To je to što me zanima!

'Autizam me nije spriječio ni da se upišem na fakultet. Bilo je divnih profesora i asistenata'

Još kao maleni dječak, Filip nikad nije bio isključen iz školskih aktivnosti. Dolaskom u redovnu osnovnu školu, pozitivni put školovanja dječaka s autizmom se nastavio
Vidi originalni članak

Mislim da je osobama s autizmom najvažnije da budu uporni i da se trude. Kroz obrazovanje u redovnom sustavu bitna je upornost. Ako ne ide odmah, ići će, ne treba se brinuti. Istina, zna biti loših ocjena i nisu svi asistenti bajni, ali ima puno dobrih profesora i asistenata, a i ocjene se lako mogu srediti, rekao nam je Filip Ferko (18) iz Čepina u okolici Osijeka, koji ima Aspergerov sindrom, jedan od poremećaja iz autističnog spektra.

POGLEDAJTE VIDEO:

Vaš internet preglednik ne podržava HTML5 video

U ponedjeljak je počela nova školska godina, a mnoštvo djece ponovno se susrelo sa školskim klupama i sa slatkim mukama s učenjem. Ipak, za pojedinu djecu je obrazovanje u Hrvatskoj nešto teže, pa tako često djeca s autizmom pohađaju određene centre za obrazovanje, ali Filip nije jedan od njih. Filip i njegova mama Snježana (55) ispričali su nam kako je za njega izgledalo školovanje u redovnoj školi.

TREBA JOJ 80.000 ZA EDUKACIJU PSA Autistična djevojčica ne može bez svog psa pomagača: 'Iri je zaštitnik i brat. On je smiri...'

- Mi smo imali ustvari sreće. Filip je u vrtiću imao prekrasne tete, koje su se u velikoj grupi, bez asistenta, bavile njime. Ako se išlo nekamo u povorci, tete su bile uz njega. Ako se išlo u kazalište, tete su sjedile kraj njega - počela je mama Snježana, koja je medicinska sestra.

Još kao maleni dječak, Filip nikad nije bio isključen iz školskih aktivnosti. Dolaskom u redovnu osnovnu školu, pozitivni put školovanja dječaka s autizmom se nastavio.

- Učiteljice su ga uvijek uključivale u aktivnosti. Nije bio dobar s imenima, pa su mu učiteljice uvijek dale da dijeli bilježnice ostalim učenicima. Našle su način da Filip zapamti imena ostale djece - objasnila nam je majka.

Od prvoga razreda Filip je imao i asistenta, a kaže nam ovaj mladić da je društvo asistenata bilo vrlo šaroliko.

- Bilo je onih koji su to radili s ljubavlju, ali je bilo i onih koji su, primjerice, vrijeme provodili na mobitelu umjesto da se bave radom s djetetom. Srećom, imali smo više pozitivnog iskustva. Filip je sa svojim asistentima odlazio na razne izlete. Sjećam se situacije kad su roditelji prijavljivali djecu za izlet na more. Filipa tad nisam prijavila, a učiteljica me pitala zašto on nije prijavljen pa je u konačnici u četvrtom razredu osnovne škole moj sin proveo tjedan dana na moru sa svojim razredom i asistenticom - rekla je majka.

NAPOKON ŽIVI, A NE PREŽIVLJAVA Otkrila da ima autizam s 29: 'Bila sam potpuno izgubljena'

Ipak, od svih asistenata koje je Filip imao posebno im je jedno ime ostalo u lijepom sjećanju. Ime joj je, kažu nam, Koraljka Ajh, a Filip nam kroz šalu kaže da je ona imala najviše živaca za njega.

- Ona je jednostavno san svakog roditelja čijem je djetetu potreban asistent. S Filipom je bila od osmoga razreda pa sve do završetka srednjoškolskog obrazovanja - rekla je Snježana, a Filip se nadovezao te rekao da se, otkad ju je upoznao, s njom osjećao sigurno.

- Kad ste mama i to čujete, rastopite se - rekla je Snježana.

Filip nam je ispričao i da je Koraljka išla s njim i na maturalnu večer.

- Ostali smo do kraja - rekao je s osmijehom, a mama se nadovezala:

- Zezala sam ih da su krenuli kući tek kad se glazba ugasila.

ŽIVOT S AUTIZMOM Sigurnija budućnost za osobe s autizmom: U novoj zajednici uređivat će okoliš i vrt, kuhati

Filip je pohađao Ekonomsku školu u Osijeku, smjer Upravni referent, a Snježana kaže da se mnogo profesora brinulo o njemu, što ju je kao majku posebno dirnulo. No bilo je i onih kojima bi, kad bi im pojasnila njegovo stanje, rekli: “Djeca poput njega upisuju se za, recimo, pomoćnog pekara”.

- Autizam nije bolest, ne liječi se. Autizam je stanje, poremećaj koji traje cijeli život - dodaje majka.

Filip nam se pohvalio i kako je ove godine upisao fakultet. Od jesni će pohađati Akademiju za umjetnost i kulturu u Osijeku, a upisao je smjer Mediji, kultura i menadžment. Njegov put s asistentima, nažalost, ovdje prestaje.

Idi na 24sata

Komentari 54

  • raven1 06.09.2022.

    Još jedan komentar vezano uz tu famoznu 'inkluziju' koja je razlog zašto ljudi nesposobni samostalno (ili uopće) savladati gradivo sjede u učionici sa svima prosječnima i nadprosječnima. Čitava poanta sustava jest da ih se ne izdvaja iz kuće, da mogu živjeti s roditeljima i obrazovati se, ali roditelji ne žele posebne učionice s desetero ovakve posebne djece (gdje bi možda lakše pronašli prijatelje ili krug potpore), već inzistiraju na stavljanju u običnu učionicu. ''Da budu s vršnjacima, da budu uključeni u društvo'', itd. Međutim, to ne funkcionira. Pogledajte na ovom primjeru - išao je na maturalnu s asistenticom! Čak niti jednu večer nije mogao provesti sa svojim vršnjacima bez pomoći! Znači, inkluzija nije bila uspješna u ovom primjeru. U čemu je onda problem da se formiraju posebni razredi za ispod-prosječne? Svakih nekoliko škola, maks. 40 minuta vožnje od kuće. Roditelji te djece će se međusobno razumijevati, djeca će imati poznanike koji su im bliži po svemu....ali ovakva vrsta 'inkluzije' je svojevrsna okrutnost sama po sebi. Svi u tom razredu vide da on nije isti, da ne funkcionira socijalno - što dovodi do izolacije. Govorite vi što hoćete, ali on je na maturlanu uz pomoć. S njom se družio. Je li uopće progovorio s ijednim kolegom iz razreda ? Održava li prijateljstva iz osnovne ili srednje ? Ili je ova vrsta inkluzije ipak dovela do - izolacije. Okružen ljudima, a ipak sam. Bilo bi mu bolje da barem ima prijatelje slične njemu, s istim životnim nedaćama..

  • petarikverc 06.09.2022.

    Kao otac 34 godišnjeg sina s autizmom koji je prošao kalvariju hrvatskog "obrazovanja" do 21 godine (a zatim noga u tur), mogu jedino reći da ovim bedastim člankom umanjujete ogroman problem djece i odraslih s autizmom u zemlji članici EU, koja zakočena u vlastitom habitusu nije im uspjela izgraditi niti jednu kuću zajedničkog stanovanja u zajednici a obrazovanju da i ne govorim, odnosno zatvoriti onu sramotu u Ljevakovićevoj i zamijeniti je primjerenim centrom pružanja podrške u zajednici ovoj odbačenoj populaciji!

  • sunčandan 06.09.2022.

    svaka čast palac gore

Komentiraj...
Vidi sve komentare