Predmet građanski odgoj i obrazovanje od ove je školske godine pod nazivom "škola i zajednica" prvi put uveden u srednje škole, i to u Prvu riječku hrvatsku gimnaziju, istaknuto je u četvrtak na konferenciji za novinstvo.
Taj je predmet osmišljen zahvaljujući suradnji Centra za studije mira i konflikata Sveučilišta u Rijeci, koji je nositelj projekta "Priprema za uvođenje predmeta Građanski odgoj i obrazovanje u srednje škole", Instituta za društvena istraživanja u Zagrebu, Udruge CeKaDe te Prve riječke hrvatske gimnazije. Izrada prijedloga kurikula trajala je godinu dana.
Rektorica Sveučilišta u Rijeci Snježana Prijić Samaržija istaknula je to predmet koji učenicima pruža jedinstveno, inovativno i sadržajno iskustvo, a sam kurikul izradila je interdisciplinarna skupina stručnjaka koji dolaze iz institucija i udruga civilnog društva.
"Riječ je o inovativnom i jedinstvenom pristupu poučavanju i stjecanju demokratskih kompetencija koji potiče kritičko mišljenje učenika, aktivan angažman te stjecanje praktičnog iskustva percipiranja u javnom životu zajednice", istaknula je.
Rektorica Prijić Samaržija rekla je kako je jasno stajalište stručnjaka koji su izradili kurikul da mnogi društveni deficiti i izazovi, uključujući i trenutačni otpor cijepljenju i nepovjerenje prema institucijama sustava, imaju korijene u deficitima edukacije i demokratskim kompetencijama. Živimo u društvu koje je prepuno alternativnih činjenica, kulture neznanja i ignorancije, u kojem se osjeća pasivnost mladih ljudi, istaknula je.
Ravnatelj Instituta za društvena istraživanja i član radne skupine za prijedlog kurikula Boris Jokić smatra da je riječ o novom i modernom pristupu školi kojim ona ulazi u zajednicu svojim "najsnažnijim i najsigurnijim korakom, onim učeničkim".
"Hrvatske su škole izolirane od zajednice. One su često otoci koji postoje bez poveznice sa samom zajednicom. Nadam se da će škole i lokalne zajednice prepoznati sve mogućnosti predmeta jer on sadrži ono što našoj školi često nedostaje: inicijativu učenika, znanstveno-istraživački i projektni pristup, oslobađanje kreativnosti nastavnika, učenje u zajednici i sposobnost rješavanja problema", rekao je Jokić.
"Škola i zajednica" namijenjena je učenicima drugih i trećih razreda i ostvaruje se kao jednogodišnji predmet od 70 sati. Učenici biraju teme iz 11 područja, poput medija, kulture, sporta, umjetnosti, ljudskih prava i održivog razvoja.
Kako je objasnio Jokić, učenici utvrđuju problem u svojoj zajednici u prvoj fazi, a zatim ga istražuju i pokušavaju pronaći način njegova rješavanja.
Na konferenciji za novinstvo je istaknuto da su prve reakcije učenika pozitivne te da za taj predmet u gimnaziji vlada velik interes.
Nakon završetka pilot faze projekta građanskog odgoja i obrazovanja u srednjim školama slijedi procjena postignutog te izrada cjelovitog kurikula. Zatražit će se verifikacija programa kako bi se mogao primijeniti u više škola.