Zaprimili smo podneske građana dužnika vezano za postupanje onih koji su se bavili otkupnom potraživanja, ta tema je dugo zaokupljivala javnost i mi sada donosimo paket zakona kojim će se to pitanje urediti, poručio je ministar financija Marko Primorac uoči slanja zakonskih izmjena u javno savjetovanje.
Mijenjaju se Zakoni o stambenom potrošačkom kreditiranju i potrošačkom kreditiranju, a novost je i zakonsko uređenje načina, uvjeta i postupka servisiranja i kupoprodaje potraživanja.
- Cilj je urediti kupoprodaju i servisiranje potraživanja banaka koje ih prodaju agencijama i pravnim osobama. Idemo u bolju i veću zaštitu potrošača - naglasio je.
Četiri su glavna stupa.
- Prvi je bolja zaštita dužnika prije kupoprodaje. Donose se mjere koje olakšavaju otplatu kredita, obvezu ponude tih mjera prije, a ne samo prije ovrhe kao što je do sada. Novo je i vrijedi za sve da se uvodi obveza obavještavanja o namjeri kupoprodaje prije same prodaje, kao i prekršajne odredbe - naveo je ministar.
Dakle, prije kupoprodaje se dužniku moraju ponuditi mjere, kao što su već one koje su i do sada - produljenje roka otplate, promjenu tipa kredita, odgodu plaćanja cijelog ili dijela obroka, promjenu kamatne stope - ali se sada uvode i nove mjere - pa će se moći ponuditi i odgoda plaćanja, djelomična otplata, konvertiranje valute ili djelomični oprost i konsolidacija duga.
- Ovo zadnje neće nužno biti nuđeno svakome. Ne smijemo djelovati poticajno prema onima koji su neuredni u izvršavanju svojih obaveza. Ali će izvornom dužniku morati biti ponuđena jedna od ovih mjera - naglasio je Primorac.
Bolja zaštita dužnika
Drugi je stup bolja zaštita dužnika nakon kupoprodaje duga.
- Dužnika se mora obavijestiti o izvršenju kupoprodaje, dakle on će znati kome se prodaje njegov dug. Uređuje se i komunikacija s dužnikom, uvodi se unutarnje rješavanje prigovora, podnošenje pritužbi nadzornom tijelu i, također, prekršajne odredbe - istaknuo je ministar.
Tako se uređuje da je agencijama i pravnim osoba dopušteno nakon kupnje potraživanja s dužnikom komunicirati isključivo telefonom ili pisanim putem (SMS, poštom, e-mailom).
- Dakle, zabranjuje se kontaktirati susjede, rodbinu, prijatelje... - naglašava Primorac.
Ta komunikacija bit će moguća isključivo radnim danom od 8 do 20 sati i to jednom mjesečno (osim u iznimnim slučajevima). Zabranjuje se posjećivanje dužnika u domu ili bilo kojem drugom objektu (osim u iznimnim slučajevima).
Na radnom mjestu je dopušten posjet uz pisani pristanak.
- U obavijesti dužniku o kupoprodaji moraju biti navedeni podaci o kupcu i serviseru, ukupno stanje duga, informacije o načinu prigovora, o nadležnom tijelu za podnošenje pritužbe. Podnošenje prigovora je bez naknade, a dostava odgovora mora biti u 10 dana. Nadležna tijela su HNB i financijski inspektorat - naveo je.
Licenciranje servisera
Treći stup je uvođenje obveze licenciranja servisera neprihodonosnih kredita.
- Fizička osoba (obrtnik) mora angažirati licenciranog servisera, pravna osoba mora angažirati licenciranog servisera ovisno koju vrstu kredita od potrošača kupuje ili može samostalno servisirati uz licencu. Ako kupuje od pravne osobe, može samostalno servisirati bez licence - rekao je.
I četvrti stup je nadzor, kojeg provode HNB i financijski inspektorat.
- Neće biti moguća potraživanja vezana uz državni proračun vezano uz poreze i slično - dodao je.
Zakonske izmjene u javno savjetovanje se upućuju danas, ono će trajati do 26. kolovoza, a donošenje je planirano na sjednici Vlade 14. rujna.
- Sve ovo se odnosi na postojeće otkupljene dugove i buduće - naglasio je još ministar.