Oko deset naših brodara, zaposlenih u švicarskoj tvrtki, gotovo dvije godine žele izaći na stručni ispit i postati zapovjednici broda na unutarnjim vodama, odnosno rijekama, ali su u tome, tvrde, onemogućeni. Prema prvotnom pravilniku koje je donijelo nadležno Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture, za razliku od ostalih europskih kolega, oni za polaganje ispita moraju imati "najmanje 500 dana radnog iskustva kao zapovjednik pomorskog broda". Prema europskoj direktivi, koju su implementirale ostale zemlje članice, jedan od uvjeta za polaganje ispita je 500 dana na pomorskom brodu kao član palube.
- Taj uvjet od nas svih ispunjava samo kolega koji je već pred mirovinom. Ne znamo zašto su to kod nas u pravilniku postrožili u odnosu na samu EU direktivu - kaže jedan od brodara koji želi napredovati u karijeri kad je u pitanju plovidba unutarnjim vodama, ali zbog domaćih pravila u tome je spriječen.
- Kolege Rumunji, Bugari i Poljaci su nas već preskočili. U našoj tvrtki je bilo i više Hrvata, ali kako se situacija unatoč molbama i upozorenjima nije godinama mijenjala, kako bi se birokratska zapreka prilagodila europskoj direktivi, dio njih je odustao i vratio se na more - priča nam brodar.
Dok se Hrvate "vuklo za nos" i institucije se "loptale" s nadležnosti, europski kolege su položili sve potrebne ispite u svojim zemljama. Ne promijeni li se pravilnik, koji bi im omogućavao napredovanje, Hrvatima se, navodi brodar, ugrožava posao.
- Dovodi se u pitanje naša i egzistencija naših obitelji. Ova situacija je ponižavajuća i frustrirajuća. Svi smo na brodu startali s iste pozicije, a europski kolege su nas pregazili - napominje brodar.
Hrvati čekaju. Ministarstvo je 14. listopada ove godine izmijenilo pravilnik kojemu je, kako navode u odgovoru, cilj "olakšavanje uvjeta za stjecanje svjedodžbe o stručnoj osposobljenosti, a vezano za nacionalne svjedodžbe".
- Istovremeno se pripremaju i izmjene odredbi koje propisuju stjecanje svjedodžbi EU, koje se provode po dugotrajnijoj proceduri koje uključuju i detaljnu analizu i više razina odobravanja u odnosu na usklađenost hrvatskog zakonodavstva s pravnom stečevinom EU - odgovorili su nam iz ministarstva.
Brodari koji rade na rijekama u inozemstvu ovim nisu zadovoljni jer ionako već predugo čekaju da im se omogući stručno usavršavanje. Problem je što i dalje ne znaju u kojem roku će se promijeniti za njih sporna odredba pravilnika. Trenutno je, kažu, izmijenjena za njih nebitna stavka jer se odnosi samo na brodare koji plove domaćim rijekama.