- Kad se prisjetim svog dolaska u Europski parlament 2019., sretan sam i ponosan što sam realizirao vrlo konkretne stvari. Posebice u okolnostima kakve su nas našle, počinje Flego, liberalni zastupnik političke grupacije Renew Europe.
Od Brexita i gubitka jedne snažne članice, preko globalne pandemije do strahovite ruske vojne invazije na Ukrajinu - sve je to utjecalo na agendu Europske unije i preslagivanje prioriteta. Ono što su početkom mandata bili prioriteti Unije - zeleno i digitalno - značajno se mijenjalo.
- Krenuli smo kao zajednica 28 zemalja članica, kojima je prioritet provesti zelenu i digitalnu tranziciju, a završavamo s članicom manje na kontinentu na kojem nakon desetljeća i desetljeća mira već godinu i pol traje rat. I to sve nakon dvije godine života u karantenama, lockdownu, samoizolacijama, nezamislivim mjerama i zabranama te nakon milijuna izgubljenih života zbog nepoznatog virusa. Europa kao da zadnjih godina nema mira; naše građane dodatno pogađaju posljedice inflacije i rast životnih troškova. To je, nažalost, realan opis ovog saziva Europskog parlamenta - istaknuo je Flego.
No unatoč moru loših vijesti, Hrvatska je u ovom sazivu Parlamenta konačno postala punopravna članica Schengena, što je svakako najvažnije za nas, a svoj je doprinos tome dao i Flego.
- Schengen je bio apsolutno primarni strateški cilj RH i, kad god sam vidio priliku da pridonesem tom cilju, jasno da sam dao sve od sebe da to i učinim. Vodio sam stotine razgovora, između ostalog s francuskim predsjednikom Macronom, a 2019. u ključnom trenutku svi su hrvatski zastupnici podržali moju inicijativu kojom sam upozorio Europsku komisiju da Slovenija neutemeljeno želi blokirati ulazak Hrvatske u Schengen – podsjetio je Flego.
Osim Schengena, istarskom je europarlamentarcu još dva puta uspjelo ujedinjavanje svih hrvatskih zastupnica i zastupnika, pa će tako njegov prvi mandat, između ostalog, ostati upamćen po tom presedanu.
- U mašineriji kao što je Europski parlament kontinuitet rada jedna je od najvažnijih stavki. Od 27 zemalja članica svaka gura svoje interese, puno je moćnijih i većih od male Hrvatske, a odluke se ne donose preko noći. Schengen, potresi u Hrvatskoj i prometni koridori tri su teme na kojima sam nas uspio sve okupiti i još jedanput ovom prilikom želim zahvaliti kolegicama i kolegama na toj podršci. Dokazali smo da smo sposobni zajedničkim snagama boriti se za nacionalne interese. Toga bi trebalo biti više. Nas iz Hrvatske nema kao Nijemaca, gotovo stotinu, nego samo 12, i nismo li sposobni s vremena na vrijeme ostaviti po strani stranačka neslaganja i osobne svjetonazore, znači da ne radimo dobro svoj posao.
Digitalna Europa
Flego u Parlamentu postiže rezultate uglavnom putem svoja dva odbora – Odbora za industriju, istraživanje i energetiku te Odbora za promet i turizam, pa su tako u travnju ove godine prihvaćeni svi njegovi prometni prijedlozi, čime je osigurano novih 26 milijardi eura od EU za razvoj i unapređenje naše prometne infrastrukture. Europski je parlament proglasio projekt Istarskog ipsilona „prioritetnim projektom od strateškog europskog značaja“, a željeznički spoj Pula – Buzet – Divača - Trst trebao bi postati prvi međunarodni pravac koji će željeznički spojiti Istru sa zapadom. Svojim je prometnim prijedlozima Flego obuhvatio cijelu Hrvatsku. Gradnja nove željezničke dionice Zagreb – Maribor - Graz, koja bi drastično skratila putovanje od Zagreba prema Austriji i omogućila bolje prometne tokove našim poduzetnicima koji prevoze teret, produženje Mediteranskoga koridora do Splita, čime bi se oživila lička pruga i osigurala izravna veza juga Hrvatske prema Zapadnoj Europi.
Uz navedeno, Flego je prvi hrvatski zastupnik u ovom sazivu Parlamenta kojem su dodijelili da radi na vlastitom novom predmetu unutar Odbora za industriju, istraživanje i energetiku. Naime, početkom mandata postao je izvjestitelj Parlamenta za jedan od najvažnijih novih programa EU - Digitalna Europa - vrijedan više od 7 milijardi eura.
- Digitalna Europa jedno je od najvažnijih postignuća mojeg mandata i, dok sam god u Bruxellesu, nastavljam raditi na tome. Veseli me kad vidim da se kod nas raspisuju natječaji kojima se potiče digitalizacija javnog i privatnog sektora.
Na kraju, Flego ističe kako će do srpnja iduće godine dati sve od sebe da realizira jesenske planove, a to je prije svega nastavak rada na uvođenju posebne oznake za najkvalitetnije poljoprivredne proizvode, premium, ali i otvaranje novih tema.
- Prioritet mi je svakako osnivanje Europskog registra o prekršajima u prometu, čime bismo, između ostalog, osigurali transparentnost europskog sustava naplaćivanja kazni. Moji su prijedlozi već podneseni, a cilj je da stanemo na kraj ne samo neplaćanju kazni nego i kaznama koje stižu nakon desetak godina, pa građani ne znaju što moraju platiti i kome se obratiti u takvom slučaju. Druga nova stvar kojoj sam posvećen je nova Strategija o europskim lukama, pri čemu će moj fokus biti na manjim lukama i njihovoj važnosti za razvoj lokalnih zajednica. Hrvatska će nakon usvajanja mreže TEN-T predstavljati ulazna vrata na europske koridore za čak tri hrvatske luke: Rijeku, Split i Ploče. Profesionalnim ribarima i rekreativcima moramo osigurati ulaganja u digitalizaciju, energetsku tranziciju i novu infrastrukturu, a to ćemo jedino jasno definiranim financiranjem iz europskog proračuna. To će biti moj zadnji doprinos infrastrukturnim temama u ovome mandatu - zaključuje jedini istarski europarlamentarac, Valter Flego.