Europskim novcem, za pola milijuna kuna, Geodetski fakultet je 2021. godine kupio jahtu Mirakul 30, inače proizvedenu u Hrvatskoj. Dekan fakulteta prof. dr. sc. Almino Đapo je u RTL-u Danas govorio o neobičnoj kupnji broda, ali i o skupocjenom terencu koji je kupljen radi 'terenskih istraživanja', a privatno ga vozi profesor Boško Pribičević.
- Uopće se ne radi o jahti, radi se o brodu, o plovilu. Jahta bi bila da je ona luksuzna, a ovdje se radi o plovilu od devet metara. Brod jest velik, zato što mora zadovoljiti određene specifikacije. Ne možete u kaiću isploviti, recimo, do Visa i očekivati da ćete preživjeti. Brod ima devet metara, na njega stavljate tri milijuna kuna vrijednu opremu za istraživanje. To je skupocjena oprema koja je nabavljena kroz EU projekt da bi se provodila specifična istraživanja. To ne možete štapom- rekao je Đapo.
Dodaje da su možda mogli kupiti jeftiniji brod, ali i da on ne bi ispunjavao uvjete za rad na terenu.
- Mi smo dobili u specifikacijama projekta određeni iznos. Kupili smo ono što smo mogli dobiti za taj iznos. Možda smo mogli kupiti jeftiniji brod, ali to bi bila pasara ili neki manji brod na koji ne biste mogli staviti 3-4 čovjeka i otići 4-5 dana na teren, odnosno s njim isploviti, raditi kontinuirana mjerenja i vratiti se. Brod u cijeloj priči je 18 posto ukupne cijene (opreme op.a) koja je stavljena na taj broj.
Stručnjaci su kupljenu jahtu nazvali 'igračkom za zabavu' te rekli da je neobično da se za takva istraživanja kupuje jahta.
- Super, ja ih molim da mi nađu za tu cijenu brod koji nije igračka za zabavu. Geodetski fakultet bi taj tren rado pristao imati takav brod. Brodovi koje smo mi željeli koštaju 2 do 3 milijuna kuna, to si ne možemo priuštiti, niti iz ovih sredstava koja su bila predviđena za projekt, bilo je predviđeno 480 tisuća kuna, čini mi se bez PDV-a. To je to. Valjda bi bio problem da sam ga preplatio i dobio za skuplje. Mi smo dobili plovilo koje ne izgleda ni blizu kao ono na onoj slici. Ono je bezobrazno i maliciozno kako su one slike objavljene. Brod ne izgleda tako, nema ni onu platformu iza, nije tako luksuzan. Predstavlja nešto što je nama potrebno da bi mogli provesti određena istraživanja na moru u roku nekoliko dana- odgovorio je Đapo.
Dodaje da su papiri čisti te se ne boji istrage.
- Gledajte, ovaj brod mora biti u vlasništvu fakulteta kada završi projekt još dodatnih 5 godina, mora dokazati održivost koncepta i održivost projekta što znači da mora sam sebe održavati još pet godina, do 2029. godine. Tako da, slobodno.
Na pitanje zašto automobil u privatne svrhe vozi profesor koji vodi isti projekt za ovu jahtu odgovorio je kako 'čovjek ima više projekata te da je uspješan'. Objasnio je i kako je moguće da profesor auto vozi u privatne svrhe.
- U zadnje vrijeme, ako je pitanje vozi li ga u svoju garažu – odgovor je da. Mi smo preselili. Fakultet nije u svojoj zgradi. Mi nemamo dedicirani parking. Ako netko odveze auto da ne bi bio izložen na cesti u svoju garažu i sutra ga vrati, ja ne vidim problem u tome.
Na kraju je otkrio i koliko košta godišnje održavanje jahte.
- Određeni dio novca smo imali iz projekta za određeni dio istraživanja. Međutim, fakultet je zajedno u konzorciju hrvatskih instituta – devet je velikih instituta dobilo projekt za Ministarstvo gospodarstva koje je učinilo daljnji nastavak održavanja broda učinkovitim, odnosno održivim upravo onako kako je propisano inicijalnim projektom. Mi smo projekt pisali 2017., 2019. su nam pred Novu godinu dodijeljena projektna sredstva. Od 220 projekta, 20 projekta je prošlo među njima taj. Dakle, teško da ima išta sporno.