Crni petak kao prvi dan nakon posljednjeg većeg blagdana prije Božića, Dana zahvalnosti, označava neslužbeni početak božićne sezone kupnje. Iako je nastao u Americi, brzo se proširio po svijetu. Danas malo tko da ne zna što je Crni petak.
S vremenom je taj dan postao jedan od najluđih u godini - ljudi se mjesecima pripremaju na velike popuste u prodavaonicama, stoje satima u dugačkim redovima, a ponekad se dogodi i incident ako se previše ljudi ''zapali'' za jedan preostali artikal na policama. Crni petak prepun je ponuda i popusta, a daje priliku za uštedu novca pri velikoj kupnji, pa nije ni čudo da ga se toliko priželjkuje. U nastavku smo pripremili nekoliko zanimljivosti o tom “shopping prazniku”.
Povezan s krahom burze
Dva investitora s Wall Streeta, Jay Gould i James Fisk, odlučili su 1896. godine otkupiti što više narodnog zlata s ciljem podizanja njegove cijene te ponovne prodaje i enormne zarade. No iste godine u petak, 24. rujna, njihovu su urotu otkrili, što je rezultiralo krahom burze, nakon čega je cijela Amerika upala u veliku ekonomsku krizu, koja je pogodila i bogate moćnike i siromašne poljoprivrednike.
Isprva se nazivao Big Friday
Davnih pedesetih godina prošlog stoljeća policija u gradu Philadelphiji koristila je izraz "Black Friday" za opisivanje kaosa koji je uslijedio dan nakon Dana zahvalnosti. Tad bi horde kupaca i turista iz predgrađa upale u grad uoči velike nogometne utakmice između vojske i mornarice. Philadelphijski policajci ne samo da tad ne bi mogli uzeti slobodan dan nego bi morali raditi u predugim smjenama baveći se dodatnom gužvom i prometnim kolapsom.
Crni petak nije najveći dan za kupnju
Dugo se smatralo da je Black Friday najveći dan u godini za shopping. Čak je to i bio neko kraće razdoblje. No kupovanje darova, ukrasa i hrane u zadnji tren predbožićnu su subotu učinili danom najvećih gužvi u prodavaonicama.
Shopping manija sve masovnija
U vrijeme manije zbog Crnog petka u masovnom shoppingu svake godine sudjeluje oko 170 milijuna Amerikanaca, što čini više od polovice cjelokupne populacije Sjedinjenih Država. Ti kupci u prosjeku potroše oko 335 dolara po osobi.
U Hrvatskoj intenzitet shoppinga još nije velik kao u Americi, ali je svake godine taj dan sve popularniji. Sve se više ljudi interesira za velike popuste i štedljivu kupnju. To se vidi i prema pripremanju i posjećenosti mnogih trgovačkih centara koji nude isplative ponude za svoje kupce. Samo prošle godine na Crni petak kupci su u hrvatskim prodavaonicama ostavili ukupno 700 milijuna kuna.
Najprometniji dan za vodoinstalatere
Prema tvrdnjama američkih poslovnih agencija i interventnih službi, na Crni petak najviše poziva primaju vodoinstalateri i odčepljivači odvoda. Do toga dolazi zato što se ljudi pokušavaju riješiti ostataka hrane i smeća trpajući ih u prostor u koji ne pripadaju, poput sudopera ili WC školjke.
Stajanje u redu dobro za zdravlje
Prosječni kupci u redu na Crni petak stoje dva i pol sata. Psiholozi tvrde da se stajanjem u redu testira strpljenje i stvara osjećaj za zaštitu osobnog prostora. Smatraju da je najbolje iskušenje za to upravo Crni petak, kad gužve mogu biti zaista goleme.
Groznica uoči Crnog petka već godinama ne zaobilazi ni Hrvatsku. Mnogi trgovački centri svake se godine potrude osigurati svojim kupcima povoljnu kupnju uz pregršt isplativih ponuda i popusta. I ove godine Crni petak čini se kao savršena prilika da priuštite sebi i bližnjima razne artikle koji će biti na popustu.
Tako je i Arena Centar, povodom ovogodišnjeg Crnog petka priredio brojne popuste i odličnu ponudu u više od 200 prodavaonica i usluga. To je savršena prilika da se po povoljnijim cijenama i sigurnijom kupnjom dođe do velikih popusta na razne asortimane poput televizora, laptopa, igračaka, zdrave hrane te odjeće i obuće poznatih brendova, ali i popusta na usluge poput kemijske čistionice i plaćanja računa u Fininoj poslovnici smještenoj u Arena Centru.
Napomenimo i to kako je Arena Centar poduzeo sve preventivne mjere za opušten i siguran shopping kako bi se posjetitelji i zaposlenici osjećali ugodno i sigurno.