Nastavnik sve svoje probleme mora ostaviti pred razredom i potpuno se posvetiti djeci kad uđe u učionicu, izjavio nam je to Dalibor Sumpor (44), profesor biologije iz Kutine, kojega su učenici veću drugu godinu za redom izabrali za najboljeg profesora u Hrvatskoj.
Prije dvije godine portal srednja hr. pokrenuo je projekt “Ocijeni profesora”. Profesoru Sumporu učenici su dali čistu peticu.
- Priznanje me zaista raduje jer je pokazatelj da u svom radu idem dobrim smjerom i da me učenici prepoznaju kao stručnjaka koji ih može nečemu naučiti - kaže Sumpor.
Na pitanje kako se postaje najbolji nastavnik, profesor Sumpor otkriva da je najvažnije prema učenicima biti iskreni i otvoren.
- Mladi osjete ako niste iskreni. Trebate uvažavati mišljenja učenika i prihvaćati ih kao ravnopravne partnere. To će učenicima pomoći da steknu povjerenje u nastavnika. Morate imati empatiju prema njima i nikada ih ne smijete ostaviti bez odgovora - povjerio nam se Sumpor koji učenicima predaje već 15 godina.
Dugogodišnje iskustvo pokazalo je da učenici ne vole stroge i rigidne nastavnike, te da, kako tvrdi Sumpor, postižu bolje rezultate ako se s njima dogovarate o svemu.
- U razredu i izvan njega dogovaramo što bi đaci željeli doznati ili pokušati. Otvoren sam za sva njihova pitanja, formalna i neformalna, u vezi sa školom ili izvan nje. Ako postoji kakav problem, nastojim da ga rješavamo zajedno - kaže omiljeni nastavnik. Tvrdi da je i sam kao učenik imao sreću što su njegovi profesore bili sjajni. Još se s njima i susreće i razmjenjuje iskustva.
- Učenici vole pozornost, pohvale i formalne i neformalne. Djeca su iskrena, žele se povjeravati ako imaju povjerenja u nastavnika, rado će pitati za savjet i izvan učionice - kaže. Tijekom dugogodišnjeg rada u prosvjeti Dalibor Sumpor je imao prigodu uspoređivati različite naraštaje.
- Sadašnje generacije su više znatiželjne, dostupno im je mnogo toga, priželjkuju od nastavnika doista puni angažman, ali i veliku empatiju i zainteresiranost za njihove probleme. Pravila se znaju, ali dopuštam im, i tražim od njih, da otvoreno iskažu otvoreno svoje nezadovoljstvo ako u nečemu pogriješim ili ako smatraju da nisam u pravu, da predlože drukčije pa ćemo se dogovoriti, čak i u vrednovanju znanja. Moraju osjećati da su prihvaćeni kao ravnopravni sudionici, a ne samo kao mladi ljudi koji, eto, moraju završiti školu kao nužnu stubu dalje - otkriva profesor tajnu svog uspjeha u učionici.
Ističe da je od količine gradiva koju učenici trebaju prema nastavnom planu usvojiti, mnogo važnije naučiti ih da kritički razmišljaju i da shvate načela kako se uči novo znanje.
- Djeca su često sposobnija nego što mislimo. Što više očekujemo od njih i dajemo im to do znanja, oni će brže pokušati svladavati zahtjevnije gradivo. Iako trebamo ostvariti ciljeve nastave, ne trebamo trčati kroz udžbenik pokušavajući obraditi baš sve. Bolje je dobro obraditi manje sadržaja. Kolegama poručujem da ne trebaju skrivati svoje oduševljenje za rad i postignuća učenika. To ih samo može potaknuti da budu bolji - smatra Dalibor Sumpor.
Osim s bivšim profesorima s kojima razmjenjuje iskustva, rado se druži s bivšim učenicima koji ga redovito posjećuju.
- Ne pamtim sve učenike, no s velikim brojem njih ostao sam u jako dobrom kontaktu. Neki traže pomoć tijekom studija ili na poslu, neki su mi već i mlađi kolege u školi, neki i profesionalni kolege u različitim povjerenstvima, ali uvijek se rado čujemo, vidimo i porazgovaramo. Bivši učenici dolaze mi katkad i na sat. Razveselim se kad ih vidim. To mi znači više nego ijedna pohvala od struke - kazao nam je na kraju najbolji hrvatski profesor.