Ministar Siniša Hajdaš Dončić, u razgovoru za Dnevnik Nove TV, rekao je kako vjeruje da će doći do referenduma koji traži inicijativa "Ne damo naše autoceste", a koja se protivi davanju autocesta u koncesiju.
- Vjerujem da ćemo imati referendum, da će oni prikupiti dovoljan broj potpisa, ali isto tako vjerujem da ćemo to proslijediti na Ustavni sud da on odluči ili odredi je li to zapravo samo ustavno pitanje, referendumsko pitanje - rekao je.
- Izbor je zapravo vrlo jednostavan. Imamo sada 30 milijardi kuna i imamo u budućnosti 80 milijardi kuna. Dakle, građani će odlučivati da li žele sada vratiti većinu od 30 milijardi kuna ili žele da se to prolongira do 2037. godine i da vrate 80 milijardi kuna, kada bi to bilo moguće - ja ću napomenuti da je Hrvatska članica EU, a članstvo obvezuje - dodao je Hajdaš Dončić.
Obvezali smo da ceste koncesioniramo
Na pitanje bi li nam Europska komisija u ovo doba sljedeće godine dopustila da država da jamstvo za hrvatske ceste, ministar je odgovorio da vjerojatno ne bi jer smo se obvezali u partnerskom sporazumu da ceste koncesioniramo i da vratimo dugove.
-Dakle, mi po prvi puta vraćamo dugove i ponavljam opet - imamo vagu, 30 milijardi i 80 milijardi. Uvijek je bolje vratiti 30 milijardi nego buduće generacije zadužiti za 80 milijardi - rekao je.
- Mi se dalje ne možemo zaduživati. Možemo pod uvjetom da se prebaci jedan dio duga na teret državnog proračuna i da nam manje novaca ostane za neke druge stvari npr. zdravstvo, školstvo, socijala, gospodarstvo. A koncesionar dolazi do jeftinog novca, on želi nešto zaraditi, ali molim da radimo razliku između njegovog prihoda i njegove zarade. Dakle, prihod može biti 80 milijardi, ali zarada će biti puno manja jer on ima troškove održavanja tijekom cijelog koncesijskog razdoblja -rekao je u nastavku.
Ceste ostaju hrvatske
Hajdaš Dončić je objasnio da ceste ostaju hrvatske, a da koncesionaru zapravo prodajemo budući prihod.
-Objasnit ću to vrlo jednostavno - to je kao da imamo kuću s osam stanova, trebalo nam je šest, malo smo se preizgradili. Našli smo koncesionara, on nam daje unaprijed, naglašavam, unaprijed novac za šest stanova, ako nađemo povećanje prometa i za sedmi stan, dakle mi taj budući prihod dijelimo, dijeli ga država i dijeli ga koncesionar. Dakle, to je za Hrvatsku, što je moje osobno uvjerenje, zapravo jedna dobra situacija jer pokazujemo da znamo sami upravljati sa svojim dugom i pokazujemo da možemo preokrenuti čak i neke negativne trendove -rekao je.
Cijena neće pasti zbog uporabne dozvole
Na pitanje može li nam cijena pasti, odnosno u pregovorima s koncesionarima zbog činjenice da uporabne dozvole nemamo na trećini autocesta, ministar je rekao:
-Ne, zato jer će to ostati obveza Republike Hrvatske da u narednom periodu to sredi. Dakle, ponavljam da se to radi o periodu od 1996.-1999. kada je 66. pukovnija gradila većinu cesta koje nemaju nikakvih dozvola. Ti podaci su javni, oni su dostupni u podatkovnoj sobi, ali kao što je kolegica Anka Mrak Taritaš zajedno s Vladom riješila problem nelegalne građevine za građane RH, govorimo o 800 tisuća građana koji su imali nelegalne građevine, tako ćemo zajedno riješiti problem imovinske infrastrukture i nevezano uz bilo koju priču riješit ćemo i lokalne i regionalne i državne ceste jer smatramo također da vlasništvo obvezuje- odgovorio je Hajdaš Dončić.
Ugovori će biti objavljeni kad koncesionari predaju ponude
Ministar je rekao kako prve neobvezujuće ponude očekuju sredinom studenog.
-Ja ću se truditi dakle da cijeli proces koncesioniranja dovedem do situacije da na Vladi bude izbor da prihvati dobru ponudu koja je dobra za Republiku Hrvatsku. Dakle ako to Vlada prihvati ili ne prihvati, o tome će ovisiti moja odluka, ali ja smatram da je to dobro za RH i da zapravo će Vlada i prihvatiti dobru ponudu za koju vjerujem da će doći - rekao je Hajdaš Dončić te dodao da će Ugovori biti objavljeni u trenutku kada koncesionari predaju neobvezujuće ponude.