Reci mi što jedeš i reći ću ti tko si, zapisao je davno poznati francuski gastronomski autor Brillat-Savarin. No što ako na to pitanje ne možemo odgovoriti zato što zapravo i ne znamo što jedemo? Meso koje u supermarkete stiže s drugoga kraja svijeta, nakon što je nekoliko puta bilo zamrzavano pa odmrzavano. Pekarski proizvodi koji u pekarnice dolaze tko zna odakle, duboko zamrznuti, i onda se pred vama peku kako biste stekli dojam svježeg i domaćeg. Voće koje se bere nezrelo i u hladnjačama transportira preko nekoliko kontinenata i zapravo nikad nije zadovoljavajuće kvalitete. Smeta li vam sve ovo i još mnogo toga drugoga vezanog za hranu koju konzumirate? E, pa dobra vijest je da je start-up VeeMee iz Zagreba osmislio pametno rješenje za sljedivost hrane.
Drugim riječima, ova tvrtka omogućuje vam da doznate što jedete te tko je i gdje proizveo vašu hranu. Svoje inovativno rješenje prijavili su na natječaj ''Pokreni nešto svoje'', koji već petu godinu zaredom zajednički organiziraju kompanija Philip Morris Zagreb i ACT Grupa, potporna organizacija za razvoj društvenog poduzetništva. I podrška nije izostala. Zahvaljujući ovoj inicijativi, šest najboljih projekata u idućih šest mjeseci dobivat će kontinuiranu savjetodavnu poslovnu podršku i bespovratnu financijsku potporu u iznosu od 74.000 kuna.
- Projekt vezan za sljedivost hrane napisao sam 2014. godine, a realizacija je počela 2017. godine. Tvrtku sam otvorio s poslovnim partnerom Nikolom Vidom te smo, uloživši vlastita sredstva, počeli razvoj platforme VeeMee i realizaciju cjelokupnog projekta - otkriva nam Marko Kozjak, direktor i suosnivač tvrtke.
Sve zbog djece
Na akciju su se odlučili nakon što su im se rodila djeca te im je, kaže, odmah postalo jasno da im moraju osigurati zdraviji život.
- Jedini način da im to omogućimo bio je da najprije mi budemo sigurni odakle potječe hrana koju jedemo. Osigurati transparentnost i dostupnost informacija unutar distribucije hrane – to se odmah nametnulo kao okosnica onoga što danas radimo. Samo ime naše tvrtke – VeeMee - nastalo je spajanjem imena naših sinova - Vito i Mihael. Ipak su nas oni potaknuli na pokretanje projekta - otkriva nam Marko.
Budući da nude specifičan koncept usluge i savjetovanja, trenutno VeeMee tim ima sedam članova - vanjskih partnera koji su kontinuirano angažirani na projektu.
- Sve su to vrhunski stručnjaci s višegodišnjim iskustvom u različitim domenama poslovanja. Imamo i jednog mladog člana koji kroz VeeMee uči, radi i izgrađuje se - priča nam Marko Kozjak.
Skeniraj za odgovore
Platforma VeeMee omogućuje sljedivost hrane od proizvođača, preko otkupljivača/distributera do krajnjeg potrošača. Dovoljno je da kupac u trenutku kupnje jednostavno skenira kod koji se nalazi na proizvodu i odmah može doznati sve o proizvodu koji namjerava kupiti. A koje su dobrobiti za partnere?
- Svaki naš partner dobiva svoju jedinstvenu neutralnu oznaku podrijetla i svoj QR kod, koji korisnika vodi na njegov profil na platformi VeeMee. Tu neutralnu standardiziranu oznaku podrijetla hrane mi zovemo PID - pojašnjava Marko Kozjak.
Osim toga, ističe, platforma je javno dostupna, a sve svoje partnere, OPG-ove i druge proizvođače hrane promoviraju kroz sve kanale. Profili partnera na ovoj su platformi postavljeni tako da oni i bez vlastitih web stranica imaju svojevrsnu mikrostranicu koju mogu koristiti za isticanje svojih usluga. “U svim prilikama rado ističemo svoje partnere, ne samo kao primjer dobre prakse i suradnje nego predstavljajući njihove kvalitetne proizvode”, zaključuje Marko.
Stop bacanju hrane
Do sada su se njihove oznake našle na više od 10 milijuna proizvoda, pružajući podatke o podrijetlu za više od 20.000 tona svježe robe. Platforma VeeMee obuhvaća više od 2000 proizvođača, a baza kontinuirano raste. Marko Kozjak ističe kako su do sada od bacanja spasili više od 2000 tona hrane.
- Budući da sa svojim partnerima i trgovačkim centrima kontinuirano radimo na rješavanju problema bacanja hrane, do ovih značajnih brojki došli smo kroz detaljne analize procesa te detaljnu evidenciju tvrtki, vrste robe i nastalog problema. Tako smo došli do zaključka da je čak 70 posto povrata hrane iz trgovačkih centara rezultat logističkih problema.
Novac koji su dobili u okviru ovog natječaja VeeMee će usmjeriti na aktivaciju i podršku OPG-ovima i malim proizvođačima iz Sisačko-moslavačke županije te na njihovu promociju.
- Uz potporu programa 'Pokreni nešto svoje', odlučili smo dodatno investirati vlastiti novac te ćemo sve nove partnere s ovog područja sponzorirati tijekom cijele 2022. godine - najavio je Marko Kozjak.
Planovi, otkriva nam, obuhvaćaju nastavak rada na digitalnoj sljedivosti, promociju poljoprivrednika te povećanje broj korisnika.
- Motivacija s kojom sam krenuo u projekt, želja da znam što moja djeca jedu, i dalje me vodi te želim i druge potaknuti da razmišljaju o važnosti podrijetla hrane - zaključio je Marko Kozjak.