Misteriju leta MH370, nestalog na putu iz Kuala Lumpura za Peking, ni nakon više od dvije i pol godine ne nazire se racionalno objašnjenje. Zrakoplov Malaysia Airlinesa s 239 putnika i članova posade, koji je netragom nestao 8. ožujka 2014. godine, bio predmet istrage pune dvije godine, no do danas su pronađeni tek dijelovi olupine za koje se s djelomičnom sigurnošću pretpostavlja da pripadaju tom zrakoplovu.
Nakon nestanka, malezijske i kineske službe uz pomoć australskih, američkih i drugih sudionika mjesecima su na području Indijskog oceana tragali za zrakoplovom. Nakon više od dvije godine potraga nije dala rezlutate te je zaključena. Dijelovi zrakoplova, njih 30-ak, nasukali su se godinu dana nakon nestanka na otoku Reunion, 3000 milja od mjesta gdje su ga međunarodne službe tražile. U listopadu ove godine na Mauricijusu su pronađena dva krila.
Posljednji podaci o letu ukazivali su na neobičan manevar i pokazali da je avion naglo skrenuo iz smjera istoka prema zapadu, udaljujući se tako od krajnje destinacije u Pekingu. Ipak, još nije razjašnjeno zašto bi pilot tako naglo i bez objašnjenja skrenuo s ugovorenog kursa.
Razne teorije: Oteli ga svemirci, čak i Vladimir Putin
S vremenom su se pojavile nebrojene teorije o nestanku zrakoplova - od one da su ga oteli izvanzemaljci do otmice kojom je 'rukovodio' ruski predsjednik Vladmir Putin.
Povjesničar Norman Davies vjeruje da postoji mogućnost da je zrakoplov marke Boeing nakon nestanka s radara letio još nekoliko sati da bi zatim sletio na Antarktiku, savršeno mjesto za skriti zrakoplov, gdje neopažen može ležati desetljećima ispod naslaga leda i snijega.
- Živimo u vremenu cyber ratovanja i ljudi vjeruju da svijetu predstoji neki globalni rat, koji će biti kibernetički. Razvoj tehnologije takvu pretpostavku čini sve više mogućom. Nestali Boeing 777 bio je opremljen Honeywell autopilotom, koji se u avione počeo ugrađivati nakon napada 11. rujna 2001. kako bi se onemogućile otmice. Drugim riječima, tim se autopilotom može upravljati na daljinu, i možda se to dogodilo. Nisam stručnjak, ali otvaraju se zaključci koji bi mogli ukazivati na takav scenarij - kaže Davies.
'Netko ga je oteo na daljinu i to ne jednom već dva puta'
Dodaje kako je moguće da je zrakoplov otet na daljinu jer je nosio neki izuzetno vrijedan teret i onaj koji ga je oteo nikako nije želio da ta vrijednost stigne do Kine. Povjesničar tvrdi kako neke činjenice potkrepljuju tu teoriju jer se ispostavilo da popis prtljage koji je bio na tom letu nije bio precizan.
Davies kaže kako tri ključne činjenice ukazuju da je ovo bio presedan, prvi zabilježeni slučaj otmice zrakoplova na daljinu i to ne jednom, već dva puta.
- Zrakoplov se kretao u tri različite faze. Svi su se složili da je skrenuo s kursa pod utjecajem nekog sa stručnim znanjem. Taj netko nije samo isključio transponder nego je resetirao i putni kompjutor. Zatim je zrakoplov okrenuo i nastavio u suprotnom smjeru. Ubrzo nakon što je okrenut s kursa, ponovno je preletio Maleziju, očito pod nečijom kontrolom. U drugoj fazi, dok je prelijetao Andamanovo more, onaj tko je njime upravljao nakratko je izgubio kontrolu i zrakoplov je počeo letjeti u krug. U trećoj fazi instrumenti su se naglo oporavili i signali su pokazali da zrakoplov funkcionira i leti narednih pet sati, samo što nitko ne zna u kojem smjeru. Ja pretpostavljam da je otet na daljinu i to dva puta. Da je otet samo jednom, negdje bi ga spustili kako ne bi došao do Kine. No to se nije dogodilo. Logika nalaže da je drugi otmičar dobio pristup zrakoplovu, kako bi zbunio protivnika - pita se povjesničar.
Sumnjive teretne knjige: 'Netko nije želio 'osjetljiv materijal' na kineskom tlu'
Dodaje i kako je zrakoplov imao kapacitet za putovanje puno duže od onog koje se očekivalo, a uz povoljne vjetrove i vještinu pilota da održava zrakoplov u stanju lebdenja može letjeti još dodatnih sedam do devet sati - taman da doleti do Antarktike.
- Ja samo špekuliram, mogu i ne moram biti u pravu. Ali činjenica je da se bilješke o teretu nisu precizno vodile i da je na letu bila neka vrsta 'vrlo osjetljivog materijala' koji nije smio, netko je smatrao, završiti na kineskom tlu - smatra Davies koji je svoju teoriju iznio u knjizi 'Ispod drugog neba', piše Mirror.
POGLEDAJTE VIDEO: