U organizaciji udruge Sigurnost u prometu u utorak je održan stručni skup ''Značaj konzumacije alkohola na sigurnost cestovnog prometa''. U organizaciju su uključeni i Ministarstvo unutarnjih poslova i Fakultet prometnih znanosti u čijim je prostorijama i održan skup. Povod je, između ostalog, bio i podatak MUP-a da je broj prometnih nesreća koje su skrivili pijani vozači porastao u ovogodišnjih prvih deset mjeseci za 15,5 posto.
U razdoblju od 15. studenog do 15. prosinca obilježava se Mjesec borbe protiv ovisnosti. Ove je godine naglasak stavljen na promicanje nepijenja alkohola kao rizičnog čimbenika za razvoj ovisnosti o alkoholu, ali i ozbiljnog rizičnog čimbenika za razvoj različitih tjelesnih bolesti. Sudionici skupa iznijeli su svu ozbiljnost problema konzumacije alkohola od strane vozača motornih vozila, a brojke su zabrinjavajuće.
Prema podacima MUP-a 2016. godine evidentirano je ukupno 32.757 prometnih nesreća od kojih su 4.282, skoro 13% prouzrokovali vozači pod utjecajem alkohola, što čini svaku osmu nesreću. U ovim prometnim nesrećama poginulo je 73 ljudi što predstavlja gotovo 25% od ukupno poginulih osoba u prometnim nesrećama (307).
Posebno zabrinjava podatak da su mladi vozači pod utjecajem alkohola skrivili 630 prometnih nesreća (14,7% od ukupnog broja prometnih nesreća koje su prouzrokovali vozači pod utjecajem alkohola), u kojima je poginulo 16 ljudi (22% od ukupno poginulih osoba u prometnim nesrećama koje su prouzrokovali vozači pod utjecajem alkohola).
Nadzor i kažnjavanje 'četiri glavne ubojice u prometu'
- Od svih nesreća koje su skrivili alkoholizirani vozači najveći broj skrivili su prilikom kretanja nepropisnom ili brzinom neprimjerenom uvjetima - 1.474 ili 40,3%. Od siječnja do listopada ove godine utvrđena su 29.354 prekršaja vožnje pod utjecajem alkohola (ili 4,7% od ukupnog broja 626.851). S ciljem manjeg stradavanja na cestama jedna od glavnih represivnih aktivnosti policije u narednom razdoblju bit će pojačani nadzor i kažnjavanje tzv. ''četiri glavne ubojice u prometu'': alkoholiziranost, prevelika brzina, nekorištenje pojasa i distrakcije (mobiteli) – rekao je Darko Grac iz Službe za sigurnost cestovnog prometa Ravnateljstva policije.
Pijani mladi vozači skrivili svaku četvrtu nesreću s poginulima
Od svih nesreća alkoholiziranih vozača u deset mjeseci 2017. godine, alkoholizirani mladi vozači skrivili su svaku petu (5,35) prometnu nesreću od ukupnog broja, svaku četvrtu (3,72) prometnu nesreću s poginulima, svaku petu (4,94) prometnu nesreću s ozlijeđenima, svaku šestu (5,74) prometnu nesreću s materijalnom štetom.
'Za vožnju u pijanom stanju ni jedan razlog nije opravdan!'
- Osobe pod utjecajem alkohola, češće rade i druge teške prekršaje te sudjeluju u prometnim nesrećama s najtežim posljedicama. Nacionalnim programom sigurnosti cestovnog prometa (2011. – 2020. godina), kao jedan od glavnih kvantitativnih ciljeva određeno je suzbijanje vožnje pod utjecajem alkohola. Savjet za one koji konzumiraju alkohol je samo jedan, a to je da za upravljanje vozilom pod utjecajem alkohola nijedan razlog nije opravdan – rezolutan je bio Grac.
'Potrebne su kontrole, represija, kampanje, ali i mediji'
Udruga Sigurnost u prometu iznijela je brojne prijedloge čiji je cilj smanjenje vozača pod utjecajem alkohola u prometu.
- Potrebno je povećati učestalost kontrola vozača, osobito na lokacijama i u vremenu kada se događa najveći broj nesreća vezanih uz alkoholiziranost vozača. Kontrolama na godišnjoj razini treba obuhvatiti najmanje 20% vozačke populacije. Smanjiti dozvoljenu koncentraciju alkohola u krvi vozača - preporuka 0,2 promila. Dovoljno je samo vidjeti koliki je rizik nastanka nesreće pod utjecajem alkohola. Oni koji imaju više od 1,5 promila imaju i 200x veći rizik od onog koji nije konzumirao alkohol. Stoga obvezno treba oduzimati vozačke dozvole vozačima pod utjecajem alkohola, jednako kao i smanjiti ili potpuno zabraniti dozvoljenu koncentraciju alkohola u krvi mladim vozačima – rekao je Georg Davor Lisicin u ime udruge Sigurnost u prometu.
Dodao je kako je unatoč poboljšanju sigurnosti cestovnog prometa u razdoblju implementacije Nacionalnog programa sigurnosti cestovnog prometa 2011. - 2020. i smanjenju broja poginulih, Hrvatska u komparaciji sa zemljama EU i dalje na začelju.
- Trendovi vezani uz stradavanja uslijed alkoholiziranosti sudionika u prometu slični su na razini RH i zemalja EU. Treba izraditi nacionalnu strategiju za smanjenje društvene štete uzrokovane konzumacijom alkohola. Kontinuirano, a ne samo prigodno, provoditi kampanje o štetnosti konzumiranja alkohola i posljedicama, važan je i utjecaj medija koji mogu povećati svijest vozača'.
'Vrijeme reagiranja kod pijanih vozača se čak i utrostručuje'
- Pri koncentraciji alkohola u krvi od 0,2 do 1,4 promila vozačka sposobnost opada progresivno, kada se već može smatrati da vozač nije sposoban za vožnju. Vidno polje pri mirovanju iznosi 140°, pri brzini 25 km/h 100°, a pri brzini 100 km/h 40°. Prosječno vrijeme reagiranja pri brzini vožnje 50 km/h približno je 1,0 s, a pri brzini 100 km/h oko 2,0 s. Kod umornih vozača, početnika, vozača pod utjecajem alkohola i sl. vrijeme reagiranja se udvostručuje, pa i utrostručuje - istaknuo je Mario Ćosić s Fakulteta prometnih znanosti.
- Izradili smo i toplinske karte prometnih nesreća u kojima su stradali pješaci i biciklisti u Zagrebu. Klasične crne točke za pješački promet u Zagrebu su glavne gradske ulice uz gusto naseljena mjesta, kao i ona područja oko bolnica i trgovačkih centara. Opasna mjesta za biciklistički promet su ona koja se križaju sa sporednim ulicama. Nalet vozila na pješake učestalo se događaju na onim prometnicima koje imaju veliki intenzitet pješačkog i motornog prometa, ali i na mjestima bez semafora. Rizik dodatno pojačava ako takve prometnice imaju dvije ili više prometnih traka u jednom smjeru. Istraživanje koje smo proveli za prošlu godinu kaže da 52 posto biciklista noću nema nikakva svjetla, dok oba koristi njih 31 posto, a ne moram ni napominjati koliko je važno biti vidljiv u noćnim satima - naveo je Ćosić.
Europska noć bez nesreća
Udruga Sigurnost u prometu od 2012. godine u Hrvatskoj organizira projekt ''Europska noć bez nesreća'' koji je pokrenut 1995. godine u Belgiji u organizaciji udruge Responsible Young Drivers (RYD). Ovogodišnja se akcija provela u 7 gradova i 12 noćnih klubova, uz vrlo dobar i aktivan odaziv sudionika.
Dragovoljno se podvrglo alkotestu 797 osoba (353 žena i 444 muškaraca). Nije konzumiralo alkohol 308 osoba (162 žene i 146 muškaraca) ili 38,65%. Konzumiralo je alkohol ukupno 489 osoba (61,35%) od kojih: manje od 0,5 promila 223 osoba (99 žena i 124 muškarca) ili 27,97%, a više od 0,5 promila 266 osoba (92 žene i 174 muškarca) ili 33,37%. Većina mladih vozača koji su konzumirali alkohol muškog su spola. Konzumacija alkohola kod mladih osoba još uvijek je visoko prisutna tijekom noćnih izlazaka.
Sudionici stručnog skupa u zaključku su se jednoglasno složili da je alkohol velik neprijatelj i da treba poduzeti sve da se smanji broj onih koji voze u alkoholiziranom stanju.