Žene su ključ korporativnog uspjeha, smatra Zvonimir Mršić, šef Podravke koji je zajedno sa Vedranom Jelušić Kašić direktorica hrvatskog ureda Europske banke za obnovu i razvoj objavio komentar za ugledni list Huffington Post
Globalni ekonomski izazovi i dugoročni trendovi u poslovnom svijetu iz korijena mijenjaju ulogu budućih korporativnih vođa - smatra Mršić te ističe kako je rastuća potražnja za ženskim vodstvom jedna od ključnih tema koja je u 2015. godini privlačila pozornost međunarodne poslovne zajednice
- Ipak, usprkos pažnji koju je ovo pitanje privuklo, napredak u smislu povećanja broja ženskih korporativnih čelnika pokazao se veoma tromim - piše Mršić.
Naime, prema podacima koje je u prosincu objavio Catalyst, neprofitna organizacija koja promiče žene u poslovnom svijetu, žene zauzimaju tek 4,2 posto mjesta izvršnih direktorica (CEO) u 500 vodećih američkih kompanija prema S&P 500 tržišnom registru. Usto, najnovije istraživanje Deloitte Globala, provedeno 2015. godine u 6000 kompanija iz 49 država, pokazuje kako žene drže tek 12 posto mjesta u nadzornim odborima kompanija diljem svijeta, a taj postotak jednak je i u SAD-u
I u Hrvatskoj poražavajući podaci
- U Hrvatskoj, prema podacima iz studenog, 16 posto žena uspijeva doći do mjesta u upravama kompanija. Prema svemu, čini se da u poslovnoj areni još uvijek postoji osnovno nerazumijevanje vezano za mogućnost napredovanja i provedbu principa spolne ravnopravnosti - navodi u tekstu šef Podravke
Po njemu postoje brojni razlozi zbog kojih su ovi podaci zabrinjavajući te naglašavaju stalnu potrebu isticanja ekonomskih prednosti jačeg uključivanja žena u upravljačke strukture. Prije svega, ako značajan dio stanovništva nije u potpunosti gospodarski angažiran to predstavlja gubitak najvrjednijeg potencijala - ljudskog kapitala. Preko 50 posto fakultetski obrazovanih čine žene koje postižu vrhunske rezultate u poslovnim školama širom svijeta.
- Žene u najvećoj mjeri donose odluke o troškovima kućanstva i ulaganjima. Raznoliko i uravnoteženo korporativno upravljanje je učinkovitije i inovativnije što je dodatni argument za odustajanje od tradicionalnog, anakronog modela upravljanja s muškarcima u središtu. Međutim, žene su i dalje suočene s borbom protiv "staklenog stropa" koji ih priječi u uspinjanju korporativnom ljestvicom - mišljenja je Mršić
Norveška tražila povećanje udjela žena u upravama
Nakon što su nabrojani poznati korijeni podzastupljenosti žena na upravljačkim pozicijama poput predrasuda, stereotipa i manjka političke volje, navodi se da će prema istraživanju MSCI-a tek 2027. žene doći do udjela od 30 posto mjesta u upravama te se stoga postavlja pitanje što se može učiniti kako bi se napredak ubrzao.
Norveška je bila prva zemlja u svijetu koja je propisala 'žensku kvotu' odnosno zatražila od tvrtki da povećaju udio žena u upravama na 40 posto. Taj primjer slijedile su i druge zemlje poput Francuske, Nizozemske, Belgije i Italije. Pokazalo se da je u tri godine, od 2010. do 2013., postignut značajan napredak u pogledu ravnopravnosti spolova u 22 od 28 zemalja članica EU-a.
Mršić dodaje kako su najveći pomak napravile Francuska, Nizozemska i Njemačka a da Norveška ima najbolje rezultate jer u toj zemlji u upravama kompanija koje kotiraju na norveškoj burzi žene imaju više od 35 posto mjesta što pokazuje da politika može biti uspješan alat.
Više žena bolji rezultati
- Pokazalo se da kompanije koje imaju uravnoteženiju zastupljenost žena u upravama imaju i bolje rezultate o čemu govore i podaci prikupljeni u 1.643 tvrtke - naglašava Mršić
Na kraju teksta zaključuje kako žene kontinuirano ruše stereotipe i zauzimaju vodeće pozicije u društvu, biznisu i politici i da je došlo vrijeme da korporacije bez zadrške podrže i provedu principe ravnopravnosti spolova na najvišim upravljačkim razinama - trošenje talenta i mogućnosti koje izviru iz ravnopravne zastupljenosti spolova luksuz je koji si kompanije i gospodarstva više ne mogu priuštiti.