Prošlog tjedna kraj zgrade Prehrambeno-tehnološke škole u zagrebačkoj četvrti Dubrava potukle su se dvije učenice. Snimala ih je vršnjakinja, a ostali su se okupili i navijali. Iako je škola brzo reagirala, doznali smo kako ovo nije jedini takav slučaj.
Navodno je sukob između njih izbio zbog dečka. Budući da se u zgradi nalazi nekoliko škola: Veterinarska, Agronomska. Prehrambeno-tehnološka i XII. gimnazija, svi su ravnatelji i pedagozi odmah reagirali.
Ispričale su se jedna drugoj
- Istina je, učenice su se potukle u garažama iza škole. Čim sam čula što se događa, odmah sam nazvala policiju. Međutim, dok su oni došli na mjesto događaja, svi su se bili razišli - otvoreno nam je rekla ravnateljica Veterinarske škole Andrea Đurđević.
Iako taj dan nisu uspjeli doznati što se točno dogodilo, krenula je u istraživanje o kojim je učenicama riječ te koji je zapravo bio slijed događa. Nakon dva dana anonimno je primila videosnimku tučnjave, koju je snimala jedna od učenica.
Saznali su da je jedna učenica Veterinarske škole, a druga Agronomske škole. Sastala se s ravnateljem Agronomske škole, Ivicom Marinićem te je s njim dogovorila daljnji postupak.
- U petak me ravnateljica Veterinarske škole obavijestila da je jedna od sudionica tučnjave, učenica Agronomske škole. Pozvali smo obje djevojčice u ured, nazvali njihove roditelje, i obavili zajednički razgovor s pedagoginjom - kaže ravnatelj.
Navodno su djevojčice imale dogovorenu još jednu tučnjavu, pa su ravnatelji odlučili što prije reagirati. Nakon toga postupili su prema pravilniku i obavijestili gradski ured, ministarstvo te sve nadležne službe o tome što se dogodilo. Djevojkama će do kraja tjedna biti izrečene sankcije.
Poslije razgovora sa socijalnom pedagoginjom djevojčice su se jedna drugoj ispričale te između sebe riješile problem. Ravnatelji su nam rekli kako je ovo prvi put da su se susreli s ovakvom situacijom, ali da će ovaj primjer iskoristiti kao lekciju za sve učenike, pa i za sebe.
'Ovo nam je velika lekcija'
Djelatnici škola već rade na planu edukacije učenika o međuvršnjačkom nasilju, koji će početi provoditi prvom prilikom.
Ipak, od učenika smo doznali kako se tučnjave u garažama iza škole događaju svaki dan, a tuku se i djevojčice i dječaci.
- Ta tučnjava je samo jedna od nekoliko prošli tjedan. Barem se jednom tjedno netko potuče dolje - rekli su nam učenici škole.
Psihologinja i psihoterapeutkinja Gordana Buljan Flander, ravnateljica Poliklinike za zaštitu djece i mladih grada Zagreba rekla nam je kako su djeca danas sve okrutnija.
- Ne ulazeći niti u jedan konkretan slučaj, s pojavom elektroničkog nasilja, ono postaje okrutnije. Nasilnik nema konkretan fizički kontakt sa žrtvom i ne vidi kada drugu osobu boli i kada bi trebao stati. Ne vidi kako i koliko povrjeđuje drugu osobu. Obično djeca kažu da su se samo zezala, da nisu mislila ništa ozbiljno te zapravo ne znaju koliku su povrjedu nanesli žrtvi - kaže.
Djeca su nasiljem okružena svaki dan.
- Nasilje im je servirano kroz filmove i serije na ekranima, a onda i kroz medije. Također, smanjena im je osjetljivost na drugu osobu, pogotovo kada se radi o cyberbullyingu. Mladi žele biti prisutni na društvenim mrežama ovdje i sada. Bitni su im lajkovi i popularnost među vršnjacima. Nažalost, tu popularnost stječu objavom takvog sadržaja - nastavlja Buljan Flander.
Žrtve to nose cijeli život
- Djeca kada snimaju i šalju videa misle da nisu ništa napravili jer se nisu osobno tukli, ali zapravo su supočinitelji nasilja i to treba adresirati. Misle da ako nisu fizički udarili drugu osobu, nisu krivi - kaže.
Kada se čovjeku dogodi bilo kakva vrsta nasilja, on sa sobom to nosi cijeli život.
- Neke od posljedica su nisko samopoštovanje, loša slika o sebi, osjećaj nesigurnosti - pogotovo kada su žrtve Cyberbullyinga.
Te se osobe osjećaju manje bespomoćno kada reagiraju roditelji, škola ili bilo tko, jer im je to kao zaštitni faktor. Osjećaju da u tome svemu nisu sami i kasnije su onda samopouzdaniji. Zato je potrebno napraviti nacionalnu kampanju o bullyingu i cyberbullyingu kojom bi odgajatelji, profesori i roditelji mogli dobiti alate i znanja koja bi mogli upotrijebiti u prevenciji nasilja i edukaciji djece i mladih - kaže.
- Sve više škola ima potrebu napraviti edukaciju za djecu i svaka škola koja to napravi je zrela - zaključuje psihologinja.