Nakon što se u ponedjeljak premijer Andrej Plenković sastao s ministrima i predstavnicima Porezne, Carine i Državnog inspektorata oko daljnjih aktivnosti s prelaskom na euro i zaštite potrošača, u utorak bi ministar gospodarstva Davor Filipović trebao okupiti i predstavnike trgovačkih lanaca.
POGLEDAJTE VIDEO: Izjave uoči sastanka
Uoči sastanka u Ministarstvu gospodarstva Martin Evačić, predsjednik Udruge trgovina pri HUP-u, novinarima je kazao da u trgovinama nije došlo do povećanja cijena zbog neopravdanog zaokruživanja prilikom prelaska na euro, a da su cijene uoči uvođenja eura rasle zbog drugih utjecaja.
- Trgovci nisu podigli cijene, zaokruživali su prema pravilima zaokruživanja, kako je to Vlada u svojim smjernicama i rekla. Do nikakvog povećanja cijena u trgovinama nije došlo. Dapače, mislim da su čak gotovo svi trgovci odbili prihvatiti nove cjenike dobavljača već negdje od početka 11. mjeseca pa do kraja 1. mjeseca. Dobavljači su tu našu inicijativu prihvatili kako ne bi došlo do povećanja cijena - rekao je Evačić.
Ponovio je da nije vidio da su cijene povećane u trgovinama, ali da je čitao po portalima da su frizeri povećali cijene svojih usluga te da je kava zaokružena na 2 eura i da on ne vidi kakve to veze ima s trgovcima.
- Trgovci su jednostavno proizvođačke cijene koje su stizale od dobavljača morali prevoditi. Ne ulazimo u to jesu li kalkulacije dobavljača i distributera opravdane ili ne, ali lako je provjerljivo jesu li trgovci povećali marže - rekao je Evačić.
Upitan smatra li onda da su dobavljači i proivođači glavni uzrok povećanja cijena, odgovorio je:
“Da, apsolutno, ali ponavljam, ne ulazimo jesu li njihove kalkulacije opravdane ili ne.”
Na sastanak je došao i predstavnik HGK.
- Prvo, ponosan san koji su danas ovdje s nama zbog velikog posla koji je učinjen u zadnjih godinu dana. Žao mi je što, ako je došlo do pojedinačnog kršenja dogovora, se baca ljaga na cijeli proces. Mislim da ne trebamo zaboraviti inflatorni pritisak od 13 posto, odnosno o preko 19 ili 20 posto kada je u pitanju hrana i piće - izjavio je.
POGLEDAJTE VIDEO: Izjava ministra Filipovića
- Inflacija je trenutno 13,5 posto. Vidimo da se to najviše odnosi na cijene u trgovačkim lancima. Vlada je u covid krizi osigurala plaće za privatni sektor. Trgovci podižu cijene i pokušavaju prevariti građane. To im neće proći - poručio je nakon sastanka Filipović.
- Ono što sam poručio trgovačkim lancima, a to poručujem i svima koji će pokušati iskoristiti ovu situaciju prelaska na euro da zarade na građanima, to im neće proći i Vlada će učiniti baš sve da zaštiti standard građana - dodao je.
- Pitao sam ih kako je moguće da su cijene goriva pale, a da nitko nije smanjio cijene. Nitko nije odgovorio na to pitanje. Struja je u Sloveniji skuplja nego kod nas pa kako to nisu cijene padale. Ni na to mi nisu odgovorili - rekao je Filipović.
- Mi na trgovačke lance gledamo kao na naše partnere. Postupali smo u dobroj vjeri, nismo očekivali ovo. Poslali smo im jasne poruke da moraju voditi računa o građanima - rekao je Filipović.
- Državni inspektorat je na terenu, oni će dati precizan izvještaj. Kad vi razgovarate s predstavnicima lanaca, sve je u redu, nitko nije povećao cijenu... A svi znate što se događa kad odete u trgovinu. Došlo je do povećanja cijena. Državni inspektorat ali i sve druge institucije će raditi svoj posao, a sve kako bi zaštitili građane - poručio je ministar.
- Sve je na stolu. Od crnih listi do zamrzavanja cijena širokog spektra proizvoda, baš sve - dodao je.
- U Sloveniji su crne liste formirane preko nevladinih udruga. Mi smo pokrenuli akciju gdje smo s nekoliko udruga krenuli u taj projekt. A nije isključeno da će ministarstvo ići sa svojom listom - rekao je Filipović.
Uoči sastanka, jutros su iz ministarstva neslužbeno poručili kako 'država neće tolerirati preslobodno shvaćanje preračunavanje kuna u eure'.
Ekonomist Ljubo Jurčić misli kako je zaokruživanje cijena nemoguće zaustaviti jer nema instrumenata kako bi se to zaustavilo u tržišnom gospodarstvu.
- Jeftinije stvari će se zaokruživati na više, ali skuplje stvari će se zaokruživati na manje jer će se tako reklamirati. Najveći posao će odraditi konkurencija. Zamrzavanje cijena uvijek donese suprotne rezultate - rekao je za N1.