Turizam kao i kongresna industrija, koja globalno čini 15-ak posto ukupnih putovanja, trenutnom su korona krizom najpogođeniji sektori gospodarstva. U proteklih mjesec dana, posebno otkako su na snazi preporuke i zabrane Stožera civilne zaštite koje se odnose na javna okupljanja, otkazana je ili odgođena većina skupova koji su trebali biti održani ovog proljeća. Prema istraživanju specijaliziranog internetskog portala za hrvatsku kongresu i event industriju PoslovniTurizam, 40 posto ispitanika u toj industriji bilježi gubitak prihoda od pola milijuna kuna, a svaki četvrti ima gubitke i do pet milijuna kuna ove godine.
- Prema izjavama 45% ispitanika, prošle je godine zabilježen rast MICE segmenta (engl. meetings, incentives, conventions, events) između 10 i 30 posto u odnosu na godinu ranije. Prema najavama, ova je godina trebala biti rekordna godina prema broju održanih skupova. No, trenutna situacija je vrlo teška i neizvjesna, značajan broj skupova je odgođen za jesen ili za proljeće 2021. te već sada vlada povećana potražnja za slobodnim terminima konferencijskih prostora - stoji u priopćenju portala PoslovniTurizam
Iako osiguranja ne pokrivaju otkazivanja poslova radi više sile, gotovo 60% sudionika ankete izjavila je kako ne planira otpuštati zaposlenike, no zabilježena su smanjenja plaća i racionalizacija poslovanja tvrtki koje trenutno opstaju uglavnom zahvaljujući rezervama iz prethodnih godina.
Očekuje se porast virtualnih evenata
Kongresna industrija se pretežno oslanja na susrete uživo, no u situaciji u kojoj vlada nesigurnost vezana za društvena i javna okupljanja, 45% ispitanika očekuje da će dio evenata u budućnosti postati virtualno te će se koristeći tehnološka rješenja organizirati virtualne konferencije i kongresi, webinari i slično, dok 40% ispitanika nije sigurno hoće li ovakva događanja zamijeniti ona tradicionalna.
- Ljudi su prije svega društvena bića te je osobni kontakt i dalje potreban. Vjerojatno će se dio skupova raditi virtualno, ali ljudi žele direktni kontakt i vratit će se takvom komuniciranju - dio je komentara na pitanje o budućem formatu evenata.
Nesigurnost putovanja i gospodarska kriza
Ako se zdravstvena situacija stabilizira do ljeta, te se suzbije globalna pandemija virusa i vrati se povjerenje u putovanja i poslovna okupljanja, čeka nas vrlo izazovna jesen. Prema očekivanjima sudionika istraživanja, obilježit će je nedostatak slobodnih termina za bukiranje događanja (40% ispitanika) te štednja uslijed gospodarske krize. Posljedice će biti manji broj događanja i sudionika te manji broj sponzora (75% ispitanika).
- Nakon svjetske financijske krize 2008. kongresna industrija se uspjela relativno brzo oporaviti, a Hrvatska je zadnjih nekoliko godina bilježila snažan rast i sve veću popularnost na međunarodnom tržištu kongresa i incentive putovanja. No, sada ponovno kreće od početka. Poslovni skupovi i edukacije pretežno su vezana uz poslovni sektor te će i oporavak ovisiti u najvećoj mjeri o stanju u gospodarstvu. Brojne tvrtke će se boriti za opstanak, smanjivat će troškove i u takvoj situaciji teže će se odlučivati za team buildinge, seminare izvan vlastitih lokacija i slično - izjavila je Daniela Kos, voditeljica projekta PoslovniTurizam.
Gotovo 70% ispitanih izjavilo je kako država može pomoći konkretnim mjerama u oporavku ovog poslovnog segmenta, prije svega smanjenjem PDV-a u turizmu te oslobođenjem privrednih subjekata od plaćanja doprinosa na plaće zaposlenika i poreza na dobit te nameta poput turističke članarine i članarine HGK u sljedećih 6 mjeseci.
Istraživanje su proveli u razdoblju od 24. ožujka do 27. ožujka metodom on-line ankete, a obuhvatilo je 79 ispitanika (kongresni hoteli, specijalizirane agencije i ostali subjekti koji posluju u domeni kongresno-poslovnog turizma) na području cijele Hrvatske.