Ministarstvo hrvatskih branitelja, kako doznaje Telegram, nabavlja 267 automobila za ratne vojne invalide iz Domovinskog rata. Radi se o braniteljima iz I. skupine, s oštećenjem organizma 100 posto, koji zakonski imaju pravo na nova vozila svakih sedam godina. Prema natječajnoj dokumentaciji, procijenjena vrijednost nabave je 7.444.000 eura bez PDV-a i posebnog poreza na motorna vozila, što znači da će prosječna osnovna cijena automobila biti 27.880 eura.
Natječaj je, piše Telegram, toliko detaljno raspisan da budi sumnju kako se unaprijed zna koji bi se to automobili mogli nabavljati. Iz tehničke dokumentacije vidi se da Ministarstvo Tome Medveda traži automobile oblika karoserije limuzina s motorom jačine od najmanje 121 konjske snage. Uz ostalu standardnu opremu auti moraju imati i najmanje šest zračnih jastuka, automatski klima uređaj, tempomat, automatski mjenjač i LED svjetla. Nadalje, traži se da imaju i sustav za prepoznavanje pješaka 'Pedestrian Monitoring', sustav upozorenja na mogući sudar uz otkrivanje pješaka i biciklista 'Front Assist' te sustav asistencija prilikom nehotičnog prelaska uzdužne linije vozne trake 'Lane Assist'.
Po opisu, sigurnosni sustavi odgovaraju onima Volkswagen grupe s obzirom na to da samo oni koriste te nazive. Detaljno su propisane i mjere traženih vozila. Automobil mora imati najmanju duljinu od 4650 mm te biti širi od 1800 mm. Ne smije biti viši od 1550 mm, a međuosovinski razmak mora minimalno biti 2650 mm. Propisan je i obujam prtljažnika od najmanje 450 litara. U sve navedene mjere uklapaju se svi Volkswagen Passat modeli i nova Škoda Octavia.
Inače, ovo je najveća pojedinačna nabava auta za ratne vojne invalide do sada - kako po broju vozila, tako i po procijenjenoj vrijednosti. Posljednja slična nabava bila je 2017. godine kada je kupljeno 220 automobila.
O svemu se oglasilo i Ministarstvo hrvatskih branitelja koje je u reagiranju istaknulo kako specifikacije u natječaju određuje struka, a ne politika te da navedenim kriterijima odgovara najmanje osam vozila šest različitih proizvođača..
- Osobni automobil, koji se svakih sedam godina dodjeljuje HRVI I. skupine, predstavlja ortopedsko pomagalo koje se prilagođava korisnicima ovisno o vrsti oštećenja organizma nastalog u obrani suvereniteta Republike Hrvatske. Ističemo da specifikacije u natječaju određuje struka, a ne politika, kako se potpuno neutemeljeno insinuira zaključkom da je „natječaj jako čudan“, i da navedenim kriterijima odgovara najmanje osam vozila šest različitih proizvođača.
Također, netočno je da se pojedini kriteriji koji se u tekstu problematiziraju u kontekstu prilagođavanja određenom proizvođaču. Primjerice, sustav za zaštitu pješaka pod istim ili sličnim nazivima koristi najmanje osam proizvođača automobila.
Ističemo kako određeni nazivi pojedinih sustava u tehničkoj specifikaciji nikada nisu bili eliminirajući ili preferirajući element, bitna je svrha odnosno odgovara li funkcija traženome, a ne naziv - kažu iz Ministarstva hrvatskih branitelja.
Što se obvezne opreme tiče, tvrde da je većina traženoga propisana je od strane Europske komisije pa prema tome ne predstavlja nikakav luksuz, već nužnu opremu.
- Dužina, širina, visina, međuosovinski razmak, obujam prtljažnika – parametri su postavljeni tako da istima udovoljava više vozila različitih proizvođača, a maksimalna visina vozila određena je zbog lakšeg prebacivanja s invalidskih kolica i natrag na kolica, na što su ukazali upravo korisnici, kao i na to da su peta vrata prtljažnika jer im je značajno olakšan utovar/istovar kolica u odnosu na klasične limuzine. Status HRVI 100% I. skupine trenutno ostvaruje 427 osoba, no taj broj nije stalan budući da je, na žalost, uslijed teško narušenog zdravstvenog stanja dio najtežih HRVI preminuo, a dio je zbog pogoršanja zdravlja ostvario status u toj skupini HRVI po prvi puta - priopćili su.
Napomenuli su da je u 2023. godini pravo na dodjelu automobila ostvaruje 86 HRVI 100% I. skupine, a u 2024. njih 187. Većina je zatražila dodjelu automobila, za ovu godinu njih 80, a šest priznavanje prava na dodjelu iznosa do visine novčane protuvrijednosti automobila, uz napomenu da se to pravo može ostvariti uz prethodno mišljenje nadležnog Povjerenstva i financijska sredstva se ne isplaćuju korisniku nego se izravno troše za namjensku kupnju osobnog vozila.
Važno je istaknuti kako dio HRVI automobil preuzme u sljedećoj godini u odnosu na godinu koja je u rješenju priznata, što se događa i zbog poremećaja na tržištu vezano za proizvodnju i transport vozila, a cijene osobnih vozila su u porastu u odnosu na prethodne godine - stoji u reagiranju Ministarstva hrvatskih branitelja.