Aplikacija "kretanje cijena" je još jedan mehanizam koji će nam, nadamo se, poslužiti u obuzdavanju neopravdanog dizanja cijena kod određenih proizvoda hrane i pića, istaknuo je Jurica Lovrinčević, savjetnik ministra gospodarstva predstavljajući aplikaciju koju je razvila tvrtka Hyper dizajn u iznosu od 30.125,00 eura s PDV-om.
Aplikacija, pojasnili su iz Ministarstva, neće biti u formi aplikacije za instaliranje na mobitel nego web stranice. A iako su je danas predstavili, još uvijek je u testnoj fazi, za građane bi trebala biti dostupna od idućeg tjedna.
PRATITE UŽIVO:
Partneri ove tzv. bijele liste su, dodao je Lovrinčević, samo su tri hrvatska trgovca - Konzum, KTC i Tommy.
- S te tri tvrtke smo potpisali ugovor da nam svakog 15. i 31. u mjesecu isporučuju cijene za 80 kategorija proizvoda, točnije 1300 artikala. Ostale smo trgovce zvali više puta, nisu se odazvali, više ih nećemo zvati - poručio je dodavši kako će u budućnosti sami razviti mehanizam da prikupljaju cijene i ostalih trgovaca.
- Od 1300 proizvoda ova tri trgovca za koje nam šalju cijene, u aplikaciju ćemo staviti njih 340, građani će biti u svakom trenutku u mogućnosti vidjeti cijene tih proizvoda, a trgovci će ih sami mijenjati pa će građani tako stalno biti upoznati s time. Glavna intencija je da građani mogu vidjeti koje im cijene rastu u odnosu na 31. prosinca - pojasnio je.
Naglasak na aplikaciji je taj da ćemo moći vidjeti koliko je neki proizvod kod ova tri trgovca koštao prije 31. prosinca. Ostali trgovački lanci te podatke nisu htjeli poslati i priključiti se ovoj suradnji.
Dakle, na stranici će se moći filtrirati određeni proizvod kako bi se vidjelo koliko on košta kod sva tri trgovca, koliko je koštao prije 31. prosinca, a koliko svakih 15 dana te je li sada na akciji.
Tri trgovca koja su pristala na suradnju čine 38 posto tržišta, dodao je Lovrinčević, koji ne smatra neuspjehom Vlade što se više trgovačkih lanaca nije uključilo.
- Molili smo ih da nam daju podatke o cijenama, očito ne vide tu interes, to nije dobro za njih ni potrošače, ali to je njihova odluka. Nemamo njihove povijesne podatke i to je ključno. Nije problem popisati cijene, danas možemo bilo gdje otići i popisati cijene iz trgovačkih lanaca, no problem je tih povijesnih podataka koje mi nemamo i ne možemo ih imati ako nam lanci ne daju - kazao je i naglasio kako će se kod ova tri trgovca, obzirom da su dali podatke o cijenama od prošle godine, moći vidjeti za koliko su dizali cijene i je li to bilo neopravdano.
- Više se neće moći proizvođači i distributeri sakrivati iza trgovaca i reći da oni neopravdano dižu cijene. Na ovaj način možemo pomoći da vidimo tko su ti koji žele dignuti cijene i koliko te da zaključimo je li to opravdano ili ne - rekao je Lovrinčević.
Nitko nije zabranio dizanje cijena, dodao je, samo se radi koliko je neopravdano to povećanje cijena. Uspoređujući cijene od 31. prosinca i 31. siječnja Lovrinčević je naveo kako su u Konzumu porasle cijene samo tri proizvoda - šećera, čija je cijena narasla zbog Vladine Uredbe, paprike i tikvica iz uvoza. U Tommyju su poskupila u tom periodu četiri artikla, dodao je, a to su šećer, tikvice, jabuke iz uvoza i jedan deterdžent. Slično je i u KTC-u, gdje je poskupjelo šest artikala.
- To je vrlo jasan dokaz da ovaj naš stav i inzistiranje na ovakvom načinu prikazivanju cijena ima efekta i da smo sigurno zaustavili dio nepotrebnog dizanja cijena u prehrambenom sektoru - rekao je i ponovio kako će sami prikupljati cijene kod ostalih trgovaca i u budućnosti ih upisivati u aplikaciju pa će se i kod njih moći pratiti rastu li i koliko cijene.
- Građani će prepoznati kakve su cijene kod koga. Listu ćemo s ova tri trgovca proširiti na više lanaca. Možda ih neće biti deset, ali bit će oni koji trebaju biti. Mi nemamo kapaciteta u Ministarstvu, angažirat ćemo nekog vanjskog da popisuje cijene. Meni nije normalno da je hrana jedan posto skuplja od europskog prosjeka, a prije dvije godine je bila tri posto ispod EU prosjeka - naglasio je.
Dodao je da trgovački lanci nisu dali adekvatno objašnjenje za svoje nesudjelovanje u dijeljenju cijena putem aplikacije.
- Ako netko ne želi dati cijene, pitate ga jedanput, dvaput, triput. Nećemo nikoga moliti. Možemo im objasniti, ali ako oni imaju svoje interese, nisu transparentni, to nije naša stvar. Imamo dobar plan i imamo dobar rezultat. Malo je artikla koji su poskupili s nekim razlogom - kazao je.