Olupinu broda Costa Concordia, na kojem je u brodolomu kraj otočića Giglio prošle godine poginulo 32 ljudi, izvući će najkasnije u rujnu, rekli su iz talijanske civilne zaštite. U njoj su još uvijek dva mrtva tijela, člana posade Russella Rebelloa (33) iz Indije te putnice iz Italije Marie Grazie Trecarichi (50).
Izvlačenje broda više su puta odgađali jer je skupo i komplicirano. U spomen na žrtve nesreće u nedjelju će se održati komemoracija na otočiću Giglio, a mise će služiti i na svim Costinim brodovima, koji vode turiste na krstarenja po cijelom svijetu.
Uredi Coste u cijelom svijetu kao i njihovi brodovi u nedjelju će zastave spustiti na pola koplja. U Costi naglašavaju i kako čine sve kako se takva nesreća više nikada ne bi dogodila.
Na Costi Concordiji je u trenutku nesreće bilo 4229 putnika i članova posade. Tužitelji za nesreću terete kapetana Schettina. Terete ga za ubojstvo iz nehata, izazivanje brodoloma i napuštanje broda.
Na brodu je bilo i 120 Hrvata
Na Concordiji je bilo i oko 120 Hrvata, nitko od njih, srećom nije ozlijeđen.
- Putovanje iz snova pretvorilo se u neviđeni pakao. Ljudi su vrištali, plakali, grlili se, tražili svoje najmilije, a na kraju su neki skakali u more. Bilo je užasno - nakon stravične nesreće ispričala je Zorana Turković iz Umaga, jedna od putnica.
Preživjela je nesreću kruzera, a njezina baka je preživjela Titanic
Valentina Capuano (30) jedna je od preživjelih putnica s kruzera Costa Concordia, a njena baka je preživjela potonuće Titanica prije sto godina, 14. travnja 1912.
- Sve mi je izgledalo kao da ponovno proživljavam nešto što je bilo u povijesti. Zaista sam se šokirala - ispričala je Valentina. Dodala je kako je njena baka preživjela katastrofu Titanica, ali njezin brat Giovanni nije. On je radio kao konobar na Titanicu, a putovao je u Ameriku u potrazi za novim životom. Giovanni je bio među 1517 žrtava Titanica.
Valentina je rekla kako se s Coste Concordije uspjela spasiti skupa sa svojim zaručnikom, svojim bratom i njegovom djevojkom.
Schettino je oklijevao narediti evakuaciju
Iz snimki koje su u veljači procurile u javnost mogla se vidjeti reakcija kapetana Schettina u trenutku dok je kruzer udario u stijene. One pokazuju kako je Schettino oklijevao dati dopuštenje za evakuaciju.
Schettino je u trenutku nesreće razgovarao i na mobitel, dok se oko njega upalila svjetla za uzbunu. Jedan od članova posade je 45 minuta nakon što je brod udario u stijene došao do kapetana kako bi ga obavijestio da su ljudi sami počeli ulaziti u brodove za spašavanje.
- Svejedno, svejedno, dobro - odgovorio je kapetan članu posade.
Djevojka (25) pravila društvo Schettinu prije nesreće
Domnica Cemortan (25) iz Moldavije pravila je društvo kapetanu Schettinu prije nesreće. Putnici su je vidjeli kako večera sa Schettinom, a kasnije je bila i na zapovjednom mostu kada je brod udario u stijenu. Iako se nagađalo kako je Schettino plovio preblizu obale kako bi impresionirao djevojku kasnije se ispostavilo da je plovio blizu kako bi "pozdravio" otok Giglio što je uobičajena praksa Costinih kruzera. Domnica je na brodu tri tjedna radila kao prevoditeljica za ruske turiste i tada je upoznala Schettina. Nakon što je njezin ugovor istekao mjesec dana prije tragedije, vratila se na brod kao običan putnik. Istražiteljima je priznala kako je bila jako zaljubljena u kapetana koji je oženjen i ima kćerku.
Zbog "pozdrava" obali zaparao brod
Kapetan Schettino je sutkinji priznao kako se obali približio jer je htio uputiti "pozdrav" otoku Gigliju s kojeg je njegov šef sale i na kojemu je živio i njegov prethodni zapovjednik Mario Palumbo. Rekao je da je stajao pored kormilara i davao nalog, da je isti manevar poduzeo i nekoliko puta ranije, da je znao za hridi, da je naredio zaokret udesno pred njima, ali da je zakasnio, pa je brod krmenim dijelom zahvatio siku koja ga je zaparala kruzer.
No Schettino se i izvlačio kako je kormilar iz Indonezije zbog nepoznavanja jezika krivo razumio njegovu zapovijed i brod previše približio obali.