Priče o mafiji, čini se, nepresušna su holivudska tema. 'Irac', novi film Martina Scorsesea koji će u srijedu će biti prikazan na Netflixu, priča je o mafijaškoj obitelji Bufalino i slavnom sindikalnom šefu Jimmyju Hoffi i posljednji je u nizu filmova u žanru koji zadivljuje publiku i filmaše već desetljećima.
To ne iznenađuje, smatraju stručnjaci za pop kulturu, pošto mafijaške teme nude kombinaciju kriminala, obitelji, zločina i američkog sna.
- To je žanr koji 'pogađa žicu' između fascinacije kriminalom i obiteljske dinamike s kojom se gledatelji mogu povezati - objasnio je David Schmid, urednik knjige 'Nasilje u američkoj pop kulturi' i profesor na sveučilištu u Buffalu.
'Irac' s Robertom De Nirom, Alom Pacinom i Joeom Pescijem u glavnim ulogama, nastavlja niz od 'Maloga Caesara' iz 1931 preko 'Kuma' i 'Obitelji Soprano' koji su požnjeli uspjeh i na kino bilagajnama i u cehovskim nagradama.
Scorsese se ovim filmom vraća talijansko-američke teme koje je već istražio u'Dobrim momcima' i 'Casinu'. Očekuje se da će 'Irac' biti među vodećim kandidatima za Oscara iduće godine.
- U mnogočemu, mafija je zamijenila vestern kao velika američka filmska tema - kaže Robert Thompson, profesor pop kulture na Sveučilištu Syracuse.
- Suprotno geografskim granicama vesterna, filmovi o mafiji govore o određivanju urbanih granica, ali su ujedno i velike priče o useljavanju u stranu zemlju i teškom radu kako bi se preživjelo - dodao je Thompson.
Velike američko-talijanske obitelji koje se okupljaju oko stola i večeraju 'pastu', gledateljima nude snažne likove za koje je moguće navijati čak i ako su s pogrešne strane zakona.
Iznimno popularna serija 'Obitelj Soprano' tome je dodala i novu notu, neurotičnog i emocionalno zbunjenog mafijaškog šefa.
- To je dobro odjeknulo jer mnogi od nas rade posao koji ne žele - kazao je Schmid.
Nasilje je ključan dio mafijaškog paketa, ali ono je mnogo manje krvavo nego u mnogim akcijskim filmovima.
- Eksplicitno nasilni mafijaški filmovi ne bi bili tako popularni - tvrdi Schmid.
- Gledatelji se vole zanijeti romatičnim elementom useljeničkog narativa u kojem osoba koja je 'nitko' postane kum.