Cijene Eurosupera 95 i Eurodizela su od danas prosječno više za 17 lipa, odnosno prosječno oko 8,40 kuna za litru Eurosupera 95 i 7,60 kuna za Eurodizel. Iako su te cijene niže nego zadnje četiri godine, gorivo bi moglo biti i jeftinije da trgovci nisu odlučili iskoristiti niže cijene nafte da povećaju svoju zaradu.
Kad bi trgovci imali stare marže od 66 lipa po litri, cijena eurosupera još jučer ne bi prosječno iznosila 8,24 kune, nego 7,88 kuna, a cijena dizela bi bila 6,92 kune umjesto 7,42 kune, kaže izračun portala cijenegoriva.info. Kako je to moguće? U cijeni litre goriva tri su osnovne komponente: nabavna cijena, sva davanja državi i marža koja ostaje trgovcu.
Potrošač gleda samo ukupnu cijenu koja pada zbog jeftine nafte. Međutim, podaci koje smo dobili od Ministarstva gospodarstva pokazuju da je liberalizacija tržišta u kojem država više ne određuje zaradu trgovaca iskorištena za “podebljavanje” zarade svih koji prodaju gorivo.
POGLEDAJTE VIDEO:
Do sredine veljače 2014. godine zarada im je bila ograničena na 66 lipa po litri i benzina i dizela. I tada tvrtke nisu propadale. Međutim, kako nam je odgovorilo Ministarstvo, odmah nakon liberalizacije marže su porasle na 76 lipa. I nastavile su rasti unatoč padu cijene goriva koje traje već više od godinu dana. To konkretno znači da trgovci zarađuju više unatoč niskim cijenama. Potrošači pokrivaju i njihov profit i visoka davanja državi kroz trošarine i PDV.
Ministarstvo gospodarstva kaže da prosječna premija u litri eurosupera 95 danas iznosi 95 lipa, a za eurodizel 1,15 kuna. Prosječna cijena eurosupera 95 je ove godine 8,45 kuna, a dizela 7,38 kuna. Primjerice, 2014. godine je prosjek cijena bio 10,50 kuna za eurosuper 95 i 9,90 kuna za dizel, a marže su bile niže. Radi se o prosjeku, a svaki tjedan i zavisno od trgovca te marže imaju oscilacije. Dakle, u prosjeku, trgovac je ove i prošle godine zarađivao 50 lipa više za svaku prodanu litru eurodizela i 30 lipa više za svaku litru benzina nego što je zarađivao do veljače 2014. godine.
I taj trend se nastavlja.
- U veljači ove godine su premije trgovaca na benzin bile dvije lipe više u odnosu na prošlogodišnju veljaču iako je cijena benzina prosječno 45 lipa niža. Za eurodizele je premija viša 15 lipa po litri iako je cijena pala 1,13 kuna - kažu u Ministarstvu gospodarstva.
Možda ne izgleda puno, no radi se o igri velikih brojki. Godišnje se proda 2,5 milijardi litara goriva u Hrvatskoj. Kad se uzme prosjek povećanja marži od 40 lipa za benzin i dizel, to znači da je trgovcima ostalo milijardu kuna više na račun građana i gospodarstva, ističe nezavisni energetski stručnjak.
- Sve marže iznad 80 lipa po litri su pljačkanje ljudi. Cijene goriva bi mogle biti i znatno niže da postoji prava konkurencija, ali kod nas na tržištu, gdje vladaju četiri trgovaca, cijene se previše i ne razlikuju. U Austriji i Njemačkoj ima stotine trgovaca i zato se cijene na određenim postajama mijenjaju i tri puta dnevno - kaže nam taj stručnjak koji prati cijene, ali nas je zamolio za anonimnost.
Uočili su to i na portalu cijenegoriva. info.
- Građani su očekivali da će zbog konkurencije padati i cijene goriva, kao što se dogodilo na tržištu telekom operatera. Dogodilo se suprotno. Gorivo nije jeftino koliko su mnogi očekivali, a slobodno formiranje cijena tvrtke su iskoristile za povećanje marži - kaže Tin Bašić, osnivač portala.
Bivši ministar gospodarstva Ivan Vrdoljak liberalizirao je tržište, ali krajem 2014. zaprijetio trgovcima da ne mogu imati više marže od 90 lipa jer im je i to više nego dovoljno. Iznenadio se kad je čuo da su marže 1,15 kuna na dizel i 95 lipa za benzine.
- Ako je to trend, Vlada ima mogućnost na 90 dana ponovno regulirati cijene. Građani ne trebaju plaćati za ekstraprofite trgovaca - kaže Vrdoljak.
U Ministarstvu koje sad vodi Tomislav Panenić izgleda to neće uraditi. Na naš upit hoće li reagirati na tržištu zbog visokih marži samo su rekli da su omogućili internet-stranicu i aplikaciju na kojoj građani mogu usporediti cijene goriva.
Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja je prije godinu dana počela provjeru “koordiniraju” li se trgovci i kako formiraju cijene. Odgovorili su nam da je nalaz u završnoj fazi i da će o njemu, kad bude gotov, izvijestiti javnost.