Ovaj Božić bit će skromniji, ali i to je smisao blagdana. Ranijih godina bismo svakom djetetu kupili darove skuplje od 300 kuna i potrošili više od 1000, govori Saša iz Zagreba o planovima koliko će potrošiti na darove za djecu.
- Još prije desetak dana sam usput zašao među police s dječjim igračkama u trgovačkom centru dok sam kupovao špeceraj. Sreća mi se osmjehnula i našao sam gotovo sve s popisa, ‘pisma Djedu Mrazu’, koje su napisala moja djeca. Kockice za osmogodišnju Leonardu za 130 kuna, za četverogodišnjeg Filipa robot za 125 kuna te komplet kapa i rukavica za njih oboje, svaki oko 50 kuna - kaže Saša.
Ispunjene želje djece
Za dvoje djece riješio je darove za Božić.
- Ostala je još tinejdžerica Laura, malo tvrđi orah za ispunjavanje želje, ali zbog korone ne namjeravam puno obilaziti po dućanima, a ni supruga. Mislim da će biti sasvim OK da se zaletimo po hoodicu za nju koja bi stajala oko 200 kuna. Da, ove godine darovi za našu djecu su nešto skromniji. No čini mi se da će ovaj Božić baš zato biti topliji, skromniji, u krugu naše obitelji i samo s jednom željom, da sve napokon prođe - kaže nam Saša.
Iz Hrvatske gospodarske komore (HGK) procjenjuju da će potrošnja u prosincu biti između 10 i 20 posto manja nego lani, ovisno o vrsti proizvoda, ali i prodavaonice te njezinoj lokaciji. Veći pad prodaje bit će kod neprehrambenih proizvoda, a hranu i piće kupovat će ipak nešto više, no ne kao lani. Prošle godine u prosincu je blagdanska potrošnja bila 15,8 milijardi kuna, a to je bilo milijardu više nego u prosincu 2018. Iz HGK kažu da se ovim padom potrošnje vraćamo na razinu iz 2017.
Prema podacima Eurostata, EU statistike, prosječna potrošnja po stanovniku Hrvatske lani je iznosila 810 eura, tj. 6075 kuna.
I u EU traže domaće
Prema podacima Državnog zavoda za statistiku, medijalna plaća je lani bila 5569 kuna, tj. 743 eura, što znači da je polovina zaposlenih primala manje od 743 eura. Kod nas se najveći udio plaće troši na hranu i piće, a u bogatijim zemljama najviše potroše na stanovanje.
Međunarodna agencija za istraživanje tržišta Fly Research u studenom je provela istraživanje na 16.000 ispitanika iz 15 zemalja Europe o pripremama za blagdansku kupnju. Ispitanici razmišljaju o odgovornijoj potrošnji prilikom koje bi mogli utjecati na oporavak domaćih gospodarstava. I njihovo je istraživanje pokazalo da je neizvjesnost uzrokovana pandemijom potaknula mnoge da više pripaze na potrošnju i više vremena utroše kako bi najdražima odabrali personalizirani dar, ali i da učine nešto za najranjivije društvene skupine. Bit blagdana nije skupi dar, nego zajedništvo i mali znak pažnje, ali pametno odabran.