Premijer je račun na TikToku otvorio tek tri tjedna prije parlamentarnih izbora, no brzo je postao jedan od najpopularnijih hrvatskih političara na toj platformi, pokazuje analiza koju je provela udruga Gong.
Andrej Plenković tako se pratiteljima predstavio kao opušten tip koji vrti košarkašku loptu i pokušava govoriti mladenački, te je uspio do izbora prikupiti 55.923 lajka, 5276 komentara i 22.052 dijeljenja. Prestigao je čak i notornog "kralja TikToka" Ivana Pernara koji ipak i dalje ima najviše pratitelja i pregleda objava, navodi Gong.
@plenkovic_andrej Dobrodošli na moj službeni TikTok profil! Moji mlađi suradnici često mi govore da je vrijeme za priključenje novim komunikacijskim tehnologijama kako bismo naše djelovanje približili sugrađanima, osobito mladima. Izazov prihvaćen! Radujem se našim raspravama i dijalogu! 💬 #ZaSveIzazove #politika #mladi #andrejplenkovic #izbori2024 #hrvatska ♬ A short sound effect - KKLab
Njihova “Analiza političkih narativa na TikToku u izbornoj kampanji 2024.” istraživala je političke narative i politički okoliš TikToka u razdoblju pretkampanje i kampanje za parlamentarne izbore. Za period od 1. ožujka do 24. travnja prikupljeno je 2.259 objava, koje su objavili 11 računa političkih stranaka, 42 računa političara te 33 računa koji šire politički sadržaj iza kojeg ne stoje stranke.
Stranke koje prati najveći broj ljudi na TikToku su Možemo (12.161 pratitelja) i HDZ (10.495), dok su najmanje popularni Socijaldemokrati (133 pratitelja) i Radnička fronta (352 pratitelja).
- Uočeno je da desno orijentirani korisnici češće komentiraju objave suprotne njihovim političkim uvjerenjima. Ovi komentari su pretežito bili negativni, kritizirajući rad političkih stranaka i političara koji su napravili objavu te tvrdeći da će njihova stranka pobijediti. Isto ponašanje nije uočeno kod lijevo orijentiranih korisnika, koji su u komentarima uglavnom isticali podršku računima koji dijele njihove vrijednosti - navodi Gong.
@plenkovic_andrej Odgovaram na vaša pitanja u novom Q&A videu. 💬 Uskoro slijedi i PART 2. 👉🏼 #ZaSveIzazove #Q&A #pitanjaiodgovori #andrejplenkovic #premijer ♬ Piano classic short ending(837076) - Hitoshi Kaneshiro
U objavama je utvrđena tematska podjela između pro-demokratskih i pre-EU, te anti-demokratskih i anti-EU stavova koji su se širili službenim računima političara i stranaka, kao i preko računa koji dijele politički sadržaj, a iza kojih ne stoje stranke. Mainstream politička scena, sa strankama poput HDZ-a, SDP-a i Možemo, zagovara demokratsko sudjelovanje, socijalne javne politike i mjere protiv korupcije, usklađujući se s europskim vrijednostima i suradnjom. Nasuprot tome, Domovinski pokret, Most i političari poput Mate Lukića, Ivana Pernara, Karoline Vidović Krišto i Mislava Kolakušića promoviraju nacionalističke, anti-globalističke i zavjereničke narative, koji izazivaju temelje demokratskog upravljanja i europskih integracija.
Iako su i jedni i drugi imali podjednaku pažnju pratitelja, Gong je ustanovio kako se ta pažnja nije prenijela na stvarne glasove. Od deset računa političara i stranaka s najvećim brojem objava, pet nije ušlo u Sabor (Radnička fronta, Katarina Peović, Mate Lukić, Ivan Pernar i Ava Karabatić). Isto se dogodilo s tri od deset računa s najvećim brojem pratitelja (Ivan Pernar, Ava Karabatić i Karolina Vidović Krišto). HDZ je pritom na TikToku imao "umiveniji" govor nego na drugim društvenim mrežama.
TikTok je najbrže rastuća društvena mreža koju u svijetu preferiraju korisnici u dobi između 16 i 24 godine, a tijekom parlamentarnih izbora bila je poprište raznih političkih kampanja, sadržaja i narativa od strane političara, političkih stranaka i računa koji šire politički sadržaj iza kojeg ne stoje stranke. Cilj je analize stoga bio popisati političare i političke stranke koje koriste TikTok, utvrditi dosege objavljenog sadržaja te uočiti političke narative koji se šire na hrvatskom TikToku, zaključuje Gong.