To je to što me zanima!

"Izletjeli smo s tračnica, ljudi su vikali, sve je bilo puno krvi"

Prošlo je 8 godina od stravične željezničke nesreće u Rudinama, u kojoj je poginulo šestero putnika, a 55 ih je bilo ozlijeđeno, no pravosudni epilog se još ne nazire. Predmet je "zapeo" na Vrhovnom sudu...
Vidi originalni članak

Put do Rudina je prolazio idilično, bez ikakvih problema. Tijekom spuštanja prema Kaštelima, vlak je počeo ubrzavati, jednostavno je išao prebrzo. Kompozicija se počela tresti, a u prvom zavoju, u usjeku pruge, vlak se nagnuo i počeo strugati po stijenama! Izletjeli smo s tračnica, staklo je letjelo svugdje, komadi metala, ljudi su vikali, bilo je puno krvi, jauci i zapomaganje ranjenih, mrtvi, otvorio se pravi pakao...,  tako su opisivali svjedoci najteže željezničke nesreće u Hrvatskoj posljednje trenutke putovanja nagibnog vlaka iz Zagreba prema Splitu, putovanja koje je 24. srpnja 2009. godine završilo tragedijom. 

U izlijetanju putničkog vlaka oznake DMG 7123 s dva vagona živote je izgubilo šest putnika, a njih 55 je ozlijeđeno – 17 je tada zbog teških ozljeda zadržano u splitskoj bolnici, a gotovo svima iz tog vlaka ostale su psihološke traume za cijeli život. Nevjerojatno, cijela katastrofa mogla je biti još puno gora: u minutama koje su uslijedile nakon nesreće, prema Rudinama su krenule ekipe Hitne pomoći, HGSS-a, vatrogasaca i policije, dok je istovremeno iz Labina krenula manevarska lokomotiva, tzv. robel, kako bi i oni priskočili u pomoć.

Samo zahvaljujući sreći i prisebnosti ljudi uz prugu koji su spašavali putnike, izbjegnut je nalet robela na unesrećene jer se nije mogao zaustaviti! Projurio je pored ostataka nagibnog vlaka, opasno se nagnuo te na koncu završio izvan tračnica stotinjak metara niže, u šljunku pokraj pruge. 

Odmah je postalo jasno da nešto nije u redu s trasom pruge, na srpanjskom suncu tračnice su sjajile kao podmazane...

Ispostavilo se da je doista, prije prolaska nagibnog vlaka, tom dionicom prošlo pružno vozilo s kojeg je pruga tretirana retardantom TG-300 američke tvrtke Universal Fire Shield.

Pokrenuta je istraga pred Županijskim sudom u Splitu, a ubrzo je podignuta i optužnica protiv petorice koje je tužiteljstvo smatralo odgovornima: Ivica Medak, tada bivši šef ekologije u HŽ Infrastrukturi, Ivan Tomašković, direktor tvrtke Intrade koja je dobila posao obavljanja protupožarne zaštite, njegov tast Jozo Bazina koji je bio stručni konzultant u firmi Intrade, te Drago Rogulj, voditelj protupožarne zaštite u HŽ-a u Splitu i Branko Tišljar, vatrogasac DVD-a Stružac. 

Tijekom suđenja su vještaci iz Centra Ivan Vučetić decidirano kazali da je krivac za nesreću retardant koji se našao na tračnicama te je tako onemogućio kočenje vlaka. Iako je obrana pokušavala ukazati na druge uzroke – od neispravnosti samog vlaka i nekoliko mehanizama kočenja do pogrešnog vremena kada su pušteni na prugu za nanošenje retardanta, jer su trebali tretirati prugu nakon prolaska nagibnog vlaka – na koncu je donesena osuđujuća presuda za dvojicu okrivljenih. 

Prošle su četiri godine i tri mjeseca od presude Županijskog suda u Splitu, kojom su za nesreću proglašeni krivim Medak i Bazina (koji je izradio i montirao prskalice na stražnjoj strani robela, tako da je retardant završavao na tračnicama, a ne na raslinju uz prugu), dok su ostala trojica oslobođeni zbog nedostatka dokaza. Medak je dobio četiri godine zatvora, Bazina tri.
A prošlo je i točno osam godina od nesreće u Rudinama, no pravosudni epilog se još ne nazire. 

Predmet je naime "zapeo" na Vrhovnom sudu.

Tamo se nalazi od 13. ožujka 2014. godine, po žalbama stranaka otpremljen je sa splitskog suda dva dana ranije. Dakle, gotovo tri i pol godine, što je neočekivano dug period. Brojni predmeti, često složeni ili komplicirani, puno su brže rješavani na Vrhovnom sudu. Prisjetimo se nedavno završenog slučaja Dragana Paravinje, kojem je u manje od pet godina tri puta odlučeno na najvišem pravosudnom tijelu RH.

Pitali smo na Vrhovnom sudu što se događa sa slučajem "vlaka smrti"... 

- U vezi Vašeg upita o kaznenom predmetu u slučaju teške željezničke nesreće u Rudinama kod Kaštela, želimo Vas izvijestiti da se navedeni predmet vodi na Vrhovnom sudu Republike Hrvatske pod brojem I Kž-163/14. U predmetu nije još donesena odluka niti je zakazana sjednica sudskog vijeća, te se predmet nalazi u rješavanju - dobili smo munjeviti odgovor kojeg potpisuje Vihor Kušpilić, tajnik Vrhovnog suda.

Idi na 24sata

Komentari 35

  • djomba64 28.07.2017.

    ,,najteže želj. nesreće u Hr,, - a šta ona iz 1974 u gl. kol Zgb

  • Diplomac Vaso 28.07.2017.

    Najteža u Hrvatskoj je bila Zagreb Glavni kolodvor 1974.

  • sokrates_mali 27.07.2017.

    Na Vrhovnom sudu ostavština Tuđmanova roda! Dakle ... cijenjeni suci!

Komentiraj...
Vidi sve komentare