Njemačke, u malom selu Srbská Kamenice. Tamo živi oko 250 ljudi, a selo je bilo prekriveno snijegom tog šestog siječnja 1972.
Vulović je preživjela jer je bila vezana za svoje sjedište u zadnjem dijelu aviona koji je, nakon eksplozije, ostao spojen za toalete i pao na snijegom pokrivenu planinu. Jedan od muškaraca začuo je vriskove žene u agoniji. Njegovo je ime Bruno Honke i našao ju je gotovo mrtvu, s nogama koje vire iz ostataka aviona. Gubila je jako puno krvi, ali spasioci su bili vrlo brzi te je prebačena u bolnicu.
- Znam da su tada dijelovi tijela padali po kućama, bila je zima, počeo je padati snijeg. Ljudi koji su vidjeli na sve strane leševe tražili su preživjele. Mene je spasio lugar, Nijemac, čuo je kako zovem pomoć. Ležala sam na nekom brežuljku, on je prešao potočić, popeo se uz brdo i prvi mi pružio pomoć. Zahvaljujući njemu sam ostala živa. A bila sam klinički mrtva četiri sata.
- Prva stvar koje se sjećam jest da sam vidjela svoje roditelje u bolnici. Razgovarala sam sa njima i pitala zašto su sa mnom. Kada su mi pokazali novine i kad sam pročitala što se dogodilo, skoro sam umrla od šoka - rekla je za the New York Times 2008. godine.
Misterij leta 367
Istraga je zaključila kako, kada je bomba eksplodirala i odvojila kokpit od ostatka aviona, našla se prikliještenom u svom sjedalu jer su je pritisnula kolica s hranom i tamo je držala. Nekoliko je tjedana provela u komi, a život joj je spasio debeli sloj snijega i krošnje koje su joj ublažile pad. Na početku je bila i paralizirana od struka nadolje, no unutar nekoliko mjeseci uspjela se oporaviti i nastavila je živjeti posve normalan život (iako je malo šepala), sljedećih 40 godina.
"Bila sam slomljena i doktori su me ponovno sastavili. Nikada nitko nije očekivao da ću živjeti ovako dugo", rekla je.
Kasnije je ispričala kako uopće nije trebala biti na tom letu, već je mijenjala kolegicu koja se također zvala Vesna. Ona je, kad je čula da je Vesna preživjela pad zrakoplova napustila posao stjuardese.
Pogledajte video
Htjela stari posao, rekli joj da će biti loša reklama
Nitko nije očekivao da preživi ozljede, baš kao što su svi bili začuđeni kada je opet poželjela svoj stari posao. Međutim, YAT je zaključio kako bi to bila loša reklama i kako bi se putnici bojali kada bi je vidjeli.
"Nisu me htjeli jer nisu htjeli publicitet oko nesreće", rekla je. No, umjesto toga dobila je posao u uredu. Privatno je nastavila putovati avionima i nitko je se nikada nije bojao, dapače.
"Često bi ljudi jako rado sjedili kraj mene".
U svojoj je rodnoj Srbiji bila slavljena kao heroj, "žena koja je prevarila smrt", a tako je bila poznata i u regiji.
Što se točno dogodilo, do danas ostaje nepoznanica. Jedna teorija kaže kako je bomba stavljena u prostor ispod kokpita tijekom presjedanja u Kopenhagenu, no drugi kažu da je avion imao nekih problema te je htio sletjeti u Čehoslovačkoj ali je prišao previše blizu skladištu nuklearnog oružja pa su ga srušile vojne letjelice.
Ušla u Guinnessovu knjigu rekorda
Crna kutija nikada nije nađena, nitko nije uhićen, i ništa nikada nije dokazano. Treća teorija jest da su bombu podmetnuli hrvatski nacionalisti. Vulović je, kako je sama rekla, "iskoristila svaku sekundu života".
Ušla je u Guinnessovu knjigu rekorda 1985. (istina nehotično) kao najdulji pad bez padobrana. Javni prostor i medijsku pažnju koju je dobila iskoristila je kako bi govorila protiv diktature i politike nacionalista Slobodana Miloševića, kojem je kasnije suđeno za ratne zločine, genocid i zločine protiv čovječnosti.
Susjed ju je 23. prosinca 2016. godine pronašao mrtvu u njezinu stanu u Beogradu.
'U ruci sam imala kartu za let smrti'
Kolegica Ljubica i ja radile smo u hotelu St. Jörgen u švedskome Malmöu. Za Zagreb smo putovale iz Kopenhagena, a za srijedu, 26. siječnja 1972. kupile smo JAT-ove karte. Na odlasku direktor nam je rekao da moramo ostati jer dolaze tri autobusa ruskih turista, priča Zagrepčanka Nada Kavgić (63), koja se na kobni let JU367, koji se srušio iznad Srbskih Kamenica u Češkoj, na sreću, nikad nije ukrcala.
Iako je, kako priznaje, tada bila strašno ljutita na šefa, danas mu je neizmjerno zahvalna.
- Posvađala sam se sa šefom, čak sam ga nazvala majmunom. No rekao je da će nam dati nekoliko slobodnih dana više pa sam na kraju ostala raditi - rekla je Nada i dodala kako nikad neće zaboraviti tu srijedu.
- Postavljale smo stolove u blagovaonici, sjećam se da je svirao Mišo Kovač. Utrčao je naš kolega i počeo se derati: 'Poginuli su, poginuli’. Vidjevši mene i Ljubicu rekao nam je da se 'naš’ avion srušio - kaže Nada.
S tugom se prisjeća tog dana jer je u avionu bilo i troje njenih kolega iz hotela.
- Jedan je tata išao po kćer kod bake u Niš, a jednom od radnika sam posudila hrvatsko-švedski rječnik - priča Nada.
Sjeća se kako su im poslije pričali da je bombu na JAT-ov avion postavio hrvatski emigrant. Za Zagreb je otputovala za tri dana.
- Naizmjence je vozila skandinavska i jugoslavenska kompanija. Na JAT-ovim letovima bila je odlična hrana, a na SAS-ovim su se prodavali parfemi. Kako sam ja voljela jesti, češće sam putovala JAT-om - kaže kroz smijeh Nada.