Na Općinskome sudu u Vukovaru u utorak je počelo suđenju pilotu Robertu Gariću, optuženom za pad vojnog helikoptera u krugu vojarne 204. vukovarske brigade u Vukovaru u srpnju 2007., kada su poginule tri osobe, a nekoliko ih je ozlijeđeno.
Optužnica pilota Roberta Garića tereti da je helikopterom upravljao "protivno uputama, zbog čega je izgubio kontrolu nad letjelicom koja je udarila u konstrukciju hangara i pala na tlo". Tom su prilikom poginuli Ljubica Perišić, Vjekoslav Ljubo i Juraj Ruškač, a nekoliko je osoba teže i lakše ozlijeđeno.
Suđenje je počelo svjedočenjem ministra obrane Damira Krstičevića, koji je kao umirovljeni general bio u helikopteru s još nekoliko visokoslužbujućih osoba Hrvatske vojske, među kojima i tadašnji zamjenik načelnika Glavnog stožera Oružanih snaga RH Slavko Barić.
"Ukrcali smo se u helikopter koji je bio unutar vukovarske vojarne. Nakon što je poletio, počeo je padati. Za sekundu smo bili na tlu. Tom prilikom zadobio sam teške ozljede kralježnice koje i danas osjećam. Iz helikoptera me je izvukao u naručju jedan vatrogasac", rekao je Krstičević tijekom svjedočenja.
Svjedočio je i Zlatko Perišić, muž poginule Ljubice Perišić, te piloti HRZ-a Marin Lelas i Amir Vitez.
Vraćali se sa sprovoda
Podsjetimo, helikopter se srušio s 50 metara visine u vukovarskoj vojarni 204. vukovarske brigade nakon pokopa pukovnika Hrvatske vojske Marka Babića, ratnog zapovjednika obrane Trpinjske ceste.
Djelatnici ZTZ-a Stipe Ivanda, Roman Babić, Krešimir Vrhovski i Ivica Žgela pet su se godina smatrali krivcima za pad helikoptera zbog te neovlaštene ugradnje spužve.
Da je uzrok pada spužva koja se zbog visoke temperature odlijepila i blokirala komande helikoptera, u svom je izvješću 2008. tvrdio inspektor zrakoplovnih nesreća Dinko Vodanović. Međutim, njegove su nalaze pobila dvojica sudskih vještaka za zrakoplovstvo i zrakoplovne nesreće, Milan Lelas i Miljenko Čop. U njihovim nalazima stoji kako je uzrok pada pogreška pilota Garića prilikom uzlijetanja.
Garićev odvjetnik: Štite se 'krupnije ribe'
Lani je Garićev odvjetnik, Mate Kustura rekao kako sumnja da se u ovom slučaju žele zaštititi 'krupnije ribe' čija bi odgovornost mogla pasti u zastaru.
Kustura je tada rekao da u sustavu HRZ-a postoje ljudi kojima se neće suditi, iako su naredili i odobrili preinaku helikoptera i njegovo puštanje u promet bez procedura, dozvole za letenje i adekvatne obučenosti pilota, a što je rezultiralo nesrećom s tri poginule i osam ranjenih osoba.
U konkretnom slučaju uvažit će se vještačenja koja terete pilot aiako on, kazao je lani Kustura, nije mogao biti kriv što je netko u sustavu ratnog zrakoplovstva dozvolio da se kroz razne nadogradnje i uvođenje klimatizacijskog uređaja helikopter optereti s tisuću kilograma više tereta te da za upravljanje preinačenim helikopterom HRZ nema nikakav simulator ni upute za upravljanje. Rekao je i da se upute na koje se u istrazi poziva državni odvjetnik odnose isključivo na izvorni, nepreinačeni helikopter MI8 MTV.
Garić: Pokušao sam izbjeći hangar, ali nisam uspio
Optuženi Garić je u svojem iskazu 28. rujna 2015. godine kazao da je u trenutku kada je započeo polijetanje došlo do zapinjanja komandne palice. Kako je nije mogao pokrenuti, smanjio je broj okretaja rotora, nakon čega se helikopter počeo okretati. Pokušao je izbjeći hangar, ali nije uspio. U obrani je naveo i da je s istim helikopterom tijekom leta i prije imao problema, kao i drugi piloti koji su se žalili na to.
Tijekom 2007. godine odvezao je helikopter u Zrakoplovno-tehnički zavod (ZTZ) u Veliku Goricu na popravak.
Nastavak suđenja najavljen je za 26. veljače dogodine.