Napušten zrakoplov bez motora nagrizlo je vrijeme na pisti u Cipru. U istom takvom uništenom stanju je i obližnji hangar. Razbijena stakla, prašina, hrđa i trava koja raste posvuda, svjedoče o propadanju nekoć modernog, posjećenog i užurbanog Nikozija međunarodnog aerodroma.
Već 44 godine ovaj je aerodrom zatvoren i svjedok je zapravo tužne i turbulentne priče Cipra, mediteranske zemlje, podijeljene od ljeta 1974. godine. Bivša britanska kolonija Cipar svoju je nezavisnost stekla 1960. godine. 1974. godine grčka je vlada podržala pokušaj smjenjivanja tada izabranog predsjednika Cipra. Tijekom posljednjih desetljeća bio je predmet sve većih oštrih rasprava između grčke većine i turske manjine na ovom otoku.
Od turske invazije 1974. godine zemlja je zapravo podijeljena na veći međunarodno priznati južni dio nastanjen uglavnom Grcima i manji sjeverni dio, samoproglašenu Tursku Republiku Sjeverni Cipar. Državu koja zauzima jednu trećinu otoka Cipra priznala samo Turska. Kopnenu granicu dijeli samo s međunarodno priznatom državom na Cipru, odnosno Republikom Cipar. Glavni grad službeno je Nikozija, piše Express.
Bio je moderan, imao restorane, trgovine...
Problem statusa ovog teritorija je kamen spoticanja EU, Grčke i Cipra s jedne i Turske s druge strane. Podjela je ostala i danas, a UN patrolira zonom razdvajanja, tampon zonom. Aerodrom se nalazi upravo u toj zoni, poznatoj pod nazivom "zelena linija". Pristup javnosti je ograničen, budući da je aerodrom dio šireg kompleksa u kojem se nalazi i sjedište UN-ove mirovne misije. Sudbina je to koja je daleko od njegovih davnih i slavnih dana.
Nakon desetljeća korištenja uglavnom za vojne potrebe, međunarodna zračna luka Nikozija službeno je otvorena 1968. godine. Posebni dodatak joj je bio i jako moderna i tehnološki napredna zgrada terminala s mnoštvom restorana i trgovina.
Izgrađena je kako bi postala turistička atrakcija, što je te 1973. godine s 800.000 putnika i bila. No za vrijeme krize 1974. godine postala je glavna meta turske vojske pa je njezina komercijalna aktivnost prekinuta. Zračne napade slijedile su teške i smrtonosne borbe u njegovoj blizini između turskih i grčkih snaga, piše CNN.
Mir je nedostižan
UN je intervenirao, a kada je sredinom kolovoza 1974. godine proglašen prekid vatre, zračna luka postala je UN-ovo zaštićeno područje i dio tampon zone. Nova zračna luka, Međunarodna zračna luka Larnaka (LCA), otvorena je 1975. godine u Republici Cipar nakon zatvaranja Nikozije, a slijedila ju je 1983. godine Međunarodna zračna luka Paphos (PFO).
1977.godine, uz odobrenje UN-a, posljednji komercijalni letovi napustili su zračnu luku Nikozija, a tada su tri zrakoplova, napušteni od invazije 1974. godine, odletjeli u London. No do danas putnički zrakoplov Trident Sun Jet Cyprus Airwaysa ostao je nepomičan između hangara i zgrade terminala koje je potpuno uništio zub vremena. Po podacima UN-a motori sa zrakoplova uklonjeni su tijekom vojnih napada 1974. godine, i iskorišteni za popravak drugog zrakoplova.
Napušteni kompleks zračne luke upotrijebljen je kao jedno od mjesta za pokretanje pregovora kako bi se pronašlo rješenje kompleksne situacije na otoku, a djeluje i kao sjedište mirovnih snaga UN-a na Cipru. No mir je zapravo nedostižan, a srušeni zidovi zračne luke i napušteni kompleks samo su snažan znak i simbol duge, desetljećima stare podjele otoka.