Boeing se sprema službeno oprostiti od originalnog jumbo jeta, Boeinga 747, dok je u tijeku posljednja komercijalna isporuka zrakoplova koji je omogućio letenje običnom čovjeku i još uvijek služi i američkim predsjednicima.
Tisuće sadašnjih i bivših zaposlenika okupit će se ovog tjedna u Boeingovoj tvornici u Everettu, Washington, u sjeverozapadnom dijelu Sjedinjenih Država radi oproštaja i proslave isporuke teretnog zrakoplova Boeing 747-8 Atlas Airu.
Očekuje se da će postojeća flota zrakoplova letjeti još desetljećima, ali prestankom proizvodnje 747 više od 50 godina nakon prvog leta toga zrakoplova, Boeing zatvara poglavlje u povijesti civilnog zrakoplovstva.
Veličina, domet i učinkovitost aviona "omogućili su srednjoj klasi da putuje izvan Europe ili Sjedinjenih Država po pristupačnoj cijeni, čak i tijekom energetskih šokova 1970-ih", rekao je Michel Merluzeau, direktor zrakoplovne i obrambene analize pri tvrtki AIR consultancy.
"Otvorio je svijet", rekao je Merluzeau.
Boeing je ukupno proizveo 1574 zrakoplova 747. No, mlazni avion s vremenom su zasjenili noviji modeli koji lete učinkovitije i troše manje goriva.
Komercijalni zračni prijevoznici u Sjedinjenim Državama ne koriste 747 od 2017.
Desetljećima najveći mlažnjak
Počeci 747 datiraju iz 1960-ih, razdoblja kada je zrakoplovstvo bilo u usponu, a zračne luke postajale sve prometnije.
Na nagovor Pan American Airwaysa, Boeing je počeo planirati mlažnjak koji bi mogao prevesti znatno više putnika.
Inženjeri su prvotno zamislili avion s dva trupa, ali su odustali od te ideje zbog zabrinutosti oko evakuacije putnika.
Umjesto da avion bude viši, 747 je bio širi, rekao je Michael Lombardi, povjesničar Boeingove kompanije. Zrakoplov je prvi dizajniran s dva prolaza između sjedala.
"Ovaj će zrakoplov uvijek biti prepoznat kao kraljica neba", rekao je Lombardi na nedavnom brifingu s novinarima.
Beoing 747 pokreće četiri motora i od početka je zamišljen kao avion koji će također prevoziti teret.
Ali taj je imperativ zahtijevao druge prilagodbe, uključujući potrebu da se kokpit podigne iznad nosa, što je dovelo do legendarne "grbe" modela 747.
747 je ostao najveći putnički avion sve do dolaska Airbusa 380 2000-ih.
U 1980-ima i 1990-ima, 747 je bio "pravi radni konj industrije", s nebrojenim putovanjima između odredišta poput New Yorka, Pariza i Londona, rekao je Merluzeau.
Ali dolazak kasnijih generacija zrakoplova za velike udaljenosti kao što su Boeing 787 Dreamliner i Airbus 350, koji su učinkovitiji u potrošnji goriva od 747, promijenio je međukontinentalna putovanja, dopuštajući izravna putovanja između više mjesta i smanjujući dominaciju čvorišta.
Noviji zrakoplovi "promijenili su letenje na ono što želimo, od točke do točke", rekao je Lombardi.
Moćni teretnjak
Iako je Boeing više nego jednom osvježio dizajn zrakoplova 747, "postoje ograničenja onoga što možete učiniti u usporedbi s drugim opcijama", rekao je Merluzeau.
Posljednju verziju mlažnjaka 747-8, koji je lansiran 2005., Boeing je prodao 48 u putničkoj i 107 u teretnoj izvedbi.
Iako je Boeing 2020. najavio da će prekinuti proizvodnju 747, očekuje se da će postojeća flota letjeti još desetljećima, posebno u teretnom prometu.
"747 je doista jedinstven u svojoj korisnosti za prijevoz velikih industrijskih komada, kao što su motori za prekooceanske brodove i veća oprema za naftna polja", rekao je Merluzeau, ističući sposobnost teretnjaka da preveze i više od 130 tona.
Zrakoplov američkih predsjednika od 1990., očekuje se da će 747 nastaviti sa svojim službenim dužnostima za Bijelu kuću u doglednoj budućnosti, s dva zrakoplova Air Force One.