INA je medijima poslala priopćenje vezano uz sporni memorandum. Podsjetimo, Nacional je objavio kako su dobili na uvid sadržaj tajnog memoranduma koji je potpisan još sredinom 2018. godine. Memorandum koji, kako piše Nacional, potkopava nacionalne interese u ime Vlade potpisao je Tomislav Ćorić pa je samo od početka 2020. preko JANAF-a iz Siska umjesto u Rijeku na preradu u Mađarsku prebačeno 247 tisuća tona hrvatske nafte.
Priopćenje donosimo u cijelosti.
Memorandum o razumijevanju između Ine i JANAF-a je neobvezujući dokument te je potpisan 21. kolovoza 2018. godine s ciljem stvaranja pretpostavki za donošenje poslovnih odluka koje osiguravaju veću profitabilnost i održivost rafinerijskog poslovanja Ine, a time i cijele kompanije.
INA je krajem 2018. godine započela s programom INA R&M Novi smjer 2023., koji podrazumijeva koncentraciju prerade nafte u Rafineriji nafte Rijeka te transformaciju lokacije u Sisku u industrijski centar. Cilj programa je pretvoriti gubitak od u prosjeku milijardu kuna godišnje u dobit te održati sigurnu i neprekinutu proizvodnji nafte i stabilni rad. Kako bi ostvarila tehničke preduvjete za ovaj strateški projekt, INA je prethodno donijela poslovnu odluku o potpisivanju Memoranduma o razumijevanju s JANAF-om koji podrazumijeva uspostavljanje bolje optimizacije transporta nafte između JANAF-ovog Terminala Sisak i Rafinerije nafte Sisak. Također, osigurana je i bolja optimizacija raspoloživih skladišnih prostora i fleksibilnost Ininog Istraživanja i proizvodnje nafte i plina. Izgradnja dvosmjernog toka između JANAF-ovog Terminala Sisak i Rafinerije nafte Sisak realizirana je u posljednjem kvartalu 2019. čime je Ini omogućena prodaja nafte na tržištu po tržišnoj cijeni i ostvarivanje veće ekonomske vrijednosti za naš proizvod. Nafta s hrvatskih polja se prerađuje u Rafineriji nafte Rijeka u skladu s logističkim mogućnostima, a dio se prodaje po tržišnim cijenama. Posljedično, riječka rafinerija prerađuje na učinkovitiji način 20% veće količine nafte u odnosu na ranije i one su dovoljne za pokrivanje potreba hrvatskog tržišta.
Posljedično, to donosi veću profitabilnost te kompaniji osigurava sredstva za financiranje projekata koji će pridonijeti održivom poslovnom modelu, što uključuje i ulaganje od oko 4 milijarde kuna u izgradnju postrojenja za obradu teških ostataka u riječkoj rafineriji. Podsjećamo, program INA R&M Novi smjer 2023. također uključuje i izgradnju postrojenja za obradu teških ostataka u Rafineriji nafte Rijeka s ukupnim kapacitetom rafinerije od 4,5 milijuna tona godišnje, što pokriva potražnju na hrvatskom tržištu i izvoz. Naime, potražnja hrvatskog tržišta iznosi 2,7 milijuna tona godišnje. Trenutačno, INA prerađuje otprilike 4 milijuna tona godišnje, od čega 1,9 milijuna tona prodamo na domaćem tržištu. Dakle, INA ne samo da zadovoljava potražnju na hrvatskom tržištu, već i izvozi na druga tržišta.
Uz izgradnju dvosmjernog toka u Sisku, Memorandum podrazumijeva i postavljanje odušne stanice u Rafineriji nafte Rijeka koja je u izgradnji te će služiti kao dodatna mjera zaštite okoliša i sigurnosti u radu podmorskog naftovoda Omišalj – Urinj. Također, INA kao članica MOL Grupe ulaže maksimalne napore da poveća količine transportirane sirove nafte od JANAF-ovog terminala Omišalj prema Mađarskoj i Slovačkoj, što će imati pozitivan utjecaj na JANAF i državni proračun.