Puštamo u funkciju jedan projekt koji smo od početka mandata počeli raditi. Da jedan sustav bude uređen i umrežen. Da građani po prvi puta mogu imati koristi od države i da neke stvari mogu raditi od kuće , rekla je Milanka Opačić, p otpredsjednica Vlade i ministrica socijalne politike i mladih.
Ona je u utorak u 11 sati, zajedno s pomoćnikom ministra uprave Darkom Parićem, predstavila Vladin projekt Središnji državni portal i e-građani. Projekt će kroz tri godine koštati 30 milijuna kuna.
- Tri su cilja, jedan je država bez papira, da ljudi što manje prikupljaju papire i donose ih sami. U tom dijelu smo mi u socijalnoj skrbi prvi u tome uspjeli. Naši korisnici ne moraju više donositi niti jedan papir, sve provjeravamo kroz našu aplikaciju. Drugi cilj je bio projekt e-građanin, a treći državni oblak. Ideja je da svako od nas u ministarstvu ima svoju IT tehnologiju, svatko od nas radi posao za sebe. Trebamo imati jedan centralizirani sustav, projekt koji u potpunosti funkcionira - rekla je Opačić.
Što se tiče e-građanina, dodaje Opačić, već se razvila i mobilna aplikacija.
- U ovoj prvoj fazi građani će dobivati sve potrebne informacije i obavijesti. Ako imamo milijun građana koji koristi internet bankarstvo, zašto sličan sustav ne bi onda dobivali i od države. Karika koja nam je nedostajala bio je zakon koji je sada u fazi donošenja. Cjelokupni sustav je doveden do te mjere da je bilo kakva manipulacija svedena na najmanju moguću mjeru - kazala je.
Tek u idućoj fazi dobivanje papira
Opačić napominje kako je ovo pokazatelj da su u dvije i pol godine napravili veliki posao u međusobnom umrežavanju elektroničkim putem.
- Danas smo državu približili građanima i sada će napokon vidjeti obavijesti na računalima i mobitelima, a iduća faza je da će moći i dobivati i rješvati papire - zaključila je Opačić. Također, u Vladi naglašavaju da je sustav potpuno siguran te da su osobni podaci građana dobro zaštićeni.
Parić: Inzistirali smo da sve ide uživo, da ne 'fejkamo'
- Bilo je jako puno nervoze u zadnjih sat vremena, jer smo inzistirali da sve funkcionira uživo, da ne 'fejkamo'. Projekt e-građani nije projekt, to je platforma cijelog niza projekata . Kao što su sve banke to učinile, nije bilo razloga da tako nešto i država ne napravi. Danas predstavljamo prvi puta novi Središnji državni portal Republike Hrvatske , koji objedinjava sve. Jedan od važnijih dijelova ove priče je e-građani. Svaki građanin od danas od 11 sati može otići u bilo koju poslovnicu Fine, ispuniti formular i uz predočenje osobne registrirati se i dobiti besplatno username, password, m-token i pristupati kompletnom sustavu e-građana - rekao je Parić.
Riječ je, dodaje Parić, o on-line usluzi države prema građanima .
- Slikovitim rječnikom, ovo je poput autoputa , a kako ćete tim autoputom doći do Splita, autobusom, autom, motorom... to je na vlasti. Od sada se sve radi kroz ovaj projekt na središnjem mjestu . Građani će dobiti dva papira. Jedan za aktivaciju usernamea i passworda, a drugi za aktivaciju m-tokena - rekao je Parić.
Koje su sve usluge dostupne?
Već sad građani mogu koristiti usluge vađenja domovnice, rodnog lista, izvatka iz matične knjige rođenih, a tu je i usluga e-školskog dnevnika . Putem portala moguće je i provjeriti podatke o liječniku i stomatologu te doći do podataka o stažu, mirovinskom osiguranju, poreznoj kartici .
Praćenje ocjena i izostanaka djece: 'Malo je spooky, ali u tom svijetu živimo'
Putem e-školskog dnevnika moguće je pratiti ocjene i izostanke djece što je Parić rekao: 'Ako vam dijete kaže da je u školi, a vi vidite da je izostalo možete ga nazvati i provjertie. Djeluje malo spooky, ali takav je svijet u kojem živimo '
Sustav će se dodatno nadograđivati pa će tako u budućnosti ugraditi i sustav punomoći kojim će se usluge moći zatražiti i za člana obitelji.
Nakon što se izglasa zakon o državnoj informcijskoj infrastrukturi, a to je
planirano do 15. srpnja
, sve javne institucije imat će obavezu biti u sustavu pa će
na raspolaganju biti puno više usluga
.
Komunikacija građana s državom na jednom mjestu na Internetu
Od 2014. godine, projektom e-građani, Vlada želi omogućiti komunikaciju građana s javnim sektorom na jednom mjestu na internetu, putem portala koji će objediniti informacije o radu Vlade i ministarstava, informacije o javnim uslugama te omogućiti siguran pristup elektroničkim uslugama korištenjem elektroničkog identiteta posredstvom jedne ili više prihvatljivih vjerodajnica za elektroničku identifikaciju (npr. korisničko ime/zaporka, token, digitalni certifikat i sl.).
Projekt je Vladi predložilo Povjerenstvo za koordinaciju informatizacije javnog sektora , a realiziralo se:
• u prvoj fazi: u suradnji Ureda predsjednika Vlade RH i Ministarstva uprave,
• u drugoj fazi: u suradnji s državnim agencijama FINA-om i APIS IT-om te
• u trećoj fazi: u suradnji s tijelima javnog sektora Republike Hrvatske.
Projektom e-građani definirane su tri sastavnice zajedničke infrastrukture javnog sektora:
1. Gov.hr - Središnji državni portal;
2. NIAS - Nacionalni identifikacijski i autentifikacijski sustav;
3. OKP - Osobni korisnički pretinac.
Navedenim će se komponentama, putem odgovarajuće web-aplikacije i web-servisa , koristiti tijela javnog sektora kada unutar svoje nadležnosti žele putem interneta komunicirati s javnošću ili sa svojim korisnicima, prilikom:
• objave javnih informacija;
• pružanja korisnički orijentiranih i personaliziranih tzv. "Single-Sign-On" e-usluga korisnicima i/ili
• slanja osobnih službenih poruka korisnicima vezanih za javne usluge, postupke (odnosno njihov tijek) i osobne statuse, objašnjeno je na stranicama Ministarstva uprave.
Tako će npr. sustav građane obavještavati kada im ističe osobna iskaznica ili kada trebaju cijepiti svojeg ljubimca.
Plan je u skoroj budućnosti da će se uz punomoć putem sustava e-građani moći dobiti podatke za člana obitelji ili treću osobu.
Sve javne institucije bi trebale biti u sustavu do 15. srpnja.