Svakog dana u tiskanom izdanju 24sata stručnjaci, profesori i učitelji, roditelji i djeca, obični ljudi i znanstvenici upozoravat će na probleme, otkrivati rješenja i objašnjavati slučajeve koji mogu pomoći da imamo bolje obrazovanje za bolju Hrvatsku.
Nakon što su istraživanja pokazala da su djeca koja stoje na nastavi aktivnija, imaju više energije i koncentriranija su nego djeca koja sjede, američke škole su iz razreda izbacile stolce.
Tako je Osnovna škola Vallecito u San Rafaelu u Kaliforniji pokrenula program StandUp Kids i postala prva škola koja je u svoje učionice stavila stolove za kojima se stoji. Dugotrajno sjedenje u djetinjstvu, tvrde američki stručnjaci, može ostaviti dugoročne zdravstvene posljedice poput kroničnog umora, prekomjerne tjelesne težine i povišena kolesterola.
Djeca normalne težine samo stajanjem za stolom mogu potrošiti od 15 do 25 posto kalorija dok pretila djeca i više, čak do 35 posto. Stajanje umanjuje i bolove u leđima i vratu, a veoma je dobro za koljena i kukove.
- Stajanje troši više energije, troši se tako i više kalorija, a istodobno je muskulatura aktivnija - kaže hrvatski stručnjak za dijabetes i debljinu u djece prof. dr. Miroslav Dumić.
Na zapadu je, ističe liječnik, u sve više tvrtki sve uobičajenija praksa da ljudi dobar dio svog radnog vremena provode na nogama, pa stoga program StandUp Kids nije samo još jedna zapadnjačka izmišljotina.
- Djeca sjede u školi, pa dođu kući i uče ležećki. A sjedenje se na kraju povezuje s debljinom, što dalje vodi do metaboličkog sindroma, dijabetesa, visokog tlaka. Svima, uključujući i djecu, preporučuje se neki oblik kretanja za vrijeme svakodnevnih aktivnosti. Da naprave pauzu, dignu se, prohodaju ili odrade gimnastiku. Sjedenje je, u svakom slučaju, vrlo opasno i nezdravo i za djecu i za odrasle - tumači prof. dr. Dumić. Istraživanja pokazuju da previše sjedenja može uzrokovati bolesti srca, dijabetes, rak te raniju smrt. A jedno od rješenja u borbi protiv načina života s mnogo sjedenja su stolovi uz koje se stoji, pa diljem Amerike i sve više kompanija iz svojih ureda izbacuje stolce.
Kretanje u učionici, tvrde stručnjaci, utječe i na bolje ocjene. Naša su tijela povezana s našim umovima. A aktivni um zahtijeva aktivno tijelo.
- Radi se o primjeni kineziologije u učenju. Naš mozak prirodno prima impulse koji mu govore kako nije potrebno da se kreće ako tijelo miruje. Zbog toga se djeci i savjetuje da učenje prekidaju šetnjom ili drugom fizičkom aktivnošću.
Osjećaji su također vezani uz tijelo. Ako nas od pogrbljena sjedenja boli kičma, nećemo imati volje učiti. Ideja o stajanju na nastavi mi se sviđa. Pogotovo će to dobro doći mlađima jer oni imaju urođenu potrebu za povećanim kretanjem - kaže dječja psihologinja Radojka Sućeska Ligutić.
Djeca provode 85 posto vremena sjedeći. Sjede u školi, u automobilu do škole, sjede dok pišu zadaću, dok gledaju televiziju. Upravo zato su Juliet i Kelly Starrett pokrenuli ovu inicijativu u američkoj školi Vallecito. Čak 19 od 22 učionice preuredili su i postavili povišene stolove za stajanje bez stolica.
- U učionicama smo ostavili nekoliko stolaca ako se učenici umore. Dajem im prigodu da sjednu, no, kako vrijeme odmiče, vrlo rijetko netko i sjedne. Više im nije problem stajati, dapače, mnogo im je zanimljivije i lakše kad nisu prikovani na jednom mjestu za stolac - izjavila je učiteljica iz Vallecita Maureen Zink za američke medije. Na početku kad su stolovi za stajanje postavljeni, djeci je bilo naporno stajati i svakih pola sata neki bi sjeli na nekoliko stolaca ostavljenih sa strane. No nakon nekog vremena, stolce gotovo i ne primjećuju. Roditelji su ovakvim načinom nastave oduševljeni jer su, kažu, djeca postala discipliranija.
- Uvođenje stajanja umjesto sjedenja na nastavi pogodnije je za mlađi uzrast koji ne može dugo sjediti. Ipak, mislim da bi trebalo uvesti princip naizmjenična sjedenja i stajanja na nastavi jer bi samo stajanje cijelu nastavu moglo biti dosta naporno. Tada bi učenici također mogli izgubiti koncentraciju. U svakom slučaju, mislim da takvo što u Hrvatskoj neće tako skoro zaživjeti jer nemamo novaca za novu opremu – rekla je školska pedagoginja Anđa Pavlinović.
Ortoped Dr. Đapić. Ljudi nisu stvoreni da mnogo sjede
Dječji ortoped s KBC-a Zagreb, prof.dr. Tomislav Đapić kaže da je dobro da djeca provode dio nastave na nogama.
- To bi djeci donijelo dobrobit, unatoč nedostatku znanstvenih dokaza. Činjenica je da otkad sve više sjedimo trpimo od bolova u kralježnici, rukama, nogama. Evolucijski nismo prilagođeni ovakvom sjedećem načinu života. Naši preci su se mnogo više kretali i fizički radili - tumači prof. dr. Đapić dodajući da se s više sjedenja riskiraju razni bolovi te kako bi o projektu Standup Kids svakako trebalo napraviti kvalitetnu znanstvenu studiju kako bi se vidjeli konačni učinci stajanja na nastavi.
Lajkaj stranicu Bolje obrazovanje, bolja Hrvatska na Facebooku.
Pročitajte više o temi na stranici Bolje obrazovanje.