To je to što me zanima!

Brigadir Selak o kupnji aviona: 'Mogli smo to drugačije riješiti, ovo će nas skupo koštati'

'Predlagao sam malo drugačiji način kupovine borbenog zrakoplova. Predlagao sam da prvo uspostavimo sustav - pilote, tehničare, infrastrukturu. Od infrastrukture imamo pistu, stajanku i ništa više'
Vidi originalni članak

Nakon što je jučer na službenom sastanku premijera Andreja Plenkovića i predsjednika Zorana Milanovića odlučeno da će Hrvatska kupiti borbene zrakoplove jer je to potrebno za sigurnost i čuvanje našeg neba, u HRT-ovoj emisiji oglasio se umirovljeni vojni pilot Ivan Selak.

Iako još uvijek nije potvrđeno hoće li to biti rabljeni francuski "Rafale" ili američki F-16, sigurno je da zrakoplovi moraju u Hrvatskoj biti najkasnije za tri godine, barem tako tvrdi predsjednik Zoran Milanović. 

Selak je u emisiji istaknuo kako je nedvojbeno da Hrvatska mora imati borbeno zrakoplovstvo i da je po starosti, satima naleta i opremljenosti Rafale najbolji avion četvrte - čak iznad četvrte generacije, "po nekima između četvrte i pete".

PRATE IH VISOKI TROŠKOVI Avione Rafale ćemo platiti 930 milijuna eura, ali to nije sve...

- Najlakše je kupiti zrakoplov. Glavni posao slijedi nakon kupnje. Što je za mene dvojbeno? Predlagao sam malo drugačiji način kupovine borbenog zrakoplova. Predlagao sam da prvo uspostavimo sustav - pilote, tehničare, infrastrukturu. Od infrastrukture imamo pistu, stajanku i ništa više. Avion 4. generacije zahtijeva i morate imati uvjete za njegov boravak - hangare, radionice. Morate imati kondicionirana armiranobetonska skloništa. To je nešto što smo trebali davno riješiti - rekao je. 

Osvrnuo se i na proces obuke pilota koji bi trebali letjeti tim zrakoplovima i otkrio hoće li biti moguće u razdoblju od tri godine imati obučene pilote.

- Najgori i najskuplji mogući način je da nabavite avion koji je skup i onda na njemu uspostavljate svoj sustav održavanja. Vidim da tome mi sada težimo. Ja sam predlagao da bismo s našim saveznicima, u početnoj fazi, dok ne uspostavimo sustav, trebali pregovarati tako da u narednih 10-ak godina mi uspostavljamo sustav, ali ne na najskuplji mogući način - kupovinom izuzetno dobrog zrakoplova Rafala, nego da sustav uspostavimo s malo slabijim i jeftinijim a opet vrhunskim zrakoplovom i da ih uzmemo na leasing, a da se obvežemo da ćemo istekom leasinga odlučiti i onda nabaviti daleko suvremenije, od recimo Miragea 2000 ili F-16 - kazao je Selak.

BORBENI ZRAKOPLOVI Cijena nije sitnica: Gdje ćemo naći 7 milijardi kuna za vojne avione? Državni vrh ima plan

'Ovaj način nabave aviona je izuzetno skup'

- Problem je u tome što ćemo davati ogroman novac zato što ćemo tijekom cijelog perioda morati slati naše mlade pilote na školovanje na prijelazni tip zrakoplova i za početnu obuku, ali ne možete vi nakon obuke na Pilatusu PC9 prijeći na Rafale. Ili možete, ali će to enormno koštati - objasnio je Selak.

- Ako pilotu koji je letio ne prijelaznom tipu treba 10 sati da usvoji letenje na Rafaleu, pilotu koji nikada ni na čemu nije letio trebat će 10 ili 15 puta više sati. To je enormno skupo. Ovo što mi radimo, nažalost, a bojim se da se ne varam, skupo će koštati - dodao je umirovljeni vojni pilot.

Iskustvo mu, kaže, govori da ovom sustavu puno ne vjeruje.

- Zašto? Ovaj je sustav imao kod sebe 30 godina borbene zrakoplove MIG 21. Koristili su ga s niti 30% kapaciteta, da bi na kraju sustav rekao da taj avion nije za noćno letenje i da nije borbeno sposoban, a sad prelazimo na četvrtu generaciju i 4++ generaciju. Ja takvom sustavu ne vjerujem. Što je prezentirano predsjedniku države, predsjedniku Vlade, ministru? Ljudima koji su svojevremeno prezentirali Barake (F-16), a govorim samo o stručnoj ekipi, ja njima jednostavno ne vjerujem. Točka - kazao je Selak. 

'Sat vremena leta Rafalea stoji 17-18 tisuća eura, ako ga se maksimalno koristi'

- To jest tako ako se taj avion maksimalno koristi. Ako planirate taj avion koristiti drugačije, a tako su svojevremeno Barake planirali, koštat će vas duplo više. Zašto? Ako planirate da vam Rafale tijekom njegovog životnog vijeka, a možda je riječ o 7-8 tisuća sati leta, ne iskoristite sve, a nećete ako planirate po avionu 100 sati mjesečno, znači da ćete s 12 aviona u idućih 30 godina napraviti pola onoga što vam on daje. Dakle, sat leta koštat će vas duplo više - upozorio je Selak. 

KORAK DO RAFALEA Sve o francuskim avionima koji bi čuvali hrvatsko nebo: Gadafi ih je htio, a onda su ga gađali...

- Iskreno se nadam da ne kupujemo ovaj borbeni zrakoplov zbog 'air policinga' i zbog izviđačkih akcija, jer to je multipol fighter, u stvari najbolji na svijetu. Ako ga kupujemo zbog izviđačkih zadataka, onda odustanimo iste sekunde od kupovine takvog zrakoplova. To je višenamjenski borbeni zrakoplov koji je, kad je u zraku, sam sebi dovoljan, rekao je Selak komentirajući tehničke mogućnosti, opremu i naoružanje koje nosi Rafale. On može sve, ali je pitanje što možemo platiti i koje su naše potrebe - dodao je.   

- Ja naše potrebe još nisam čuo. Rafale ima ogromne mogućnosti. Avion ćeš isplatiti ako maksimalno iskoristiš njegove mogućnosti, a to će biti  ogromna količina novca. Bojim se da u situaciji u kojoj trenutno jesmo, mogli  smo to drugačije riješiti - zaključio je Selak.  

Idi na 24sata

Komentari 64

  • Sokol ga nije volio 30.05.2021.

    "Hrđavom k.... i dlaka smeta"

  • Pravila Igre 28.05.2021.

    Mi ne predstavljamo nikakvu vojnu silu, niti ćemo ju predstavljati sa tom eskadrilom. Što se tiče našeg područja, ako ne računamo Rusiju, vladari neba su Francuska, Turska, Italija, Velika Britanija, Njemačka, Grčka, Španjolska i Poljska. Drugi jaki igrači su Ukrajina, Kazahstan, Bjelorusija, Švedska, Finska, Uzbekistan, Nizozemska, Švicarska i Norveška. Zemlje na koje se još može osvrnuti su Rumunjska, Austrija, Belgija, Danska, Srbija, Portugal i Češka, a nakon kupnje ovih Rafale zrakoplova, i nas će se moći onako usput spomenuti u tom kontekstu. To prvo treba znati, ne treba se zanositi da ćemo išta predstavljati ovom skupom investicijom. Drugo, F16 je najbolji borbeni zrakoplov na svijetu, najkorišteniji, i najisplatljiviji. Tu nema nikakve sumnje pa o tome neću dalje. A treće, kao članica NATO-a, mi imamo pravo na zaštitu, a sa ovim avionima imati ćemo i obavezu u sudjelovanju u njihovim misijama nad bliskim istokom i što već vrijeme donese. Isto sam mišljenja da bi bilo razumnije uzeti npr. 30tak starijih ali obnovljenih F16 od neke od zemalja koje ih se rješavaju zbog prelaska na F35, za nekih 150-200 miliona sveukupno. To bi nam služilo narednih 10 godina, isplatljivije bi bilo i dovoljno za kontrolu našeg zračnog prostora, i to bi bio neki dobar temelj za prilagodbu i daljnju nadogradnju i ciljanu kupnju zrakoplova koji su nam potrebni.

  • 23.05.2021.

    Za "naše" nebo (dok domoljubi i njega ne prodaju kao sve ostalo) su dovoljna neka 3 aviona-NOVA. 2 operativna ako baš treba nekoga presresti i jedan za rezervu. Ali naravno, u tom slučaju otpadaju silne provizije, kao i provizije na ime servisa i održavanja spominjanih 12 izvozanih krama... Još jedno razmetanje domoljuba, s novcem iz nekog novog kredita, jer kao država, mi nemamo niti za čunga-lunga žvaku...

Komentiraj...
Vidi sve komentare