Više nema prepreke da konzorcij kineskih građevinskih divova predvođen China Road and Bridge Corporationom gradi Pelješki most. Državna komisija je odbila žalbe konkurenata, austrijskog Strabaga i talijanskog Astaldija koji su tvrdili da su Kinezi išli s nevjerojatno niskim cijenama, pa bi se ugovor trebao potpisati u roku dva tjedna. Kinezi su zaista išli s cijenom od 2,08 milijardi kuna bez PDV-a i time potukli europske konkurente za 500, odnosno 600 milijuna kuna!
Most bi trebao biti gotov i za tri godine, što je također iznimno kratko. Za tako nisku cijenu i rokove, itekako ima razloga. Ovo je prvi projekt koji su građevinski divovi dobili u cijeloj EU, a još je financiran novcem europskih fondova. Kinezi tako preko Hrvatske ulaze na tržište EU.
- Možda smiješno zvuči, ali to što su dobili gradnju Pelješkog mosta, znači više za njih nego za nas. Njima je to ulaznica u EU i ogledni primjer. Na tom projektu se neće poskliznuti. Kinezi su došli tu da bi ostali. Oni žele raditi i infrastrukturne projekte drugim zemljama – kaže Siniša Malus, menadžer za komunikacije Kinesko-jugoistočne europske poslovne asocijacije (CSEBA).
U hrvatskoj je kineska Camel grupa već uložila u Rimac automobile, ali imaju puno veće planove. Infrastruktura za njihovu robu je primarna. Tako žele od luke Zadar stvoriti točku za ulaz robe u Europu, proširiti je, a potpuno obnoviti i prugu Zadar - Knin. Žele proširiti i Zračnu luku Zadar. Već su i ranije iskazivali interes za modernizaciju pruge Rijeka-Zagreb, ali Kinezi tek uče kako funkcionira europsko tržište. Da se radi preko natječaja, da moraju postojati procedure, ali su svjesni i da je politika koja štiti domaća tržišta glavna prepreka za njihovo jači angažman. Kinezi su zato strateški odlučili preko regije jugoistočne Europe doći do tržišta EU. I neće žaliti novce. Državne građevinske tvrtke financirane novcem državne banke su u toj funkciji.
To što su dobili posao gradnje Pelješkog mosta je tek početak. Njima je to potvrda da su dobrodošli u Hrvatsku. Sigurno će se javljati na još sličnih projekata. A mogu se očekivati i jače kineske investicije – kaže Malus.
Ono što su inače Kinezi napravili u Srbiji ili Crnoj Gori je da su dovezli svoje radnike, napravili velike kampove i onda gradili autoceste ili mostove. Malus kaže da će u Hrvatskoj biti drugačije i šefovi bi svakako trebali biti iz Kine, ali da će itekako biti mjesta za domaće podizvođače. Opet napominje da su svjesni da će i europski građevinari sve pratiti i držati projekt pod povećalom, pa zato si Kinezi neće htjeti dopustiti greške.
Kineska strana pozdravlja odluku kojom je hrvatska Državna komisija za kontrolu postupaka javne nabave podržala pobjedu kineskog poduzeća na natječaju za izgradnju Pelješkog mosta.
- Ova je odluka ne samo od velike važnosti za Hrvatsku, već je i prekretnica u procesu kinesko-hrvatske suradnje. Odabir hrvatske vlasti da projekt izgradnje Pelješkog mosta preuzme kinesko poduzeće pokazuje povjerenje u sposobnosti i standarde kineskog poduzeća za gradnju mostova, te šalje pozitivan signal dobrodošlice da još više kineskih poduzeća investiraju i pokrenu posao u Hrvatskoj. Vjerujemo da će ovaj projekt pomoći u produbljivanju međusobnog političkog povjerenja dviju zemalja, ojačati usklađivanje razvojnih strategija, proširiti suradnju u gospodarstvu, trgovini i drugim područjima, te potaknuti kinesko-hrvatske odnose da dođu na novu razinu.Projekt izgradnje Pelješkog mosta je do danas najveći projekt suradnje Kine i Hrvatske. Veleposlanstvo Narodne Republike Kine u Hrvatskoj će poticati kinesko poduzeće da u projektu izgradnje mosta aktivno surađuje s hrvatskim tvrtkama, da u najvećoj mogućoj mjeri koristi lokalne radnike, kao i da dijeli tehnologiju i iskustva izgradnje mosta s hrvatskom stranom, te da u ugovorenom vremenskom roku visokokvalitetno dovrši izgradnju mosta, kako bi ovaj projekt postao primjer suradnje Kine i Hrvatske - priopćili su iz kineskog veleposlanstva.
Plenković: Odbijanje žalbi otvara prostor za potpisivanje ugovora
Odbijanje žalbi dvoje ponuditelja u vezi natječaja za izgradnju Pelješkog mosta otvara prostor da se u idućim tjednima pristupi postupanju ugovora između Hrvatskih cesta i kineskog konzorcija, naglasio je u ponedjeljak premijer Andrej Plenković.
"Odluka Državne komisije za kontrolu postupaka javne nabave da odbije žalbe u vezi natječaja za izgradnju Pelješkog mosta otvara prostor da se u sljedećim tjednima pristupi potpisivanju ugovora između Hrvatskih cesta i odabranog ponuđača, odnosno kineskog konzorcija", istaknuo je Plenković.
"To je po mom mišljenju velika novost za Hrvatsku. Projekt Pelješkog mosta bit će sigurno najvidljiviji strateški projekt u prvoj financijskoj perspektivi iz koje Hrvatska dobiva razvojna sredstva europskog proračuna", rekao je premijer, podsjetivši na već odobrenih 357 milijuna eura za taj projekt i ustvrdivši kako se konačno dolazi u fazu realizacije tog projekta.
"To vidim velikim uspjehom u roku u kojem su sve procedure poštovane, u kojemu su svi aspekti koji su vezani za izvedbu ovoga strateškog projekta u cjelini analizirani i gdje su neovisna tijela donijela svoju odluku", zaključio je Plenković.