Siniša Hajdaš Dončić, bivši SDP-ov ministar prometa, gostuje u studiju 24sata. S novinarom Igorom Alborghettijem razgovarat će o stanju u stanju u Croatia Airlinesu.
- Ne traži se partner iako je u vrijeme dok sam bio ministar potpisan ugovor sa Svjestkom bankom, koji je trebao pronaći strateškog partnera CA. Bez slotova u Londonu bit će teško pronaći partnera. Završetak restrukturiranja je pdorazumijevao nalazak strateškog partnera, po mogućnosti iz branše - kazao je Hajdaš Dončić.
- CA nije završio poslovno repozicioniranje i nije podijelio firmu na tri profitna centra. CA padaju prihodi. Kad sam odlazio CA je imala operativnu dobit. Država je dokapitalizira CA s milijardnu i pol kuna državnog novca. Tu je i porezni dug koji je nastao u Americi 2008. od agencije koju je CA imala kao agenta koji je u SAD za njih prodavao karte. 2013-2014. je detektirano da CA nije plaćala porez na to. Išlo se na nagodbu. Tu se govori o desetak milijuna dolara odštete. Meni je ta priča bila čudna. Sad je to došlo na naplatu.
- Trebalo je krenuti prema dopuni Uprave. Završiti priču s IFC-jem. CA ima 13 aviona, zbog plana restrukturiranja morala je jednog prizemljiti. Totalna je laž da CA mora prodati slotove. CA nema novac za održavanje aviona jer prihodi niszu dostatni. Njima sada dolazi veliki servis koji moraju odraditi inače neće moći raditi. Izgubit će licencu. Pitanje je otkud im novci za operativne troškove. Ako će taj novac namjestiti prodajom slotova, ta firma je propala.
- Ni jedna sjednica povjerenstva za traženje strateškog partnera, od odlaska SDP-ove vlade, nije održana. Postojalo je šest kompanija koje su izrazile interes, jedna od njih je Lufthansa, potom jedna ciparska kompanija, grčka kompanija. Imali smo razgovor s indonezijskom kompanijom i Kinezima. Načelni interes je postojao. Povjerenstvo je trebalo odlučiti kojim će putem CA ići. Prodaja kompanije i traženje partnera traje 4 do 5 godina. Butkoviću to nije bio prioritet - kaže Hajdaš Dončić.
- CA je trebalo rješavati prije ulaska u EU zajedno s koncesionarom zagrebačkog aerodroma. To je trebalo povezati. Srbi su to napravili mudro. Drugi veliki problem će biti HŽ Cargo, zbog nefokusiranja na probleme i nečinjenja. Stvari je trebalo rješavati puno, puno ranije. Ako prodate slotove za tekuće održavanje, to je gotovo. CA je izgubila, po mojoj procjeni, 30-ak posto svoje vrijednosti. Što vi prodajete? Nemate vrijednost za otvoreno tržište.
- Uz prodaju slotova i daljnje nepozicioniranje na tržištu, za godinu-dvije bit će pitanje samog postojanja CA. Rješenje je intenziviranje pronalaska strateškog partnera. Obustava gradnja nove poslovne zgrade. Ponovno krenuti u pregovore sa sindikatima da uz dodatno smanjivanje prava, to će se morati napraviti. Svako odgađanja znači ovaj crni scenarij koji sam predstavio. Moj prijedlog bi bio da se raspiše natječaj za novu Upravu, koja nije iz Hrvatske. Nepotizam vlada.
- Oni trebaju nabaviti nekoliko novih zrakoplova jer su ovi koje imaju totalno neisplativi za neke lokacije. Ne znam zašto se to kupovalo, treba pitati tadašnju Upravu.
- CA je žrtva političkog menadžmenta. Ovo što se sad radi je čisto spašavanje kompanije.
Izbori u SDP-u
- Ja ne mijenjam mišljenje, mislim da je kolega Miljenić najbolji kandidat za predsjednika SDP-a. U Saboru smo aktivna oporba. Normalno je da sada malo raste balon simpatije prema gospodinu Plenkoviću. Čujem se s Milanovićem, ne kao prije svaki dan - kazao je Hajdaš Dončić.
Croatia Airlines više neće slijetati na Heathrow
Londonski Heathrow najprometnija je europska i najzagušenija svjetska zračna luka preko koje godišnje prođe oko 75 milijuna putnika. Zbog ograničenih kapaciteta tog aerodroma i velikog interesa aviokompanija iz cijelog svijeta da lete na njega, slotovi – pravo slijetanja i polijetanja – na Heathrowu najvredniji su od svih svjetskih aerodroma.
Croatia Airlines ima na Heathrowu devet pari tjednih slotova i namjerava ih ovih dana prodati. U upravi CA kažu da su se na to odlučili jer na liniji Zagreb – London ostvaruju gubitke premda je prosječna popunjenost zrakoplova na njoj 75 posto. Ti gubici iznose, tvrde, između jednog i tri milijuna eura godišnje, a do njih dolazi jer zbog konkurencije na toj liniji ne mogu postići bolju cijenu karata. Trenutačno, osim CA Zagreb i Heathrow, povezuje i British Airways.
U upravi CA objašnjavaju i da je prodaja slotova navedena u programu restrukturiranja te da su se na taj potez odlučili sad jer im je potrebno oko 30 milijuna dolara za investicijsko održavanje. Prodaja slotova će, tvrde, pokriti dio tih troškova.