Kad sam počinjao, tata mi je rekao: ‘Sine, ti si munjen’. Možda i jesam lud jer ovaj posao sa sobom nosi niz opasnosti i odgovornosti, ali pomagati drugima je prelijepo, smije se HGSS-ovac Christian Nikolić.
Odmah dodaje da je steći nove prijatelje sa svakim novim spašavanjem - neprocjenjivo.
- Osim toga, privilegija ovoga posla je i ta što sam upoznao svoju zemlju uzduž i poprijeko te zaista uživao u tome - kaže Chris koji je, osim što je spasilac, ujedno zadužen i za odnose s javnošću HGSS-a. Sve one humoristične, originalne i trajno pamtljive dosjetke u kojima se HGSS obraća turistima i domaćim planinarima, kao i onima sklonima ekshibicionizmu, smišlja upravo Christian uz pomoć kolege Jadrana Kapovića unutar Komisije za informiranje i analitiku.
Crnim humorom i sarkazmom doprijeli su do mnogo ljudi te osvojili srca Hrvata i stranaca. Cilj objava nikako nije, kaže Nikolić, podsmjehivati se onima kojima su pomogli, nego kroz realne situacije koje su se već dogodile pomoći ostalima i upozoriti na moguće posljedice nepromišljenih akcija te poručiti turistima da su sigurni u našoj zemlji. Nikolić i Kapović tako nisu odoljeli da ne snime noge čovjeka koji se u sandalama penjao na planinu i tamo zaglavio.
Neke ljude spašavamo po čak dva puta, i to s istoga mjesta. To najviše frustrira jer tad shvatimo da, uz sva upozorenja, neki ljudi imaju prekidač u glavi koji to sve anulira, kaže Jadran Kapović (36).
Uz to što je posao spašavanja sam po sebi težak, kaže, i ljudski neposluh zna proizvesti određene frustracije nakon godina bavljenja ovim poslom.
- Crnohumorne objave koje Christian i ja smišljamo upravo nam pomažu da se riješimo stresa. Najvažnije od svega je što one onda dopiru do velikog broja ljudi, jer takva upozorenja koja nisu suhoparna i dosadna svi vole pročitati i prepričati drugima. Ljudi odmah shvate poantu. Komunikacija odmah postane dvosmjerna. Na Twitterun na kojemu pišemo objave, ljudi ostavljaju stotine komentara - pohvalio se Kapović.
Od plamenaca ih boli glava
U zadnje vrijeme najviše su komentirali odličan smisao za humor koji su dečki pokazali u objavi vezanoj uz flaminge, luftiće koji su postali ultimativni hit na moru.
- Nalijepili smo fotografiju plamenca ili flaminga, kako ih svi zovu, i napisali: ‘Dragi turisti, ako posjedujete flaminga, držite se za njega jer ćemo vas tako lakše pronaći’. Sve je počelo nakon što smo morali spašavati dva strana državljana koji su se iz Orebića na tim ružičastim luftićima uputili prema Korčuli. Akcija je sretno završila i zbrinuli smo ih na kraju - prisjetio se Kapović.
S crnim humorom, sarkazmom i ironijom, kaže, nemaju problema, pogotovo Chris koji pripada generaciji koja je odrastala uz Alan Ford i Monty Python. Kapović dodaje da se brzo prilagodio i prihvatio takav način humora. Postali su nenadmašni tandem, a njihove su aktivnosti prepoznali i u Hrvatskoj udruzi za odnose s javnošću te ih nagradili za komunikatore godine.
Htjeli su popraviti sliku o HGSS-u
Sve je počelo s njihovom kampanjom “Dear tourists” koja je, zbog simpatičnog i osebujnog stila komunikacije, odjeknula u medijima i javnosti. Društvene mreže, kojima se koriste gotovo svi mladi, Nikolić je odlučio iskoristiti u najboljem smislu. Iako nema vezes PR-om i odnosima s javnošću, radio je u jednoj reklamnoj agenciji u kojoj je vidio kako se to radi i odlučio popraviti sliku o HGSS-u pa stoga nisu angažirali PR agenciju da se brine o tome.
- Bilo bi neozbiljno da smo uzeli neku PR agenciju s obzirom na to da se financiramo sredstvima državne uprave - kaže nam. Svaka objava osmišljena je unaprijed, ali kako se često dogode iznova neke iznenađujuće situacije, tako nastanu i neke spontane objave.
Ne znaju da je besplatno
Christian tvrdi da mnogi ne znaju da je pomoć spasilaca kod nas besplatna.
- Turist je krenuo u japankama planinariti pa je zapeo. Ostao je na stijeni i nije imao kamo. Jedan građanin ga je uočio i nazvao nas. To mi je posebno drago bilo jer to je dokaz da smo uspjeli doprijeti do ljudi koji su počeli i sami uočavati opasnosti te se onda sjete nas i pomognu da se spriječi neželjeni ishod. Kako je bilo nepristupačno, kolega se morao iz helikoptera spustiti, ali kad ga je turist spazio, smrznuo se još više i objašnjavao mu da nema za platiti pomoć, a kamoli helikopter i nikako nije shvaćao da smo mi besplatni. Govorio mu je: ‘Neka, neka, budem se ja snašao’, a kolega njemu: ‘Ajde stari, vidiš da visim s konopa u zraku, ajde molim te da to više riješimo i dočepamo se tla’ - kroz smijeh nam prepričava Christian (47), Dalmatinac s adresom u Andraševcima kraj Oroslavlja, koji i na godišnji odmor, kao i svi HGSS-ovci, ide s ruksakom s opremom u slučaju da zatreba negdje pomagati.
Opremu nose i na godišnji odmor
A nemali broj puta upravo to im se i dogodilo. Kapović je pak ponosan jer ih nazivaju agenicije, pa i Turistička zajednica, te traže od njih savjete i uputstva da ih mogu proslijediti gostima.
- Kontaktirala nas je i jedna strana državljanka te molila da stavi naš HGSS kao poveznicu na stranici američkog nacionalnog parka Yellowstone. Odmah smo joj dali dopuštenje, naravno - kaže Jadran iz Opuzena koji se spašavanjem bavi već dvije godine. Otkrio je da se broj avanturističkih turista povećao za 25 posto, a oni imaju samo deset posto više spašavanja. Uvjeren je da zasluga pripada i njima.
- Voljeli bismo da uopće ne moramo ići na teren - priznao je HGSS-ovac.
Priznanje struke
Aktivnosti Chrisa (lijevo) i Jadrana prepoznali su i u Hrvatskoj udruzi za odnose s javnošću i nagradili ih za komunikatore godine.