Dok kod nas proljeće nagovješćuju jaglaci, visibabe i šafrani, na drugom kraju svijeta, u Japanu, proljeće dolazi kad procvjetaju trešnje. Ovo stablo kultni je simbol Japana, a možda i čitavog Istoka. Što je tako posebno u tom stablu da je kroz povijest postalo tako značajno za Japan, ali i za Zapad?
Hanami - tisućljetna tradicija
Preko tisuću godina diljem zemlje Japanci slave Hanami - tradicionalni običaj promatranja i uživanja u cvijeću, odnosno u cvijetu trešnje. Neki istraživači našli su tragove trešnjinog drveta koji sežu čak i 30.000 godina unatrag. Obitelji se okupljaju u parkovima družeći se uz hranu i piće ispod rascvjetalih krošnji jer time obilježavaju kraj zime i slave početak proljeća. Neopisiva je ljepota trešnjinog cvijeta koja se kreće od bijelih, svijetloružičastih do tamnoružičastih latica, ovisno kojoj vrsti trešnjinog drveta pripadaju, a postoji čak 12 vrsta.
U japanskoj kulturi trešnjin cvijet zove se sakura, a simbol je ljepote i savršenstva te prolazne prirode života jer cvate samo dva tjedna. U duhovnom smislu, sakura podsjeća Japance da je život kratak. Postoji izraz "cvijet je trešnjin cvijet, ličnost je Samuraj", što znači da kada se Samuraj suoči s opasnošću, on se ne plaši smrti, jer kao i trešnjin cvijet, on će pasti odjednom i bez oklijevanja. Prema Japancima, ovo drveće predstavlja ne samo asketsku ljepotu, već također prolaznu melankoliju i slavljenje gracioznosti odlazećeg cvijeta.
Moderna inspiracija
Kako je drvo trešnje stoljećima nadahnuće mnogim glazbenim, književnim i likovnim umjetnicima, ujedno je u proljeće i glavna tema razgovora među Japancima. Postoji čak i meteorološka prognoza o početku cvata trešnje koje Japanci prate kako bi znali organizirati druženja i proslave za to vrijeme. Diljem zemlje održavaju se i razni festivali koji slave trešnjin cvijet. U davna vremena u proslavi trešnjinog cvijeta uživale su samo imućnije obitelji, no taj se običaj toliko popularizirao da ga danas ne slave samo Japanci već i Kinezi, Korejci, Australci, Turci, Amerikanci i Kanađani.
Osim ljepotom, cvijet trešnje oplemenjen je i neodoljivim mirisom koji je toliko popularan na Zapadu da se u većini prodavaonica mogu kupiti parfemi, sapuni, mirisne svijeće, deterdženti za pranje posuđa i još mnogo toga za kućanstvo s cherry blossom mirisom. Zavodljiv miris trešnje pružit će vam svježinu, ali je poznat i po tome da razbuđuje i osvježava. No, nije samo miris trešnje inspirativan, već i sam motiv cvijeta. Brojni dizajneri i modne kuće pronašli su inspiraciju za svoje kreacije upravo u trešnjinu cvijetu. Vrlo popularan je i među trendsetericama, pa tako svakodnevno možete vidjeti haljine, torbe, cipele pa i kupaće kostime s cherry blossom uzorkom. Koliko je cherry blossom prisutan u zapadnoj kulturi svjedoči i činjenica da samo na Instagramu ima nevjerojatnih 2.5 milijuna heštegova pod nazivom #cherryblossom!