Početak 2023. godine obilježio je jedan od najvećih startup exita u Hrvatskoj. U ožujku je vodeći svjetski pružatelj telematskih usluga u industriji osiguranja, Cambridge Mobile Telematics (CMT), uspješno akvizirao hrvatski startup Amodo. Preuzimanje je spojilo dvije telematičke kompanije usmjerene na procjenu rizika vozača, poboljšanje načina ponašanja u prometu, pružanje podrške u slučaju nesreća i učinkovito upravljanje odštetnim zahtjevima.
Pola godine nakon uspješne akvizicije, u ekskluzivnom intervjuu sa Marijanom Mumdžievom, suosnivačem Amoda te sadašnjim direktorom CMTa za Europu, istražujemo razloge koji su ga potaknuli na donošenje odluke o prodaji, analiziramo trenutno stanje hrvatske startup scene te govorimo o važnosti mreže kontakata pri ostvarenju postavljenih poslovnih ciljeva.
Što je presudilo da svoj startup prodate Cambridge Mobile Telematicsu?
Cambridge Mobile Telematics je tvrtka koja je privukla impresivnih 500 milijuna dolara investicija od strane SoftBanke. Trenutno broji više od 450 zaposlenika sa sjedištem u Cambridgeu, te ima dodatne urede u Budimpešti, Chennaiu, Seattlu, Tokiju i, od ove godine, u Zagrebu. Ova kompanija dominira na tržištu telematike s aktivnim programima u 95 zemalja diljem svijeta i uspješno surađuje sa 21 od 25 vodećih autoosiguravatelja u Sjedinjenim Američkim Državama. Njezini lideri slove za elitu američke, ali i globalne tehnološke scene, počevši s Harijem Balakrishnanom, suosnivačem i tehničkim direktorom kompanije te profesorom Računalne znanosti i umjetne inteligencije na MIT-u. Sukladno rečenome, ono što ovu prodaju čini jedinstvenom i razlog zašto smo odlučili ići u tom smjeru, je kalibar kupca.
Zašto se takav američki div odlučio za jedan hrvatski startup?
S obzirom na činjenicu da je europsko tržište autoosiguranja danas procijenjeno na 127 milijardi dolara i ima predviđenu godišnju stopu rasta broja polica osiguranja od 20%, jasno je zašto je CMT donio stratešku odluku o rapidnom jačanju svoje prisutnosti u Europi. Upravo je to domena u kojoj je tim Amoda akumulirao obilje iskustva i duboko razumijevanje, te ostvario uspješne suradnje s vodećim igračima u svijetu osiguranja.
Amodo je osnovan 2013.godine, a 2015. sam otkupio kompaniju te započeo obnašati funkciju izvršnog direktora. Od samog početka sam bio duboko predan Amodu, našem proizvodu i tehnologiji koja nas je dovela do sadašnjeg uspjeha. Tijekom deset godina poslovanja, lansirali
smo više od 50 projekata diljem svijeta, od SADa i Brazila preko Njemačke, Francuske, UKa, do Singaporea, Hong Konga, Novog Zelanda, Tajlanda i Japana, radeći za vodeće igrače u industriji osiguranja poput AIG, Porsche Insurance, Seguro Directo, Tower Insurancea, Croatia osiguranja i brojnih drugih.
Netom prije akvizije Amodo tim je činilo 50ak stručnjaka, većinom iskusnih matematičara, inženjera, produktnih menadžera i softverskih developera. Tijekom godina, naš proizvod i predanost naših zaposlenika prepoznati su i nagrađivani od strane brojnih medija i stručnjaka. Volim istaknuti Financial Times koji nas je uvrstio u Top 5 InsurTech kompanija u svijetu.
Kakva je hrvatska startup scena te u čemu se, prema Vašem mišljenju, najviše griješi?
Hrvatska startup scena je tijekom posljednjih deset godina doživjela izvanredan razvoj. Broj startup tvrtki u zemlji konstantno raste, i početkom ove godine, zabilježili smo preko 500 aktivnih startupova. Iako su prethodne godine bile izazovne za većinu poduzeća, mi smo kao kompanija uspjeli održati uspješan trend rasta te proširiti svoje aktivnosti na nova područja i domene.
Što se tiče drugog dijela pitanja, smatram da mnogo hrvatskih startupova usmjerava svoj fokus isključivo na domaće tržište i klijente. No, takva lokalna usmjerenost često ne doprinosi dovoljno velikom obujmu, skalabilnosti i ekonomiji razmjera. Za tehnološke startupove ključno je da budu “born global”, što znači da svoja rješenja usmjeravaju prema svjetskim tržištima, jer će jedino tako moći ostvariti svoj puni potencijal.
Mreža kontakata igra ključnu ulogu u razvoju tvrtke, posebno za kompanije u fazi rasta koje traže svoje mjesto na tržištu - što je situacija s većinom startupova. U početnoj fazi poslovanja, pravilni kontakti i poznanstva mogu odigrati ključnu ulogu. Kasnije, kako broj klijenata raste, tako i mreža partnera i kontakata, zajedno s vlastitim znanjem, postaju sve šire. Posljedično tome, uloga mreže kontakata se može smanjiti, ali nikada potpuno izgubiti svoj značaj.
I sam sam imao priliku iskusiti važnost networkinga i sudjelovanja na događanjima koja omogućuju povezivanje različitih stakeholdera. Jedan od takvih značajnih događaja u Hrvatskoj svakako je Startup Europe Regatta. Ovogodišnje, peto po redu izdanje, održat će se sljedećeg mjeseca, od 4. do 6. listopada u Splitu, okupljajući najpoznatija imena hrvatske IT scene, inovativne mlade stručnjake, financijske institucije, investitore, vladine agencije i medijske grupe.
Ovim putem bih se želio zahvaliti Frani Šesniću, direktoru Zagrebačkog inovacijskog centra (ZICER) i pokretaču Startup Europe Regatte, te Vini Vrsalovic glavnoj koordinatorici Startup Regatta događaja, za kontinuiranu podršku koju pružaju hrvatskim startupima omogućujući im da predstave sebe i svoje proizvode širokoj publici. Inicijative poput ove imaju ključnu ulogu u unapređenju cjelokupnog hrvatskog startup ekosustava i doprinose pozicioniranju Hrvatske kao vodeće zemlje na europskoj startup sceni.