U zabačenom samostanu na sjeveru Grčke, pravoslavni monah otvoreno govori desecima svojih sljedbenika: Cjepiva protiv koronavirusa „znak su antikrista“.
Skeptičnost glede cjepiva raširena je na sjeveru zemlje, gdje pravoslavni svećenici i monasi igraju ključnu ulogu u životima svojih sljedbenika, pri čemu često služe i kao osobni ispovjednici.
Deseci vjernika okupili su se kako bi proslavili imendan kaluđera Maksima u manastiru izvan sela Milohorija, zapadno od najbližeg grada Ptolemaide.
Sjedeći ispred skromnog švedskog stola, 88-godišnji Maksim iskoristio je priliku kako bi jasno prenio svoju poruku protiv cjepiva.
„Na kraju će ga izbjeći samo tisuću ljudi“, upozorio je.
Njegove riječi za prisutne imaju božanstvenu težinu.
„Maksim je u samostanu 50 godina, on je svetac“, rekla je Evangelia, geologinja u svojim šezdesetim godinama.
„On je moj ispovjednik preko više od 40 godina i pažljivo slušam njegove savjete. Usmjerio me na put Gospodnji“, dodala je.
Većinom manastira upravlja moćna Grčka Pravoslavna Crkva, koja je oklijevala svoje vjernike potaknuti da poštuju epidemiološke mjere na početku pandemije.
Fundamentalističke ideologije
Premda točan broj službenih ispovjednika među svećenicima i redovnicima u Grčkoj nije poznat, vjeruje se da ih ima više od tisuću.
Krizostom Stamulis, profesor teologije na Aristotelovom sveučilištu u Solunu, rekao je su osobni ispovjednici dio dugovjeke tradicije koju preferiraju pobožni pravoslavni vjernici u Grčkoj i na Balkanu.
„Ispovjednici navodno obznanjuju volju Isusa Krista“, rekao je.
U studenome je poznati grčki glumac, koji je igrao u predstavi Eugena Ionesca 'Nosorog', izazvao pomutnju kad je odustao od glavne uloge kako bi prosvjedovao protiv vladine odluke da zabrani ulaz necijepljenim članovima publike.
Glumac Aris Servetalis već je ranije javno govorio o važnosti ispovjednika u svome životu, uključujući i odluku da u filmu iz 2021. godine igra čudotvornog grčkog sveca.
„Bez njegova blagoslova, ne bih to učinio“, rekao je u intervjuu prošle godine.
Atanasios Gikas, svećenik i profesor socijalne teologije, rekao je da blizina Svete Gore, redovničke enklave i jednog od najcjenjenijih pravoslavnih mjesta, čini duhovnike na sjeveru Grčke još privlačnijima.
Mnogu su grčki sjevernjaci potomci izbjeglica iz Male Azije, koji su tradicionalno bili iznimno pobožni, dodao je Gikas.
Gikas, koji je i sam ispovjednik, ustrajao je na tome da duhovni savjetnici svojem stadu „ne bi trebali nametati svoju volju“.
„Potrebna je velika duhovna zrelost da bi se nekoga usmjeravalo. Određeni ljudi su krivi za zločine i trebaju biti kažnjeni“, dodao je Gikas.
Profesor Stamulis se složio rekavši da su „neki ispovjednici stvorili fundamentalističke ideologije“.
Tragična posljedica
Redovnik Maksim, koji se kreće kolicima, svojim je sljedbenicima naložio da „odbiju biti pokusni kunići“, odnosno da se ne cijepe.
„Ne bojim se progona. Ja sam u ljubavi s Bogom“, kazao je.
Pomoćnik u samostanu spomenuo da je Maksimovo nepovjerenje prema suvremenoj medicini utemeljeno.
„Donedavno je bio dobro dok nije počeo lijekove. Sada ne može hodati“, objasnio je pomoćnik.
Od 1700 redovnika koji žive na Svetoj Gori, više od 40 njih umrlo je od covida. Mnogi se fanatično protive cjepivu i pozvali su posjetitelje da čine isto.
„Nikada neću blagosloviti nekoga tko prihvaća cjepivo“, rekao je monah jednog od tvrdolinijaških manastira s više od 100 redovnika u videu objavljenom na internetu u siječnju.
„Ako je ovo demokracija, zašto ne dopustiti ljudima da čine kako ih je volja?“, pitao je i optužio vlasti da „potiču strah“.
U samostanu izvan sela Milohori, geologinja Evangelia je rekla da se od njih tamo nitko nije cijepio.
„Većina nas se razboljela, no nikada se nismo bojali. Čega bismo se trebali plašiti kada smo u kući Božjoj?“, dodala je.
No, taj je savjet imao smrtonosne posljedice za neke u Grčkoj, gdje je koronavirus uzrokovao smrt više od 23.000 ljudi.
Nikos, 57- godišnjak iz Soluna, najvećeg grada na sjeveru zemlje, kazao je da je jedan par iz njegovog susjedstva završio u bolnici s covidom nakon što su odbili cjepivo prema nalogu svojeg ispovjednika.
„Žena je umrla, ostavivši za sobom četvero djece. Bila je to tragična posljedica savjeta ispovjednika“, rekao je.